Soud o neštěstí ve Studénce
Krajský soud v Ostravě ve čtvrtek jako odvolací soud potvrdil zproštění obžaloby pěti z deseti obžalovaných v kauze železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku. U pěti dalších obžalovaných ale zproštění viny zrušil a nařídil nové projednání jejich případu. Případ se tak potřetí dostane před Okresní soud v Novém Jičíně, který obžalované už dvakrát obžaloby zprostil.
Havárie se stala 8. srpna 2008 ve Studénce na trati spojující Prahu se severní Moravou. Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil v 10:30 do konstrukce silničního mostu, jež se zřítila na trať. Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a soupravu zpomalil ze 134 na 90 kilometrů v hodině. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagony na sousední koleji.
Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti zemřel později v nemocnici. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících z Polska, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Při nehodě bylo zraněno 95 lidí (z toho deset těžce, někteří mají doživotní následky), mezi nimi i strojvedoucí. Ten utrpěl jen lehká zranění, stačil se skrýt ve strojovně lokomotivy.
Soud opět řeší tragickou nehodu vlaku ve Studénce. Při té zemřelo osm lidí
Odvolací senát Krajského soudu v Ostravě opět projednává okolnosti železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, které se stalo v srpnu 2008. Deset mužů bylo u novojičínského okresního soudu už dvakrát osvobozeno, nyní má soud rozhodnout o druhém odvolání státního zástupce, který na vině všech trvá. Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy tehdy narazil do konstrukce silničního mostu, která se zřítila na trať. V souvislosti s neštěstím zemřelo osm lidí, šest přímo na místě nehody. Zraněno bylo dalších 95 lidí.
Zanedbání rekonstrukce mostu?
Týden po nehodě policie obvinila dva inženýry firmy Bögl & Krýsl, kteří měli na starost posuny mostu nad tratí při jeho opravě. K soudu se případ dostal v červnu 2011, obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti čelilo deset lidí hlavně ze stavebních firem. Na lavici obžalovaných usedli tři pracovníci společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět lidí z firmy Bögl & Krýsl, jeden živnostník a zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje.
Podle vyšetřovatele byla příčinou tragédie mnohá zanedbání a nedostatky při rekonstrukci mostu. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl podle nich technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha mostu. Řízení před Okresním soudem v Novém Jičíně začalo po rok a půl trvající pauze, kdy se čekalo na další znalecký posudek, v květnu 2017.
Začátkem prosince 2017 soud všech deset obžalovaných zprostil viny. Soudce během zdůvodnění rozsudku řekl, že se přesně neví, proč most spadl a neprokázalo se, že skutek spáchali obžalovaní. Státní zástupce se odvolal, v září 2018 Krajský soud v Ostravě rozsudek zrušil a případ vrátil okresnímu soudu k novému projednání.
Krajský úřad, který most nechal opravit, později rozhodl, že navzdory tragické nehodě zakázku dokončí ODS – Dopravní stavby Ostrava. Na místě zřícené konstrukce firma do července 2010 postavila nový most.