České dráhy koupily Chaps stojící za IDOSem. Cenu kontroverzního obchodu ale tají
Dceřiná společnost Českých drah ČD-Informační systémy (ČDIS) koupila stoprocentní podíl ve firmě Chaps, veřejnosti známé hlavně díky vyhledávači jízdního řádů IDOS. Transakci dokončila tři dny po volbách. V registru smluv ale neuveřejnila cenu, za jakou tento podíl odkoupila. Podle neoficiálních informací měla dosáhnout 400 milionů korun. Přitom v září se transakcí se zabýval ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), hovořilo se totiž o tom, že hodnota firmy je jen 120 milionů korun.
„Termín vzešel z našich jednání s prodávajícím, který nás vyzval, abychom se co nejdříve rozhodli, protože jsme měli exkluzivitu jen do konce září. Navíc prodávající vnímal znepokojení a nejistotu mezi klíčovými IT speciality CHAPSu i jeho zákazníky. A samozřejmě, že nepodložené spekulace v médiích znejistily celý relevantní trh,“ uvedl pro Primazprávy.cz předseda představenstva ČD-Informační systémy Miloslav Kopecký.
Podle něj tak stáli před rozhodnutím, zda koupí dle jeho mínění klíčové know-how, nebo ho majitel prodá někomu jinému, což by vážně ohrozilo jejich obchodní zájmy. „Bylo to tedy naše obchodní rozhodnutí. Buďto se zbavíme závislosti na externím subjektu, nebo se vydáme v šanc někomu, kdo CHAPS koupí místo nás,“ vysvětlil Kopecký.
Podpisem smlouvy transakce pokročila do další fáze, kdy budou provedeny standardní aktivity související s postakviziční prověrkou dříve poskytnutých informací, a skupina CHAPS bude po stránce procesů postupně začleněna do ČD-IS. Pro financování nákupu byla jako nejvhodnější vybrána forma vnitroskupinového úvěru, který všemi devíti hlasy schválila Dozorčí rada Českých drah.
Peníze na nákup firmě ČD-IS půjčily České dráhy
„Kupujeme portfolio produktů jak pro železniční, tak pro autobusový business, a samozřejmě také pro provozování IDOSu. Všechny tři segmenty chceme dál rozvíjet. Všechny naše zákazníky, a především ty, kteří k nám díky koupi uvedených společností přicházejí, budeme o nastalé změně informovat a hovořit s nimi o nových možnostech naší další spolupráce,“ dodal Kopecký.
Prodávajícím je společnost CHF Holding, která patří zakladateli Chapsu Peteru Chlebničanovi a jeho synovi Tomášovi. Peníze na nákup firmě ČD-IS půjčily České dráhy. Součástí kontraktu je také nákup firem patřících pod Chaps, tedy ČSAD SVT Praha, Inprop a SVT Slovakia.
Společnost se sídlem v Brně drahám koupi sama nabídla. Dráhy s Chapsem, pro který pracuje zhruba 90 vývojářů a analytiků, spolupracují 15 let. ČD-IS za podíl podle neoficiálních informací zaplatí zhruba 400 milionů korun včetně několika desítek milionů korun na účtech firmy.
Proti nákupu se před volbami postavil Babiš i Kalousek
Vedení ČD-IS dostalo už dříve korporátní souhlasy pro nákup Chapsu, transakce se ale zastavila poté, co obchod a jeho cena vzbudil zájem médií a politiků. Proti nákupu těsně před volbami se postavil například předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Kalousek (TOP 09) zase na svém profilu na twitteru uvedl, že operace nese řadu znaků organizovaného zločinu.
Tahle operace nese řadu znaků organizovaného zločinu.Třeba se mýlím,ale rohodně budu příští týden interpelovat.400 mio je nesmysl. https://t.co/t4qnKI6UQj
— Miroslav Kalousek🇨🇿🇺🇦🇮🇱 (@kalousekm) August 31, 2017
Firma nemá od roku 2012 zveřejněnou účetní závěrku
Nákup společnosti vyvolával pochybnosti i mezi lidmi v oboru kvůli tomu, že přišla o monopol na vyhledávače jízdních systémů. Ještě na začátku září navíc nebylo ani jasné, jak v posledních letech hospodařila, jelikož poslední zveřejněná účetní závěrka pocházela z roku 2012. Další zveřejnila v obchodním rejstříku až k datu 14.září. „Skupina CHAPS se podle nich v uplynulých pěti letech pohybovala okolo 40 milionů korun ročně a tržby kolem 170 milionů Kč ročně,“ informoval Kopecký.
Ministr Ťok požádal dráhy o posudky, zda je transakce výhodná, o nákupu chtěl jednat se zástupci státního dopravce. Počátkem září Ťok hovořil o tom, že by o obchodu mohlo rozhodnout až povolební vedení ministerstva dopravy, které vůči státním Českým drahám vykonává akcionářská práva prostřednictvím řídícího výboru.
„My pro státem vlastněnou akciovou společnost získáváme strategické know-how. Za údržbu a vývoj odbavovacích kanálů již nebudeme platit externímu dodavateli. A k tomu navíc jde o komerčně zajímavou příležitost rozšířit naše podnikání, včetně možnosti expanze na jiné trhy,“ upozornil Kopecký. „Všechno jsme také projednali s příslušnými orgány, získali jsme nezbytné korporátní souhlasy a také jsme podali zprávu o důvodech transakce panu ministrovi,“ uzavřel Kopecký.