Soud opět řeší tragickou nehodu vlaku ve Studénce. Při té zemřelo osm lidí

Nehoda vlaku ve Studénce

Krajský soud v Ostravě se už podruhé začal zabývat železničním neštěstím ve Studénce

Odvolací senát Krajského soudu v Ostravě opět projednává okolnosti železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, které se stalo v srpnu 2008. Deset mužů bylo u novojičínského okresního soudu už dvakrát osvobozeno, nyní má soud rozhodnout o druhém odvolání státního zástupce, který na vině všech trvá. Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy tehdy narazil do konstrukce silničního mostu, která se zřítila na trať. V souvislosti s neštěstím zemřelo osm lidí, šest přímo na místě nehody. Zraněno bylo dalších 95 lidí.

Novojičínský okresní soud loni v listopadu už podruhé zprostil viny všech deset obžalovaných. Státní zástupce se ale odvolal. První zprošťující rozsudek senát vynesl v září 2017. Odvolací senát krajského soudu následně rozsudek zrušil a nařídil nové projednání případu. Nyní se tak krajský soud případem opět zabývá.

Podle státního zástupce vinu obžalovaných potvrzují znalecké posudky, obhájci obžalovaných si naopak stojí za tím, že se pochybení jejich klientů nepotvrdila. Soudce během zdůvodnění druhého osvobozujícího rozsudku loni znovu řekl, že se přesně neví, proč most spadl a neprokázalo se, že na vině jsou právě obžalovaní.

Osm mrtvých, devět let soudů a zproštění viny

Havárie se stala 8. srpna 2008 ve Studénce na trati spojující Prahu se severní Moravou. Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil v 10:30 do konstrukce silničního mostu, jež se zřítila na trať. Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a soupravu zpomalil ze 134 na 90 kilometrů v hodině. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagóny na sousední koleji.

Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti zemřel později v nemocnici. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících z Polska, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Při nehodě bylo zraněno 95 lidí (z toho deset těžce, někteří mají doživotní následky), mezi nimi i strojvedoucí. Ten utrpěl jen lehká zranění, stačil se skrýt ve strojovně lokomotivy.

Již týden po nehodě policie obvinila dva inženýry firmy Bögl & Krýsl, kteří měli na starost posuny mostu nad tratí při jeho opravě. K soudu se případ dostal v červnu 2011, obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti čelilo deset lidí hlavně ze stavebních firem. Na lavici obžalovaných usedli tři pracovníci společnosti ODS –⁠ Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět lidí z firmy Bögl & Krýsl, jeden živnostník a zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje.

Podle vyšetřovatele byla příčinou tragédie mnohá zanedbání a nedostatky při rekonstrukci mostu. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl podle nich technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha mostu. Řízení před Okresním soudem v Novém Jičíně začalo po rok a půl trvající pauze (kdy se čekalo na další znalecký posudek) v květnu 2017.

Proč most spadl, se přesně neví

Začátkem prosince 2017 soud všech deset obžalovaných zprostil viny. Soudce během zdůvodnění rozsudku řekl, že se přesně neví, proč most spadl, a neprokázalo se, že by skutek spáchali právě obžalovaní. Státní zástupce se odvolal, v září 2018 Krajský soud v Ostravě rozsudek zrušil a případ vrátil okresnímu soudu k novému projednání.

Novojičínský soud se kauzou Studénka začal opět zabývat loni v únoru, odvolací soud mu nařídil doplnění výpovědi znalců a jejich konfrontaci. Znalci se neshodli, co bylo hlavní příčinou neštěstí. Podle posudku jednoho selhala podpůrná konstrukce, jež opravovaný most držela. Další tvrdil, že příčinou byla manipulace s mostem a stavební činnost. Soud loni v listopadu všech deset obžalovaných opět zprostil viny. Žalobce pro ně požadoval nepodmíněné tresty od tří do šesti let.

Tragická nehoda i v roce 2015

V srpnu 2011 byl ve Studénce odhalen památník obětem neštěstí, které je druhou nejhorší havárií na české železnici za posledních více než 20 let. Více obětí si vyžádala jen srážka osobního vlaku s nákladním u obce Krouna na Chrudimsku, kdy v červnu 1995 zahynulo 19 lidí. Viníky tohoto neštěstí — vlakvedoucího a průvodčího nákladního vlaku — poslal soud do vězení na osm a pět let.

Studénka se stala místem tragické železniční nehody i v červenci 2015, kdy se na přejezdu srazil vlak Pendolino s kamionem. Zemřeli tři lidé. Polský řidič kamionu vjel na přejezd v době, kdy už svítila výstražná světla, na kolejích jej uvěznily závory. V roce 2016 mu soud uložil trest osm a půl roku vězení.

Tagy: