Společnost Apple se ve čtvrtek omluvila za svou reklamu na nový iPad Pro. Širokou veřejnost na sociálních sítích pobouřilo video, na němž hydraulický lis ničí umělecké nástroje a další výdobytky moderní doby, aby nakonec odkryl nový produkt technologické firmy. Viceprezident pro marketing Tor Myhren přiznal, že se s klipem „moc netrefil“. Píše o tom zpravodajský web americké CNN. Zahraniční média zároveň upozorňují, že takový přístup ze strany Applu je poměrně vzácný.
Když se reklama na internetu stane virální, je to obvykle díky jednomu ze dvou možných důvodů – buď se divákům zalíbí natolik, že o ní nemohou přestat mluvit, nebo je rozčílí takovým způsobem, že si své rozhořčení musí vybít na sociálních sítích. Rozruchu kolem nové reklamy Applu se věnuje web americké CNN s tím, že promo na nový iPad Pro spadá do druhé ze zmiňovaných kategorií
ČTĚTE TAKÉ: Žena po ibuprofenu v Brazílii málem oslepla. Boláky po těle způsobila velmi vzácná reakce
Šéf marketingu společnosti Apple Tor Myhren v prohlášení pro web AdAge vyjádřil nad celou situací lítost. „Kreativita nám koluje v žilách a chceme její rozvíjení umožnit i ostatním. Naším cílem je nápady uživatelů realizovat a ne zašlapávat do země,“ sdělil. Společnost Apple podle informací CNN jeho prohlášení sice potvrdila, ale další komentář k němu přidat odmítla.
Samotná skutečnost, že se Apple za svoji reklamu omluvil, je podle zahraničních médií poměrně vzácná. Ačkoli video zatím nebylo smazáno ze sociálních sítí, v televizi už ho společnost podle webu AdAge vysílat nechce.
Reklama rozpoutala bouři
Kontroverzní spot již v úterý zveřejnil generální ředitel Applu Tim Cook na sociální síti X. „Jen si představte, co všechno dokáže vytvořit,“ napsal v příspěvku. Diváci si ale myslí, že samotné video tento výrok popírá. Zobrazuje totiž velký hydraulický lis, který drtí a rozmačkává různé předměty – hudební nástroje, plechovky s barvou nebo arkádovou hru z 80. let.
Meet the new iPad Pro: the thinnest product we’ve ever created, the most advanced display we’ve ever produced, with the incredible power of the M4 chip. Just imagine all the things it’ll be used to create. pic.twitter.com/6PeGXNoKgG
— Tim Cook (@tim_cook) May 7, 2024
Apple je podle webu The New York Times už desítky let oblíbenou značkou především u kreativních a tvůrčích zákazníků. Získal si designéry, hudebníky nebo filmové střihače sliby, že jim jeho produkty pomohou „myslet jinak“. Někteří si však z nové reklamy na iPad Pro odnesli jiné poselství – spíše než zařízení, které by jim pomohlo tvořit, v ní viděli metaforu toho, jak se velké technologické firmy přiživují na jejich práci tím, že potlačují nebo přebírají umělecké nástroje, které lidstvo používalo po staletí.
Kritika na sociálních sítích
Divoká kritika na sociálních sítích na sebe nenechala dlouho čekat. „Tahle reklama mě utvrdila v tom, že ve svém životě potřebuju rozhodně technologie omezit,“ píše jeden z uživatelů. „Když to vidím, stydím se, že jsem si od Applu přes 19 let kupoval produkty,“ uvedl další.
V salvě negativních komentářů se objevil i britský herec Hugh Grant. „Destrukce lidského vývoje,“ napsal na sociální síť X. Vedle toho reportérka The Wall Street Journal Katie Deightonová poznamenala, že současná kauza dokonale ukazuje názor některých lidí, že technologie zabíjí vše, co nám kdy dělalo radost. „A pak to reklama prezentuje jako dobrou věc,“ napsala Deightonová. Najdou se ale naopak i tací, kteří na videu nic špatného nevidí. „Lidi, dejte se do klidu! Jste až moc přecitlivělí,“ napsal jeden z komentujících.
Pozdvižení kolem nové reklamy je o to pikantnější, že se týká právě společnosti Apple, která se v minulosti na poli marketingu proslavila svými vizionářskými postupy. Doslova legendárním se stal její televizní spot z roku 1984, který představil počítač Macintosh během reklamní pauzy přerušující živé vysílání amerického sportovního svátku – Super Bowlu. Reklama umístěná v celosvětově nejdražším televizním čase zobrazovala ponurou budoucnost vyzdvihující kolektivní myšlení, proti kterému se postavila mladá žena vrhající kladivo na obrazovku s „Velkým bratrem“ zobrazované fiktivní doby.