V České republice tvoří rodinné firmy téměř 90 procent všech aktivních firem, podílejí se na HDP zhruba 55 % a zaměstnávají kolem 2 milionu lidí, což činí asi 50 % všech pracovních míst na českém pracovním trhu. Aktuální data z oblasti rodinných podniků, ale také témata, jako jsou specifika řízení rodinných firem, problematika nástupnictví či svěřenských fondů, to vše v týdnu od 5. do 9. června nabídne Family Business Week – historicky největší událost pro rodinné firmy v ČR zaměřená na společné hledání cest k jejich dalšímu rozvoji.
„Na českou ekonomiku mají rodinné firmy významný vliv, protože jsou největším zdrojem pracovních míst v soukromém sektoru. Dokáží se navíc rychle přizpůsobit složitým změnám, jako je covidová pandemie nebo energetická krize a tím mají větší schopnost přečkat složitá období recese a stagnace“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela s tím, že hrají zásadní úlohu také v regionálním rozvoji, kde vytvářejí trvalé vztahy se zaměstnanci, zákazníky, dodavateli a místními komunitami.
„Týden rodinných firem propaguje důležité projekty z oblasti podnikatelského prostředí, které přispívají do naší ekonomiky a jsou významné pro celou společnost. Ministerstvo průmyslu a obchodu již v minulosti podpořilo ukotvení definice rodinných podniků a registraci rodinných podniků,“ doplňuje ministr Síkela, který FBW poskytl svou záštitu.
Jsou to právě rodinné firmy, které tvoří podstatnou část národní ekonomiky. Jsou také jejím ekonomicky stabilním prvkem, protože mají nižší míru zadluženosti, a tím jsou také odolnější vůči ekonomickým výkyvům. Kladou důraz na socioekonomické cíle, což má, zvláště v krizových dobách, pozitivní dopad na celou společnost. Velkým přínosem je pak i rozvoj v regionech, kde řada rodinných podniků navazuje na tradici spojenou s danou oblastí a jejím rozvojem s přesahem i do zahraničí. Z nedávného průzkumu Centra pro rodinné firmy při VŠE se ukazuje, že u široké veřejnosti jsou z více než 80 % rodinné firmy vnímány pozitivně a lidé v nich vidí především tradici, důvěryhodnost, kvalitu a spolehlivost.
18 % většinových českých majitelů bude brzy řešit nástupnictví ve své firmě
Ze stávajícího průzkumu a nejnovějších dat aplikace CRIBIS, společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, a.s. zpracované pro projekt Family Business Week vychází, že 18 % firem s jedním českým vlastníkem (tj. 44 tisíc), vlastní majitel starší 60 let a lze tedy předpokládat, že u nich brzy dojde k jejich předání nebo prodeji. Naopak majitelé, kterým ještě nebylo 30 let, jsou jediným většinovým českým vlastníkem v 5 % firem (necelých 13 tisíc).
Ze stávajícího průzkumu a nejnovějších dat aplikace CRIBIS Zdroj: CRIBIS
Nejvíce firem s jediným většinovým českým vlastníkem je v Praze
V regionálním zastoupení vládne Praha, kde je firem s jediným českým vlastníkem nejvíc (43 %). Více než polovina z nich má dokonce obrat vyšší než 100 milionů korun. Druhé místo patří Jihomoravskému kraji, ve kterém má sídlo 12 % takových českých firem, 16 % z nich s obratem vyšším než 100 milionů korun. Ve Středočeském kraji má sídlo 56 společností s obratem nižším než 100 milionů korun a ani jedna s vyšším obratem. V rámci celého trhu je ale Středočeský kraj třetí v pořadí v počtu sídel společností. Moravskoslezský kraj je sídlem 7 % firem s jedním českým vlastníkem s podílem min. 50 %.
Dá se tedy říci, že na Prahu, Jihomoravský, Moravskoslezský a Středočeský kraj připadají téměř tři čtvrtiny takto vlastněných firem s nižším obratem (od 10 mil. do 100 mil. korun), konkrétně 496 subjektů. Ještě větší koncentraci najdeme u společností s vyšším obratem (nad 100 mil. korun). Na první dva kraje v pořadí, tedy na Prahu a na Jihomoravský kraj, připadá 68 % z nich.
Obchod jako nejčastější předmět činnosti firem s jedním českým vlastníkem s min. 50% vlastnickým podílem
Data dále ukazují, že podniky s jediným českým vlastníkem jsou převážně malé a střední velikosti (98,4 %) a že nejčetnějším odvětvím jejich podnikání je obchod. Druhou příčku obsadil zpracovatelský průmysl a na třetím místě je oblast stavebnictví.
Odvětvová struktura obchodních společností s vybraným pásmem obratu a věkem majitele do 30 let Zdroj: CRIBIS
Odvětvová struktura obchodních společností s vybraným pásmem obratu a věkem majitele do 30 let Zdroj: CRIBIS
Výlučným českým vlastníkem firem je nejčastěji muž
Mezi majiteli firem s jedním českým vlastníkem s podílem min. 50 % dominují muži. Patří jim tři čtvrtiny společností s jediným českým vlastníkem do 30 let a s obratem od 10 mil. Kč do 100 mil. Kč, což je 505 subjektů. Ženy vlastní v této kategorii 168 společností – tedy zbývající čtvrtinu z celkového počtu. Obdobný obrázek dostaneme i u společností s obratem vyšším než 100 mil. Kč. Muži vlastní 28 společností, což je 77 % a ženy jen 9, resp. 23 %.
Obchodní společnosti s vybraným pásmem obratu a věkem majitele 60 let podle krajů Zdroj: CRIBIS
Rodina je základ firmy
Přestože rodinné firmy mají velký přínos pro ekonomiku celé země, neexistuje u nás pro tento typ společností legislativní rámec. Usnesením vlády z roku 2019 vstoupila v platnost definice rodinné firmy, která byla impulsem pro vznik výboru pro registraci rodinných firem při MPO. Vede ho Libor Musil, majitel rodinné společnosti LIKO-S, a.s., člen přípravného výboru FBW a iniciátor vzniku zákona o rodinné firmě. Ten je také jedním ze strategických cílů Týdne rodinných firem, který během svého konání nabídne i pohled do zákulisí tvorby rodinné ústavy a modelu správy rodinné firmy.
Klíčovými tématy rodinného byznysu, jež Family Business Week během prvního červnového týdne otevře, pak budou: rodinná ústava, nástupnictví, svěřenské fondy, prevence konfliktu, vzdělávání a výchova dětí do role správců, budoucnost rodinných firem a další.
„Family Business Week je příležitostí zaměřit se jeden týden v roce na svou podstatu. Získat odstup od každodenní rutiny, uvědomit si vlastní jedinečnost a posílit hrdost na svou rodinu a podnikání. Budujeme platformu k výměně zkušeností a pro vzájemnou inspiraci rodinných firem. Tím je chceme podpořit ve zvládání výzev, které rodinné podnikání přináší,“ říká David Krajíček, zakladatel FBW a poradce rodinných firem.
Co je Family Business Week?
Family Business Week je událost zaměřená na společné hledání cest k dalšímu rozvoji rodinných firem v Česku. Jedná se o platformu sloužící k výměně zkušeností a vzájemné inspiraci. Během týdne od 5. do 9. června 2023 proběhne série regionálních setkání a hlavní událostí bude celodenní FBW summit českých a zahraničních rodinných firem za účasti klíčových institucí, který proběhne 8. 6. 2023 v Uhelném mlýně v Libčicích nad Vltavou. FBW Summit je unikátní a historicky největší událostí pro rodinné firmy v ČR.