Život bez mobilu
Život bez chytrého telefonu s aplikacemi se prodražuje. Lidé, kteří ho nemají, totiž nedosáhnou na řadu slev, jež obchody nabízejí. Výrazně komplikovanější je pro ně například komunikace s bankami. Doplácejí na to zejména senioři, upozorňují experti.
Chcete-li vyřídit něco s pojišťovnou, potřebujete aplikaci. Chcete-li slevu v obchodě, také ji často musíte použít. I přihlášení k bankovnímu účtu už brzy půjde bez aplikace jen těžko. „Naši klienti mohou posílat platby především prostřednictvím naší aplikace. Buď pinem, oskenováním prstu, nebo skenem obličeje,“ uvedla mluvčí jedné z bank Zuzana Filipová.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Bankovnictví v USA je jak za krále Klacka, Češi jsou špice. Málo se chlubíme, říká analytik
Život bez telefonu Zdroj: CNN Prima NEWS
Život bez telefonu Zdroj: CNN Prima NEWS
Život bez telefonu Zdroj: CNN Prima NEWS
Život bez telefonu Zdroj: CNN Prima NEWS
„Bez aplikace to jde vyřešit tak, že si dojdete na svoji domovskou pobočku,“ vysvětlil mluvčí bankovní asociace Radek Šalša. To se bude týkat hlavně seniorů. Chytré mobilní telefony ve skupině lidí 65+ totiž aktuálně má jen čtvrtina z nich. „Zbytek buď nevlastní žádný mobil, nebo mají telefon s těmi velkými tlačítky,“ upřesnil ekonom Lukáš Kovanda.
Postupně tak přichází také o slevy v obchodech. I ty totiž začínají být podmíněné aplikací. „Aplikace nabízí slevy na již zlevněné produkty. S tlačítkovým telefonem je to bohužel nemožné. Takovým lidem se omlouváme,“ sdělil tiskový mluvčí obchodního řetězce Jiří Mareček.
Bez chytrého telefonu si připlatíte i na poště, například taková platba SIPA složenkou ročně vyjde na víc než 300 korun. K tomu každá další složenka vyjde na 52 korun. Podle tiskového mluvčího pošty Matyáše Vitíka případy, kdy člověk platí více než desítku složenek měsíčně, nejsou výjimkou.
„Starší lidé už to berou jako fakt, že když zasílají složenky, je s tím spojený nějaký poplatek. Musí pro ně být nepříjemné, zvláště v době inflace, že když už mohou ušetřit nějakou korunu, vlastně jim to není umožněno,“ potvrdila vedoucí linky důvěry Senior telefon a Poradenského centra Život 90 Aneta Mundok Nitschová.
„Starší lidi tomu vůbec nerozumějí a všude nějaké aplikace vyžadují. Podle mě to jsou naprosté kraviny,“ zhodnotil situaci jeden z dotazovaných. „Já mám tlačítkový telefon a stačí mi to,“ doplnila další.
To, že bez chytrého telefonu nevyužijí některou z aplikací nebo si nic nevyfotí, některým lidem prostě nevadí. Nakonec čím méně aplikací, tím delší výdrž baterie u tlačítkového telefonu.
SLEDUJTE TAKÉ: Preferují Češi platby kartou?