Sociální síť Twitter tento týden představila v rámci boje proti dezinformacím svůj plán pro omezení šíření zmanipulovaného obsahu včetně takzvaných „deepfake“ videí, které by potenciálně mohly vyústit v násilí nebo v jiné újmy společnosti. Informovala o tom agentura AFP.
Tato firemní strategie byla oznámena poté, co Twitter loni požádal o připomínky ohledně způsobů omezení „syntetických a zmanipulovaných médií“, která by na jeho platformě mohla lidi klamat během volebních kampaní nebo provokovat k násilí či fyzickým újmám.
Varovné štítky, nebo rovnou odstranění příspěvku
Twitter, který se společně s ostatními sociálními sítěmi snaží reagovat na obavy spojené s dezinformacemi, uvedl, že jeho nová strategie si žádá kombinaci varovných „štítků“ u příspěvků obsahujících zmanipulované obrázky nebo videa, a samotného odstraňování tweetů.
Krok přichází uprostřed narůstajících obav v souvislosti s takzvanými „deepfake“ videi pozměňovaných a tvořených za pomocí umělé inteligence i dalšími typy manipulace ke klamání uživatelů.
Zaměření na všechny stupně dezinformací
Viceprezident Twitteru pro důvěru a bezpečnost Del Harvey uvedl, že nová strategie se týká nejen deepfake, ale i dalších druhů manipulace občas popisovaných jako „mělké podvody“ (shallow fakes) nebo „levné podvody“ (cheapfakes).
„Není to ‚deepfake‘ pravidlo. Chceme se zabývat všemi incidenty, kdy byla média pozměněna nebo vyrobena,“ uvedl Harvey. Rozhodnutí, zda bude příspěvek opatřen varovným štítkem, nebo odstraněn, bude záviset na „pravděpodobnosti a vážnosti poškození, které z něj může nastat.“
Nezáleží, zda jste běžný uživatel, nebo politik
Nová strategie Twitteru by měla být zahájena 5. března, kdy sociální síť začne uživatele upozorňovat na zmanipulované obrázky a videa a v některých případech je kompenzovat odkazy na další informace o daných tématech. Nová pravidla budou platit rovněž pro politiky a jejich kampaně.
„Strategie u pozměněných nebo vymyšlených videí bude platit bez ohledu na to, kdo je jednotlivcem,“ dodala produktová manažerka Ashita Achuthanová. „Nebudete moci klamavě sdílet syntetická nebo zmanipulovaná videa, která by pravděpodobně způsobila škodu.“
Faktory, které bude Twitter brát v úvahu při rozhodování o tom, zda je obsah klamně zmanipulován nebo vytvořen, budou zahrnovat, jak silně je obsah upravován, zda byl zvuk dabován nebo odebrán a zda jsou obrázky simulacemi.
YouTube i Facebook jdou podobnými cestami
Oznámení Twitteru přišlo jen záhy poté, co YouTube uvedl, že bude odstraňovat videa související s volbami, která jsou „manipulována nebo ošetřována“, aby klamala voliče. Služba, která umožňuje online sdílení a přehrávání videoobsahu tak učinila v obavách z šíření dezinformací, které by mohly ovlivnit volby po celém světě.
Jiná sociální síť, Facebook, v ledu informovala, že bude zakazovat deepfake videa, zatímco silně upravené klipy povolí v případě, pokud bude zjevné, že jde o parodii nebo satiru.