Za levnější plzní si musíte zajet do Německa. My konečnou cenu neurčujeme, hájí se pivovar

České pivo je v Německu výrazně levnější.

Levné plzeňské pivo z Německa

V Německu v přepočtu za 16, u nás za 24 korun. Tolik stojí v akci lahev známého českého piva. Asi vás napadne, jak je možné, že je české pivo u sousedů výrazně levnější. Mluvčí pivovaru říká, že koncovou cenu určují obchodníci. Ti to ale svádějí na výrobce. Podle nich je na trhu dominantní a využívá toho.

Německý slevový leták nabízí dvacet piv známého českého piva za více než 13 eur. V přepočtu tedy přepravka dvaceti českých ležáků vyjde naše západní sousedy na 323 korun. Za jednu lahev Němci zaplatí nevídaných 16 korun. V českém supermarketu stojí basa stejného piva ve slevové akci 478 korun. Jeden kus tedy vyjde na necelých 24 korun.

ČTĚTE TAKÉ: Polákům při pohledu na české ceny spadla brada. Není divu, že berou naše obchody útokem, tvrdí

Nad tímto rozdílem se podivuje i Josef z Prahy, který vyrazil na nákup stejné značky piva. „To se ti Němci mají, že? Samozřejmě, že mě to štve, ale jako řadový občan s tím nic nenadělám,“ řekl CNN Prima NEWS. Podle mluvčího Plzeňského prazdroje Zdeňka Kováře s tím ale nic nenadělá ani  pivovar. „Konečnou cenu si vždy určuje prodejce, ať už v tuzemsku nebo v zahraničí,“ tvrdí.

Pivovar, který spadá pod japonskou firmu Asahi, má na českém trhu dominantní podíl. „Plzeňský prazdroj je vnímán jako prémiové pivo, který ničím jiným nenahradíte, a tak si říkají o vyšší cenu. Německý trh s pivem je strašně rozdrobený, i největší německý pivovar má tři procenta trhu,“ vysvětluje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. „Klasická německá piva mohou být preferována před plzní, má tam silnější konkurenci. Český spotřebitel je zvyklý na svoje tradiční pivo a je ochoten si připlatit,“ míní ekonom Štěpán Křeček.

Ekonom Petr Bartoň tvrdí, že podobný „problém“ vidíme i u aut značky Škoda, která jsou také levnější v zahraničí. O výhodnějších cenách se před časem přesvědčil i premiér Petr Fiala (ODS). Zjistil, že prakticky totožné výrobky od stejných producentů jsou v Německu levnější a k tomu ještě ve větším balení.

Tagy: