Pražská plynárenská plánuje vybudovat tři nové vodíkové plnicí stanice v Praze. První stanice vznikne v areálu společnosti v Michli, přičemž další dvě budou umístěny v logistických areálech. Cílem je nabídnout veřejnosti ekologický vodík vyráběný z obnovitelných zdrojů, což významně přispěje k rozvoji čisté mobility.
Pražská plynárenská pokračuje ve své snaze podporovat ekologickou dopravu a oznamuje výstavbu tří vodíkových plnicích stanic. První z nich bude umístěna v areálu společnosti v Praze 4-Michli, zatímco další dvě budou vybudovány ve velkých logistických centrech. Stanice budou veřejně přístupné a bezobslužné, určené pro plnění jak osobních vozů, tak autobusů a nákladních vozidel, včetně vozidel pražských infrastrukturních společností.
Klíčovým prvkem těchto stanic bude zelený vodík, který bude vyráběn pomocí elektrolyzérů za využití elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Zelený vodík je považován za ekologicky nejčistší a klimaticky neutrální způsob výroby tohoto paliva. Právě proto bude stanice v Michli propojena s obnovitelnými zdroji energie instalovanými v areálu Pražské plynárenské.
https://cnn.iprima.cz/zeleny-vodik-miri-do-hlavniho-mesta-prazska-plynarenska-zahajuje-vystavbu-stanic-450961 Zdroj: FTV Prima
Záměrem projektu je vybudování moderní vodíkové plnicí stanice v oblasti Michle, která bude zásobována obnovitelným vodíkem, vyrobeným prostřednictvím elektrolýzy vody. Elektřina pro elektrolýzu bude vyráběna z fotovoltaických panelů umístěných na střechách budov a přístřešcích parkovišť. Tyto panely pokryjí plochu o rozloze přibližně 14 tenisových kurtů a ročně vyprodukují 500 MWh elektřiny, což je dostatek pro pokrytí spotřeby více než 150 domácností.
Elektrolýza rozkládá vodu na vodík a kyslík
Tato technologie je nejen efektivní, ale také uhlíkově neutrální, což znamená, že vyrobený vodík neprodukuje žádné škodlivé emise. V praxi to vede k tomu, že náš projekt přispěje k dekarbonizaci dopravy a dalších energeticky náročných odvětví.
Vodíková auta mají různé spotřeby, ale obecně platí, že 1 kg vodíku umožní ujet přibližně 100 km. Elektrolyzér vyrobí až 100 kg vodíku denně, z toho vyplývá, že by osobní vůz mohl teoreticky najet až 10 000 km denně.Vodíková plnicí stanice bude schopna denně naplnit až šest osobních vozidel a dva nákladní automobily nebo autobusy, což umožní efektivní a ekologické využívání vodíku pro každodenní provoz.
Díky projektu lze v dopravě ušetřit až 4,5 milionu kilogramů emisí CO2. To odpovídá jako kdyby na celý rok bylo vyřazeno z provozu 1 000 aut, nebo by bylo vysazeno 75 000 stromů, které by dalších deset let pohlcovaly CO2. Tento projekt tak výrazně přispěje ke zlepšení kvality ovzduší a k udržitelnější dopravě v Praze.
Další odrobnosti o projektu přináší předseda představenstva společnosti, Ludvík Baleka: „To, co vidíte teď, je nultá etapa výstavby. V rámci celého parkoviště postavíme carporty vybavené solárními panely. Solární energie bude napájet elektrolyzér, který bude vyrábět vodík. Vodík se pak bude čerpat za plotem v nové plnicí stanici,“ vysvětluje Baleka v reportáži.
„Doufáme, že vodík budou čerpat nejen pražské služby, ale i autobusy. Kapacita stanic bude dostatečná, aby mohla veřejnost také využívat tuto možnost, i když zatím není vodíkových aut mnoho.“
Vodíková stanice v Michli se tak stane součástí širšího projektu rozvoje čisté mobility v hlavním městě. Společnost již získala dotace, má připravený projekt a čeká na stavební povolení. Výstavba začne hned po jeho vydání.
V polovině října bylo také podepsáno memorandum o spolupráci mezi Pražskou plynárenskou a hlavním městem Prahou. Primátor Bohuslav Svoboda k tomu uvedl: „Toto memorandum je klíčové, protože propojí Pražské služby a Pražskou plynárenskou, aby byl projekt skutečně přínosný pro celé město. Vodík je považován za nejlepší a nejmodernější technologii pro snížení emisí v Praze, což povede k lepšímu životnímu prostředí a kvalitě života obyvatel.“
Projekt Pražské plynárenské se tak řadí k průkopnickým iniciativám v oblasti udržitelné energetiky a mobility, které budou mít zásadní dopad na snížení emisí a rozvoj čisté dopravy v metropoli.