Za poslední tři roky přibylo sedm leteckých společností, které experti organizace AirlineRatings označují za nebezpečné. Nepal Airlines „doplnily“ nově aerolinky z Alžírska, Indonésie, Íránu, Kazachstánu, Pákistánu a Surinamu. Experti je hodnotí hvězdičkami od jedné do sedmi. České aerolinie patří mezi 158 leteckých společností s maximálním hodnocením a řadí se k nejbezpečnějším na světě. Smartwings mají šest hvězdiček. Jména těch aerolinek, které v bezpečnosti propadly, zveřejnil odborný cestovatelský magazín Travelbook.
AirlineRatings pravidelně zkoumá 420 leteckých společností podle různých bezpečnostních kritérií, za každé splněné uděluje jednu hvězdičku, a sestavuje žebříček nejbezpečnějších a nejméně bezpečných leteckých společností na světě.
Mezi kritéria patří, zda daná letecká společnost obdržela bezpečnostní certifikát od Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA), zda není na černé listině Evropské unie, či má povolení Federálního leteckého úřadu USA (FAA) létat do USA a zda po dobu deseti let nebyla zaznamenána žádná smrtelná nehoda. V poslední hodnocené kategorii se zohledňuje, zda u dané letecké společnosti nedošlo k „úmrtí v důsledku teroristických činů, k únosu letadla či sebevraždě pilota“.
Další rána pro letectví: Na trhu chybí mechanici. Aerolinky už hledají i mezi studenty
Letištní terminály přeplněné turisty nejsou jediný problém, kterému během vrcholící turistické sezóny letečtí přepravci čelí. Na trhu vedle personálu odbavovacích přepážek se totiž začíná kriticky nedostávat také mechaniků. Podle odhadů společnosti Boeing bude během dvou následujících dekád zapotřebí dalších 626 tisíc mechaniků po celém světě.
Letecká společnost může získat maximálně sedm hvězdiček, a pak podle názoru odborníků splňuje základní podmínky pro to, aby byla považována za bezpečnou. V současné době splňuje všechna uvedená kritéria celkem 158 leteckých společností.
Ve srovnání s rokem 2019 se počet zvláště bezpečných leteckých společností snížil o 41. To lze vysvětlit tím, že se nyní také hodnotí i míra dodržování mezinárodních norem kvůli nemoci COVID-19. Patří mezi ně například dodržování pravidel vzdálenosti při nástupu a výstupu, základní úklid letadla v noci, poskytování roušek a nošení respirátorů palubním personálem.
Pokud flotila létá výhradně s letadly vyrobenými v Rusku nebo bývalém SSSR, je to minusový bod. Naopak plusový bod se uděluje, pokud letecká společnost splňuje všech osm parametrů Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO): Legislativa, organizace, vydávání licencí, provoz, letová způsobilost, řešení nehod, navigace ve vzdušném prostoru a letiště.
Letecká společnost, která získá pouze jedinou hvězdičku, je považována za nebezpečnou. Zatímco v roce 2019 byla pouze jediná, a to Nepal Airlines, nyní je jich už osm. Na jejich jména upozornil cestovatelský magazín Travelbook.
Nejnebezpečnější letecké společnosti
- Pakistan International Airlines, Pákistán
- Air Algérie, Alžírsko
- Scat, Kazachstán
- Sriwijaya Air, Indonésie
- Airblue, Pákistán
- Blue Wing, Surinam
- Iran Aseman Airlines, Írán
- Nepal Airlines, Nepál
Letecké společnosti se dvěma hvězdičkami
- Ethiopian Airlines, Etiopie
- UTair, Rusko
- Afriqiyah, Libye
- Iran Air a Iran Air Tour, Írán
- Pegasus, Turecko
- Conviasa, Venezuela
- Lion Air, Indonésie
Aerolinek jen se dvěma hvězdičkami rovněž přibylo. Ty jsou považované za nepříliš bezpečné.
České společnosti nepropadly
České aerolinie (ČSA) neztratily v hodnocení ani jednu hvězdičku. Smartwings pak zaostaly v otázce hodnocení incidentů, kde se hodnotí mimo jiné chyby pilotů. V žebříčku mají 6 hvězdiček.
Hojně využívané low-cost společnosti se mohou měřit s ČSA. Wizz Air i RyanAir splnily rovněž všechna kritéria.
Tři hvězdičky si naopak vysloužil ruský Aeroflot, korejské Asiana Airlines nebo třeba EgyptAir.