Pokud byste přesně před rokem investovali tisícikorunu do akcií Tesly, dnes byste z ní měli 4,5 tisíce. Tak rychle se zvětšila tržní hodnota americké automobilky, ke které se v roce 2004 připojil Elon Musk. Investiční banka Morgan Stanley nyní přišla s tvrzením, že akcie Tesly jsou nadhodnocené a snížila jejich rating na underweight – tedy snižovat jejich podíl na investičním portfoliu.
Automobilka Tesla budí vášně mezi odbornou i laickou veřejností mnoho let. Dalo by se říci, že Teslu buď musíte milovat, nebo nenávidět, nic mezi tím. Pro někoho jde o ukázku schopností Elona Muska vybudovat jakýkoli projekt, pro jiného je to jen přefouknutá bublina, která zatím nepraskla jen díky souhře příznivých okolností.
Investiční banka Morgan Stanley nyní přišla s analýzou, podle které je tržní cena Tesly nadhodnocená. Její akcie se momentálně obchodují kolem tisíce dolarů, přičemž ještě před rokem to bylo jen něco málo nad dvěma stovkami. Majetek investovaný do Tesly se tak svému majiteli za pouhý rok zhodnotil 4,5násobně. Morgan Stanley ale předpovídá, že akcie momentálně nejhodnotnější americké automobilky v historii oslabí až o pětatřicet procent. Novou cílovou cenu stanovila na 650 dolarů.
Podceňují rizika
Investoři podle Morgan Stanley ignorují rizika, kterým bude Tesla v nejbližších měsících čelit. Za největší chybu banka považuje, že akcie Tesly kupují stejní lidé a instituce, kteří jsou nadšenci do technologických firem jako Apple, Amazon nebo Google a od vývoje jejich akcií odvozují i budoucí hodnotu Tesly.
Tesla zlevnila Model 3 v Číně, aby kupující získal státní dotaci
Aktuálně nejhodnotnější americká automobilka se rozhodla podpořit prodej svých vozidel na čínském trhu. Cenu Modelu 3 snížila pod 300 tisíc jüanů, díky tomu potenciální zákazník dosáhne na státní podporu.
„Jenže Tesla má k těmto technologickým firmám hodně daleko a na rozdíl od nich bude čelit mnoha rizikům, která jsou spojena s fungováním automobilové společnosti. Trh je ale, zdá se, zatím ignoruje,“ uvedl Adam Jonas, analytik banky Morgan Stanley.
Z krátkodobého hlediska se na Tesle podepíše nízká poptávka, která jí nedovolí takovou cenovou politiku, jakou by si Tesla představovala. To bude mít vliv na její byznys v Číně, kde navíc bude pod vysokým konkurenčním tlakem ostatních automobilek a technologických firem. „Investoři tato rizika zatím neberou příliš v potaz, což si vysvětlujeme tím, že se nacházejí v módu ‚počkáme a uvidíme‘. Pravděpodobně chtějí svá rozhodnutí činit, až bude jasnější, jaké dopady bude mít epidemie COVID-19,“ uvedl dále Jonas.
O tom, že je Tesla mírně nadhodnocená, je přesvědčený také německý bankovní dům Deutsche Bank. Ten sice čerstvě zvýšil cílovou cenu akcií automobilky, ale jen na 900 dolarů z původních 850. To by znamenalo, že Tesla by v nejbližších týdnech měla oslabit o deset procent.
Z nuly na sto za čtyři sekundy
Ať už si o Tesle myslíme cokoli, její příběh je impozantní. Automobilku založili v roce 2003 Martin Eberhard a Marc Tarpenning, Elon Musk se k ní připojil o rok později. Do firmy přinesl více než třicet milionů dolarů a jejím prvním počinem byla snaha komercionalizovat elektrický sportovní vůz T-Zero, který ovšem vyrobila společnost AC Propulsion.
Šéf Tesly a SpaceX Elon Musk se stal otcem šestého syna
Excentrický šéf automobilky Tesla a vesmírné společnosti SpaceX Elon Musk oznámil na Twitteru, že jeho partnerka, zpěvačka Grimes, porodila jejich první společné dítě.
Cílem Tesly bylo „urychlit transformaci celého světa směrem k elektromobilitě, a to skrze širokou nabídku dostupných vozů na elektrický pohon“. V roce 2006 Tesla představila svůj první prototyp s označením Roadster a o dva roky později začala tento model vyrábět masově. Cena se blížila 110 tisícům dolarů, z nuly na sto vůz zrychlil za čtyři sekundy a na jedno nabití ujel až 400 kilometrů.
Když na USA dolehla finanční a následná hospodářská krize v letech 2008 a 2009, vypadalo to, že Tesla nepřežije. To poslední, po čem lidé bojující o udržení své práce i příjmů toužili, byl drahý elektromobil. Elonu Muskovi se ovšem podařilo firmu postavit na nohy. Sám do ní vložil svých posledních 35 milionů dolarů a dalších sto milionů se podařilo získat od investorů na financování vývoje Modelu S. Automobilka získala v roce 2009 zvýhodněný úvěr od americké vlády v objemu 465 milionů dolarů.
Konkurence nespí
Definitivně se Tesla zbavila finančních problémů vstupem na burzu v následujícím roce. Byl to první veřejný úpis akcií automobilky v USA od roku 1956. Tesla své akcie nabídla za 17 dolarů, ještě před spuštěním obchodování se však cena o dva dolary zvýšila a během prvního dne akcie posílily o dalších sedm dolarů. Současných tisíc dolarů z ní dělá nejhodnotnější automobilku v historii USA. Ano, dokonce hodnotnější, než kdy byl Ford nebo General Motors.
Pro Teslu byl vstup na Newyorskou burzu opravdu zlomovým okamžikem. Začala vyvíjet další modely, inovovat, vylepšovat a dobývat nové trhy i peněženky širšího okruhu spotřebitelů. Mnohdy za přispění vlád mnoha zemí, které vsadily na kartu boje za záchranu klimatu a vytvořily podmínky, jež Tesle vyhovovaly a vyhovují. Díky nejrůznějším subvencím či daňovým úlevám se její elektromobily staly konkurenceschopnými vůči srovnatelným vozům. Jenže ostatní automobilky nespí a Tesla bude muset o své zákazníky nejspíše tvrdě bojovat i nadále. Své investory, zdá se, už přesvědčila dostatečně.