V České Třebové vykolejil vlak. Provoz v důležitém dopravním uzlu je významně omezen
Audi RS3: Konečně zelené auto, ve kterém máte opravdovou radost z jízdy Zdroj: Bart Běhal
Dobře, tohle je možná trochu krutý titulek vůči elektromobilům, které také umí na silnici pobavit – tedy aspoň některé. A potěšit ty, kteří za radost považují ticho v kabině a naprosté pohodlí. Audi RS3 je jiné, patří mezi stále menší sortu těch aut, která pojídají asfalt i menší stromky kolem něj a okolí děsí syrovým zvukem z výfuku. Aby ne. Těch 400 koňských sil musí z auta velikosti fabie nějak ven.
Tohle jsou ty momenty, ke kterým mnohdy směřuje život automobilového novináře. Momenty, kdy vám je přiděleno něco, jako je Audi RS3. Malé, ale nabušené. Hladové, ale nabízející kopec zábavy. Navíc křiklavě zelené! To je mimochodem celkem důležité, už jsem párkrát na silnici potkal RS3 v červeném příplatkovém (24 700 Kč) odstínu zvaném Tango, a prostě to nebylo ono. Téměř jsem ho přehlédl. Zelená Kyalami? Není šance. Navíc bez příplatku.
Na první pohled vypadá auto dravě, je to ranař na kolech. Zelená se kombinuje s černými doplňky (zrcátka, prahy, elektrony, přední maska či logo vozu vpředu i vzadu) a sílu tradičně demonstrují sportovní nárazníky, včetně toho zadního s difuzorem, či dvě koncovky výfuku. Testovaný vůz byl vybaven také LED světlomety, za které si připlatíte 26 400 Kč, a které vás dokáží pozdravit třeba vytvořením šachovnicové vlajky. Ano, budete se usmívat, až to poprvé uvidíte. Dost možná i podruhé a potřetí.
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Uvnitř si RS3 zachovává jedinečnost, kterou nabízí zvenku. A jsme zpátky u té zelené. Není to totiž úplně běžné, aby takhle výrazná barva hrála prim nejen navenek, ale také v kokpitu. Tohle Audi mělo zeleně prošívaný volant, nádherná a pohodlná sportovní sedadla, nebo mřížky ventilace. I té lehce zvláštní, kterou tato generace A3 má vedle digitálního kokpitu.
Ještě krátce zpět k volantu. Alcantara? To se na něm opravdu jen tak nevidí. Drží se hodně příjemně a je to vážně netradiční, ruce si rychle navyknou, ale vhodnější na točení takovým volantem už jsou sportovní rukavice – minimálně si jej tak rychle neomakáte. Za pár let běžného ovládání totiž moc vábně vypadat nebude.
Celkově je Audi uživatelsky přátelské. Samostatný tlačítkový panel má na ovládání klimatizace či proudění vzduchu, tlačítkem si také změníte jízdní režim nebo deaktivujete stop-start systém. Obecně německá automobilka dobře nakombinovala luxus a ryze sportovní spartánské prostředí. Nechybí ani plasty, ale ty v malém závoďáčku nevadí. Vlastně sem i trochu sedí.
Oficiální vstup na český trh vyšperkovala tradiční značka mezi automobilovými výrobci lákavými cenovkami. V nabídce budou zatím čínská SUV s označením ZS a EHS. Kromě ceny od 424 900 korun nabídne MG sedmiletou záruku a prodejní a servisní služby v síti Mitsubishi. Povede se MG lépe než Dongfengu, dosud jediné čínské značce u nás?
Délka vozu činí 4 389 milimetrů, pocity stísněnosti přesto uvnitř mít nemůžete. I na zadní sedadla si za dospělého člověka sedne další dospělák s výškou přes metr osmdesát a ani v jednom případě nehrozí, že by se někdo při vystupování uhodil do hlavy. Samozřejmě pokud není výrazně nešikovný… Co na tom, že zavazadlový prostor nabízí jen 282 litrů.
Zatímco velikost zavazadlového prostoru asi majitele vozu tolik nenadchne, každému je jasné, že ta klíčová čísla poskytuje vůz na opačné straně. RS3 si dál žije svým životem a přísné emisní normy nechává někde ve sklepě pod zámkem. Pod kapotou má totiž parádní 2.5 litrový řadový přeplňovaný pětiválec.
A rozhodně tam není na okrasu. Když pořádně sešlápnete plynový pedál, tahle zelená střela vám nabídne sílu 400 koní a na stovku se dokáže podle údajů udávaných výrobcem dostat za 3,8 vteřiny. Pohled do technického průkazu nadchne, maximální rychlost vozu je teoreticky 290 kilometrů v hodině, ale omezovač auto tradičně zasekne na 250.
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
První nastartování bylo jak jinak než plné očekávání. A musím říct, že ačkoliv zvuk z výfuků byl trochu kultivovanější, než jsem čekal, každodenní ranní zavírání garáže a poslech toho, jak se Audi probouzí a duní, to byla pokaždé stejná radost.
Maximálně dokáže RS3 nabídnout 500 Nm, a ty budete využívat do posledního Newtona. Umí je totiž poskytnout už lehce nad dvěma tisíci otáček, takže stačí jeden pomalý řidič před vámi a jdou do akce. Plusem je, že pokud pedál vyloženě neprošlápnete, síla přichází postupně, takže auto při akceleraci nijak nepříjemně necuká.
