Jen za posledních šest týdnů se na české železnici stalo 12 vážných nehod. Nejtragičtější byla srážka dvou osobních vlaků u Perninku na Karlovarsku, při níž zemřeli dva lidé a zranilo se 24 dalších.
4. července, Prosenice na Přerovsku
V Prosenicích narazil vlak do trakčního vedení. Cestovalo v něm kolem 150 lidí, nikdo se nezranil. Doprava na hlavní trati mezi Olomoucí a Lipníkem nad Bečvou stála zhruba od 11:00, provoz byl plně obnoven před 19:00. Vlak stál kvůli avizované poruše na trakčním vedení, poté dostal informaci, že se může rozjet, což udělal. Vedení na něj následně spadlo. Na vlaku bylo poškozeno sklo a sběrač, proto nemohl pokračovat.
Tragická nehoda vlaků u Perninku: Mezi železničáři se zvedla vlna solidarity
Nevídaná vlna solidarity se zvedla mezi železničáři se zraněnými kolegy po čelním střetu dvou osobních vlaků u Perninku na Karlovarsku. Při tom 7. července zemřeli dva cestující a dalších čtyřiadvacet lidí bylo zraněno. Lidé se rozhodli, že právě tyto zraněné finančně podpoří. Poslali jim do veřejné sbírky statisíce.
7. července, Pernink na Karlovarsku
Dva mrtvé a 24 zraněných, z toho devět se středními a těžkými zraněními, si vyžádala čelní srážka dvou osobních vlaků na jednokolejné trati u obce Pernink na Karlovarsku. Celkem 15 lidí bylo zraněno lehce a sedm záchranáři ošetřili na místě. Jednou z obětí byl občan Německa. Policie tragédii vyšetřuje pro podezření z trestného činu obecného ohrožení, zadržela jednoho ze strojvůdců, který ve stanici Pernink nepočkal.
10. července, Běchovice
V pražských Běchovicích se vpodvečer srazil rychlík s osobním vlakem bez cestujících. Několik vagonů vykolejilo, hasiči evakuovali stovky lidí. Při nehodě nebyl nikdo zraněn. Jeden z vlaků jel pro cestující z pendolina, které odpoledne na stejném místě srazilo a usmrtilo člověka. Na trati, která je součástí koridoru z Prahy do Ostravy, jezdily vlaky odklonem, nehoda tak v páteční špičce způsobila velké komplikace tisícům cestujících.
12. července, Černošice u Prahy
Osobní vlak se u Černošic dostal odpoledne na stejnou kolej jako rychlík z Klatov, který jel za ním. Strojvedoucí rychlíku ale stačil zareagovat a vlak zastavil. Událost se obešla bez zranění, nevznikla ani žádná hmotná škoda. Kvůli vyšetřování byl přerušen provoz mezi pražským Radotínem a středočeskými Dobřichovicemi, dráhy tam zavedly náhradní autobusovou dopravu.
Letos bylo na železnicích méně nehod než loni, ukazují statistiky. Obětí ale přibylo
I přes velkou mediální publicitu železničních nehod a pochybení je letos provoz na české železnici bezpečnější než loni. Ukazují to zveřejněná data Drážní inspekce o počtu mimořádných událostí na české železnici. Podle zastupujícího tiskového mluvčího Ministerstva dopravy Tomáše Lukašíka letošní statistiky ale mohlo ovlivnit omezení mezinárodní i vnitrozemské dopravy kvůli pandemii koronaviru.
13. července, Chrudim
Na trati z Chrudimi do Pardubic projel vlak na červenou. Žádná nehoda se nestala, událost se obešla bez zranění, řekl ČTK mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Kvůli vyšetřování byl nicméně provoz na dvě hodiny přerušen.
14. července, Český Brod
Jednu oběť a 35 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí, které se stalo večer na hlavní trati z Prahy do Kolína. Osobní vlak City Elefant Českých drah mířící z Prahy do Řečan nad Labem narazil na kraji Českého Brodu do stojícího nákladního expresu. Nehodu nepřežil strojvůdce, který zůstal zaklíněný v kabině.
15. července, Medlešice na Chrudimsku
Při vjezdu do stanice Medlešice večer vykolejil osobní vlak, nikdo nebyl zraněn. Provoz na trati byl přerušen až do poledne následujícího dne.
16. července, Řetenice na Teplicku
Rychlík Krušnohor vyjel ze stanice Řetenice po nesprávně postavené cestě a poškodil výhybku. Nikomu se nic nestalo, hasiči evakuovali z vlaku 80 lidí.
Zkáza stovek českých nádraží: Místo záchrany se je Správa železnic chystá zbourat
Za aktuální sérii železničních nehod mohou i přepracovaní strojvůdci a zastaralá zabezpečovací technika. A stav velké části tuzemských nádraží je vlastně obdobný. Kdysi výstavní budovy chátrají, některé jsou už v havarijním stavu. Správa železnic však místo rekonstrukcí plánuje demolice, a to i cenných historických budov z 19. století. Reportér CNN Prima NEWS navštívil některé zchátralé stanice.
22. července, Jablonné nad Orlicí a Lázně Kynžvart
Vlak společnosti Leo Express na Orlickoústecku projel ráno na červenou a vjel do cesty jiné soupravě stejného dopravce. Oba vlaky zastavily 500 metrů od sebe. Při nehodě nebyl nikdo zraněn a zřejmě nevznikla ani hmotná škoda.
V Lázních Kynžvart odpoledne vykolejil vlak RegioNova, který projel návěstidlo; oba vozy se dostaly mimo koleje. Zabezpečovací zařízení včas zastavilo na trati dopravu. Nehodu vyšetřují jak policisté, tak Drážní inspekce. Podle krajského policejního mluvčího Jakuba Kopřivy policie, která případ prověřuje pro podezření z obecného ohrožení, zadržela jednoho člověka, kterého později propustila.
11. srpna, Jihlava
Na nádraží v Jihlavě se ráno srazil nákladní vlak s lokomotivou kvůli nedodržení zákazu jízdy. Oba stroje vykolejily, nikdo se nezranil. Nehoda způsobila podle Drážní inspekce škodu 7,3 milionu korun.
13. srpna, Tišnov
V Tišnově na Brněnsku vykolejily poslední dva vagony rychlíku Vysočina jedoucího z Prahy do Brna. Vozy se ale nepřevrátily, řekla ČTK mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. Podle prvotních informací záchranných složek se událost obešla bez zranění.