Riziko zranění cyklisty při nehodě je vždy vysoké, převážené děti jsou ale ohrožené ještě mnohem více. Německý autoklub ADAC uskutečnil sérii nárazových testů, aby určil nejbezpečnější možnost přepravy dětí na kole. Výsledky nejsou právě optimistické bez ohledu na způsob, jakým je dítě vezeno.
Vozit malé děti v cyklosedačce za sebou nebo v přívěsném vozíku je pro rodiče velmi praktické a pro odrostlá mimina relativně zábavné. Málokdo si ale umí představit, co se děje při srážce osobního auta s cyklistou přepravujícím dítě.
Děti lze na kole vozit různými způsoby, úplně bezpečný ale není žádný. Zdroj: Se svolením autoklubu ADAC
Za kolem raději ne
S jedním dítětem je většinou jasnou volbou cyklosedačka za jezdcem, německý autoklub ADAC však testoval pět různých řešení, a to i pro převoz dvou dětí. Každé má pochopitelně výhody i nevýhody. Nejdůležitější disciplínou byla bezpečnost při srážce s autem. Modelová situace simulovala náraz auta jedoucího rychlostí 30 km/h pod úhlem 45 stupňů. ADAC postupně vyzkoušel varianty se dvěma dětskými sedačkami za jezdcem, jednou sedačkou za jezdcem a taháním dítěte za sebou, tedy cyklopřívěsem. Došlo ale i na nákladní kolo a nákladní tříkolku.
K TÉMATU: Mezi cyklisty a řidiči panuje nepřátelství, vyjádřili se Češi. Chtějí více ohleduplnosti
Jako nejbezpečnější řešení se při zkouškách ukázala dvojitá sedačka za jezdcem. Samozřejmě, děti musí mít během jízdy na hlavě přilbu, ale vyšší pozice sezení znamená, že auto narazí do kola a ne přímo do dětí. Pokud dospělý dítě tahá v přívěsu za sebou, auto narazí přímo do těla dítěte, což je velmi nebezpečné, a proto ADAC tento způsob nepovažuje za bezpečný.
Různá řešení s otazníky
V cyklopřívěsu je dítě částečně chráněno rámem přívěsu a jeho kolem, přičemž při převrácení nebo srážce z přívěsu obvykle nevypadne. To je hlavní nevýhodou nákladních kol a tříkolek, v nichž jsou sice děti připoutané popruhy, ale „vany“ na jejich přepravu jsou hladké a po nárazu a převrácení mohou doklouzat až do vedlejšího pruhu a pokud se děti z popruhů vyvléknou, jsou velmi ohroženy okolním provozem.
Technici ADAC se podívali i na uživatelskou stránku zmíněných druhů přepravy. Z hlediska jízdních vlastností jsou na tom nejlépe dvě sedačky za jezdcem a přívěs. V prvním případě je plusem i snadná manipulace a ve druhém zase pohodlí dětí, protože přívěs může být i odpružený, což ADAC pokládá za velkou výhodu. Nevýhodou nákladních kol a tříkolek je horší ovladatelnost v nižších rychlostech a dokonce se může stát, že řídítka při zatáčení narážejí do přileb dětí. Tažení dítěte na přípojné tyči na dětském kole ADAC doporučuje jen příležitostně a na krátké vzdálenosti.