Úplně jinak vypadá ostrý rozjezd s pedálem na zemi. To je panečku raketa! Stovka pod čtyři vteřiny je realitou, Audi opravdu nelže. RS3 při sprintu neproklouzne také díky spolehlivému pohonu všech kol, který pečlivě hlídá trakci. O řazení se stará sedmistupňová dvouspojková převodovka, ale vše ve svých rukou může řidič mít díky pádlům pod volantem.
Bezmála po pěti letech výroby se na český trh začíná konečně oficiálně dovážet novodobá reinkarnace legendárního francouzského kupé Alpine A110. Pekelně rychlá rarita s motorem za sedadly dává řidiči víc radosti než mnohem dražší auta. Škoda, že s námi už asi nepobude moc dlouho.
No a pak je tady Torque Splitter. O něm už jste asi slyšeli dříve, RS3 je první model značky, který je podobně vybaven a jde o dvě elektronicky řízené spojky, z nichž každá je na jedné zadní poloose a výkon rozděluje přesně na to kolo, na které si ho auto žádá. To vše slibuje lepší ovladatelnost vozu, a to hlavně v zatáčkách. Narovinu, neměl jsem možnost zkusit si RS3 předchozí generace, ale tady panuje naprostá spokojenost. V zatáčkách se Audi ani nehne, je připravené na okamžitou změnu směru a keramické brzdy pohlídají nečekané nepříjemnosti, které se mohou postavit do cesty. A jsou pěkně tvrdé.
A to stejné míří z mé strany za podvozkem, adaptivní tlumiče se starají o to, že i sportování je pro osazenstvo v autě zábavné a nebolí. Samozřejmě, že RS3 je na „devatenáctkách“ pěkně tvrdé a na nekvalitní cestě vás slušně pohoupe, ale auto takřka neumí být nepohodlné. Zapomeňte na rázy do karoserie, nebo nepříjemné údery, které putují až do volantu. Tohle se nekoná.
Spotřeba se ustálila zhruba na čísle 14, což zrovna v této době, kdy plná nádrž stojí jako letenka do Paříže, není zrovna výhra, ale reálně je třeba si uvědomit, čím takový novinářský vůz prochází. Asi nikdo ze čtenářů nemá iluze o tom, že RS3 jezdí během testů poslušně v pravém dálničním pruhu a na pedál se šlape jen během vzácných předjížděcích manévrů.
RS3 je auto, které si jeho majitel kupuje pro radost. Radost z jízdy, radost z toho, že je vidět a slyšet. Spotřeba je naprosto druhořadým faktorem, ale kdo přece jen nechce být pravidelným návštěvníkem čerpacích stanic, může v seznamu jízdních režimů Dynamic vyměnit za některý z tria Efficiency, Auto či Comfort a s lehkou nohou zamířit pod 9 litrů na 100 kilometrů. Motor se ztiší, uklidní, už kolem padesátky zařadí pátý rychlostní stupeň a rázem budete mít pocit, že vlastníte takřka tuctové Audi.
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Klientela pro Audi RS3 je hodně specifická. I v České republice se stále najde dostatek řidičů (ba naopak podle čísel jich je čím dál více), kteří si dokáží vyhradit balík peněz na tak pošetilou věc, jakou je pěkné auto. Jenže proč si nepořídit SUV s obdobným výkonem, ale podstatně větší užitnou hodnotou? Nebo ryzí sporťák, když už chceme mít takhle početné stádo? Tohle auto si prostě vybere ten, co si jde přímo pro něj. Co chce mít v garáži elitu z vymírající kategorie hot hatchů. A nemusí řešit, jestli sáhnout po základní výbavě v ceně 1 583 900 Kč, nebo podobně vyvoněném, jako byl ten testovaný za 2 246 000 Kč. A ještě jedno plus. Nechcete hatchback? RS3 si můžete pořídit i jako sedan.
Všechny oficiálně prodávané vozy značky Audi mají stejnou záruku, 4 roky / 120 tisíc najetých kilometrů. Co se týče servisování specifických modelů RS, je třeba informovat se přímo u prodejce.
Zklamání pro každého, kdo po RS3 v tuto chvíli touží. Sice máme za sebou teprve polovinu roku 2022, letošní kvóta vozů pro Česko už je nicméně vyčerpaná. Další dodávky jsou možné až pro příští rok. Jak vypadá porovnání s BMW či VW?
Šlape jako hodinky, je přehledný, nepřeplácaný, nenabízí zbytečně moc ikonek, na jejichž sledování nemáte čas v nomálním autě, natož v tom, které má pod pedálem dynamit. Virtual cockpit nabízel třeba design RS Runway, tedy něco, co vypadá jako letištní dráha a zobrazuje otáčky stylem nejméně = nejdál. Ale celkově působí trochu zmatečně a nakonec stejně radši (trochu složitě) vyhledáte budíky. Ty jsou před očima řidiče vždycky důležitější, než datum nebo vědomí toho, jaký je zrovna den. Tady platí, že méně je prostě někdy více.
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal
Audi RS3 Zdroj: Bart Běhal