Raketový automobil Aussie Invader 5R se příští rok pokusí překonat pozemní rychlostní rekord z roku 1997. Držitelem tohoto rekordu je dnes už legendární vůz Thrust SSC, který se tehdy v Nevadské poušti rozjel na 1 223,7 km/h. „Australský nájezdník” si však dává podstatně vyšší cíle. Má v úmyslu pokořit magickou hranici 1 000 mil za hodinu, respektive 1 609 km/h.
Zakladatelem projektu a designérem vozu je Rosco McGlashan, držitel australského rychlostního rekordu z roku 1994, který se spojil s týmem inženýrů ve městě Perth. Společně vytvořili to, co nemá obdoby. Automobil, jenž díky raketovému pohonu dokáže vyprodukovat více než 62 tisíc liber tahu, což odpovídá zhruba 203 tisícím koní. Takový výkon odpovídá přibližně 2 128 hatchbackům Volkswagen Polo.
Prozatímní uveřejněné technické parametry naznačují, že Aussie Invader 5R (česky „australský nájezdník“) zvládne z nuly na 100 km/h akcelerovat za neuvěřitelný čas 1,1 sekundy. Na rychlostní rekord, tedy 1 609 km/h by se měl pak katapultovat za méně než půl minuty.
Při zrychlování si vůz dle předpokladů vystačí s dráhou dlouhou zhruba pět kilometrů, brždění však zabere dalších 13. Zpomalení bude dosaženo vícestupňovým nasazením hydraulických vzduchových brzd, padáků a kotoučových brzd. Zajímavostí je spotřeba paliva, kterého vůz za jednu jízdu spálí 2,8 tuny.
Důležitou součástí automobilu Aussie Invader 5R jsou rovněž 35palcová kola. Váží 140 kilogramů a jsou vyrobena z masivního hliníku, aby zvládla unést váhu celého stroje a sílu, která na ně bude během rekordní jízdy působit.
Za hranicemi fyzikálních zákonů
„Jsme opravdu přesvědčeni, že dokážeme překonat rekord, který v současné době činí 1 223,7 km/h a posunout jej na 1 609 km/h. Věříme, že se jedná o nejlépe navržené auto, jaké se kdy o tento rekord pokusilo,“ řekl Mark Read, mediální ředitel projektu.
Daniel Edgington-Mitchell, odborný asistent ve strojírenství a leteckém a kosmickém inženýrství na Monash University v Melbourne však pro CarAdvice uvedl: „Jen překonat odpor vzduchu v takové rychlosti vyžaduje obrovské množství tahu. Pohyb rychlostí 1 600 km/h znamená stonásobný odpor vzduchu oproti rychlosti 160 km/h, takže potřebujete obrovské množství síly.“
„A i když máte sílu překonat odpor, stabilita může být horším nepřítelem. Jakmile se blížíte rychlosti zvuku, část proudění vzduchu kolem auta už ji překoná, i když auto samotné ještě ne. V takové chvíli se začínají tvořit tlakové vlny, které mohou vytvořit neobvyklé rozdíly v tlaku na vozidlo. Z pohledu ovladatelnosti a stability je to noční můra,“ dodal.
„Přesto všechno si ale myslím, že projekt může uspět. Už jsme viděli, jak proudovým motorem poháněné auto překonalo rychlost zvuku, a pokud je tohle reálné, věřím, že 1 600 km/h je reálných taky. Nejsou to neřešitelné problémy, jsou jen velmi obtížné,” dodal.