Zuckerberg se pochlubil novými chytrými brýlemi. Poznají historickou památku nebo horu

Co je tohle za budovu, kolem které právě jdu? Čím je zajímavá historická památka v centru města? Odpovědi na tyto otázky může každý uživatel zjistit během několika minut při použití svého mobilního telefonu. Jenže, co kdyby stačil jeden pohled skrz brýle? Právě tím se pochlubil Mark Zuckerberg ve svém příspěvku na sociální síti. Zakladatel sociální sítě Facebook a společnosti Meta tím chtěl demonstrovat, jaký pokrok učinily chytré brýle, na nichž spolupracuje jeho firma s americkou značkou Ray-Ban. Příliš se neliší od klasických slunečních brýlí, mají vestavěnou kameru, mikrofon i reproduktory a nechybí jim ani umělá inteligence.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg se prochází zasněženou přírodou a před ním se tyčí velký kamenný oblouk. „Hej Meta, řekni mi něco o historii této památky,“ zeptá se Zuckerberg. Po úvodním zvukovém signálu začne ženský hlas přednášet slova z Wikipedie: „Rooseveltův oblouk byl postaven v roce 1903 pod dohledem americké armády v pevnosti Yellowstone. Jeho základní kámen položil prezident Theodore Roosevelt.“

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Samsung chce ohromit mladé. Vylepšil pro ně modely, které se staly opravdovým hitem

Na dalších snímcích ve svém příspěvku na sociální síti Instagram se Zuckerberg ptá, kolik dupaček je už moc dupaček nebo co je zač hora, na kterou se právě dívá. Devětatřicetiletý americký podnikatel se na několika příkladech chtěl pochlubit, co zvládnou brýle, jež jeho firma vyvíjí ve spolupráci s americkou značkou Ray-Ban.

Na americkém trhu jsou brýle Ray-Ban Meta k dispozici od října loňského roku a prodávají se od částky 299 dolarů, což je v přepočtu téměř sedm tisíc korun. Chytré brýle se zdánlivě neliší od klasických slunečních nebo dioptrických. Jejich součástí je však kamerka, pět mikrofonů a reproduktor. Samozřejmostí je i využití umělé inteligence.

Meta v tomto ohledu vstupuje do segmentu, který už v roce 2013 zkoušel ovládnout Google, ale své jedinečné brýle Google Glass později přestal vyrábět a tuto oblast zcela opustil. Jiní výrobci se raději vydali cestou headsetů pro virtuální a rozšířenou realitu. Postupným vývojem vznikla zařízení jako nejnovější Apple Vision Pro, Microsoft HoloLens nebo Oculus Quest, který před 10 lety odkoupila právě Meta za dvě miliardy dolarů.

Headsety sice nabízejí spoustu skvělé zábavy, ale mají mnohem větší rozměry a kvůli pořádnému výkonu a baterii jsou i docela těžké na každodenní používání. Zato běžné brýle s chytrými funkcemi mohou být skvělým doplňkem.

Nutno podotknout, že nabídka Ray-Ban Meta je široká. Skládá se ze dvou modelů, jež jsou v sedmi barvách a mohou mít různě zabarvená skla. Brýle mají dvě kamery o pěti megapixelech a 12 megapixelech. Díky tomu brýle zvládnou natáčet video ve fullHD rozlišení a zvěčnit fotografii o rozměrech 3024x4032 pixelů.

Dále jsou v brýlích reproduktory a mikrofony, pro nahrávání zvuku a také pro poslouchání hlasových příkazů. Celé zařízení vydrží až čtyři hodiny používání. Brýle se nabíjí přes pouzdro, které jejich život prodlouží až na 36 hodin.

Soudě podle recenzí se jedná spíše o brýle pro sociální sítě než chytré brýle. „Téměř vše, co se týká brýlí Ray-Ban Meta, je zaměřeno na sdílení na sociálních platformách. Nepřekvapí, že výchozími kanály jsou vlastní platformy společnosti Meta, s možnostmi nahrávání na Instagram, Facebook, WhatsApp a Messenger,“ píše se v recenzi magazínu Wired.

V aplikaci se také dá vytvářet montáž z klipů a fotografií v různých formátech, k dispozici jsou i hudební klipy nebo různá prolnutí fotek a videí. Uživatelé mohou s brýlemi živě vysílat video na Facebook a Instagram.

Magazín The Verge v loňské recenzi upozorňoval, že hlasový asistent je trochu pomalý, lákavé AI funkce zatím nejsou k dispozici a životnost baterie také neodpovídá. Tu kritizuje i Wired, který upozorňuje, že při dlouhodobém poslouchání hudby se zařízení vybíjí velmi rychle.

Ray-Ban Meta se od samého počátku chlubí umělou inteligencí, ale zásadní funkce získává až téměř půl roku po uvedení na trh. I proto se Zuckerberg s brýlemi musel pochlubit. Firma konečně spustila beta verzi rozpoznávání orientačních bodů.

Po zvolání "Hej, Meta" se aktivuje hlasový asistent a odpoví prakticky na cokoliv, co slyší a také vidí. V úvodu zmíněný Rooseveltův oblouk, který je jednou ze vstupních bran do Yellowstonského národního parku, popíše podobně jako Wikipedie. Na Zuckerbergův dotaz, jak vzniká sníh, také nabízí uspokojivou odpověď.

Působivé je rozpoznání zasněžených vrcholků hor. „Co je zač tahle hora a jak je vysoká,“ zeptá se Zuckerberg a Meta AI během pár vteřin sděluje, že jde o horu známou jako Lone Mountain dosahující výšky 3 404 metrů nad mořem.

Hlasový asistent postavený na umělé inteligenci by časem mohl být užitečným pomocníkem. Klíčový ale bude vývoj dalších aplikací, které z brýlí udělají skutečně použitelné zařízení využívající rozšířenou realitu. U toho ale potřebuje Meta pomoc i vývojářů aplikací třetích stran.

Až poté mohou brýle za sedm tisíc korun rozvinout potenciál užitečného a skvělého zařízení, jak ho nyní prezentuje šéf Facebooku.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Nové brýle pro virtuální realitu Apple Vision Pro slibují revoluci

Tagy:
umělá inteligence rozšířená realita virtuální realita Mark Zuckerberg Meta Platforms Google Glass A.I. Umělá inteligence chytré brýle Apple Vision Pro Meta Quest 3 Microsoft HoloLens Oculus Quest Ray-Ban Ray-Ban Meta