Zapomeňte na focení letenky na sociální sítě, říká mluvčí Čedoku. Co vše po zveřejnění hrozí?

V dnešní době je sdílení zážitků na sociálních sítích běžnou součástí našich životů. Při odletu na dovolenou nebo služební cestu jsou lidé často natolik nadšení, že se chtějí pochlubit fotkou letenky či palubní vstupenky se svými sledujícími. „To však skrývá vážná rizika,“ upozornila pro CNN Prima NEWS mluvčí cestovní kanceláře Čedok Kateřina Pavlíková.

„Palubní vstupenka, ať vydaná na letišti nebo on-line, obsahuje mnoho osobních údajů a pokud se tato data dostanou do nesprávných rukou, může cestovatele čekat řada nepříjemností,“ zdůraznila Pavlíková.

ČTĚTE TAKÉ: Největším hitem léta je Albánie, prozradila mluvčí Čedoku. Na co si dát pozor při nákupu?

Na palubní vstupence najdeme celé jméno, příjmení, číslo letenky a šestimístný alfanumerický kód PNR (Passenger Name Record), který je jedinečný pro danou rezervaci. „Pokud tak dostanou hackeři nebo i šikovní vtipálci příležitost, mohou ji zneužít a dostat se k informacím o rezervaci, tedy i k telefonnímu číslu, e-mailové adrese a kontaktním informacím cestujícího, či dokonce spolucestujících,“ varovala Pavlíková.

Možné důsledky

S přístupem k těmto údajům pak může neoprávněná osoba provést změny ve vaší rezervaci – například vyměnit vybrané sedadlo, změnit catering nebo dokonce úplně zrušit či upravit let. V případě prolomení hesla do věrnostního programu aerolinky může také dojít ke ztrátě nasbíraných mil, což je zvláště nepříjemné pro pravidelné zákazníky.

„V konečném důsledku může někdo zneužít osobní údaje i pro krádež identity, neoprávněné nákupy nebo také mohou díky tomu podvodníci předstírat při komunikaci s cestujícími přes e-mail či telefon, že jsou zaměstnanci aerolinky, a snažit se o cílený phishingový útok pomocí informací ze systému či palubní vstupenky. Tedy budou po dané osobě chtít potvrdit nebo doplnit nějaké údaje přes různé škodlivé odkazy nebo sdílet další data pro zneužití,“ vysvětlila Pavlíková.

Rizika i po příletu

Ani po absolvování letu nebezpečí nezmizí. Hackeři mohou zpětně získat přístup k vašim osobním údajům, věrnostnímu programu aerolinky či údajům z rezervace. Navíc, pokud máte pod jednou rezervací i navazující nebo zpáteční lety, riziko zneužití přetrvává.

PŘEHLEDNĚ: Chaos s kufry. Co dělat, když vám nedorazí na pražské letiště či do zahraničí?

Pražské Letiště Václava Havla má problémy s odbavením zavazadel. Důvodem je podle mluvčí letiště Kláry Divíškové hustý prázdninový letový provoz. Kufry často do cílové destinace nedoletí společně s majiteli – ti na ně mnohdy čekají i několik dní. Zpožďuje se i výdej zavazadel v Praze po přicestování ze zahraničí. Cestující mohou vyplnit reklamační formulář, s jehož pomocí má být zavazadlo doručeno k nim domů. Letiště také zřídilo dočasnou telefonní linku pro cestující, kterým zavazadlo nedorazilo. Co dělat, když se problémy týkají i vás?

„Palubní vstupenky tak na sociální sítě a kamkoli veřejně doporučujeme nezveřejňovat ani po zpáteční cestě,“ zdůraznila mluvčí Čedoku a dodala, že pokud i přesto chcete sdílet fotografii palubní vstupenky, ujistěte se, že jste upravili a skryli všechny citlivé údaje, tedy identifikační údaje a čárové kódy. „Můžete použít různé aplikace pro úpravu fotografií, které vám pomohou rozmazat nebo tyto informace zakrýt,“ doplnila Pavlíková.

Na kybernetickou bezpečnost a ochranu osobních údajů je potřeba myslet i při cestování. Letenky a zájezdy bychom měli nakupovat pouze u prověřených prodejců a poskytovatelů, kontrolovat si také odkazy, na které klikáte, a dávat pozor, jaké údaje sdělujete a komu.

Pavlíková také radí tištěnou palubní vstupenku po letu před vyhozením roztrhat nebo skartovat.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Lidé si na dovolené nedokáží odpočinout, ukázal průzkum. Jaké jsou nejčastější chyby?

Tagy: