Následky koronakrize a s ní související nedostatek nezbytných komponentů zásadním způsobem brzdí automobilovou výrobu, která nadto rovněž velmi nákladně přechází na elektrifikované pohony. Je nasnadě, že než se elektromobily a jiná alternativně poháněná vozidla etablují ve výrobě i na trhu, ceny aut dále porostou.
Generální ředitel automobilového koncernu Stellantis Carlos Tavares nedávno řekl, že vnější tlak na výrobce automobilů s cílem urychlit přechod na elektrická vozidla vážným způsobem ohrožuje pracovní místa a kvalitu vozidel, jelikož výrobci se snaží zvládnout vyšší náklady na výrobu elektrických vozidel. Vlády a investoři chtějí, aby výrobci automobilů urychlili přechod na elektrická vozidla, ale náklady na tento přerod jsou podle Tavarese za hranicemi toho, co může automobilový průmysl unést. Šéf koncernu Stellantis to řekl v rozhovoru na konferenci Reuters Next.
Těžké břemeno elektrifikace
„Došlo k rozhodnutí zatížit automobilový průmysl elektrifikací, která však přináší 50 procent dodatečných nákladů ve srovnání s konvenčním vozidlem. Neexistuje způsob, jak nepřenést těchto
50 procent dodatečných nákladů na konečného spotřebitele, většina střední vrstvy však nebude schopna tyto náklady zaplatit. Výrobci automobilů by mohli účtovat vyšší ceny a prodávat méně aut nebo akceptovat nižší ziskové marže,“ řekl pro agenturu Reuters Tavares.
Obě tyto cesty však vedou ke škrtům. Lídři odborů v Evropě a Severní Americe pravidelně varují, že tento tlak může průmysl stát desetitisíce pracovních míst. „Nemluvě o tom, že výrobci automobilů potřebují čas na testování a zajištění toho, aby nová technologie fungovala,“ řekl Tavares. „Tlak na zrychlení tohoto procesu bude působit jen kontraproduktivně. Povede to k problémům s kvalitou a dalším jiným nejrůznějším problémům,“ uvedl.
„Vlády by měly přesunout zaměření klimatické politiky na vyčištění energetického sektoru a rozvoj infrastruktury nabíjení elektrických vozidel,“ dodal Šéf koncernu Stellantis.
Výrobci elektromobilů tlačí na spalovače
Tavares dodal, že Stellantis se snaží vyhnout škrtům zvyšováním produktivity mnohem rychlejším tempem, než je v tomto odvětví běžné. „Během následujících pěti let musíme strávit 10 procent produktivity ročně... v průmyslu, který je zvyklý na 2–3 % zvyšování produktivity ročně. Budoucnost nám ukáže, kdo to dokáže strávit a kdo selže. Jsme nuceni tlačit na limity,“ poznamenal Tavares.
Stejně jako ostatní automobilky, které vydělávají na spalovacích vozidlech, je i Stellantis pod tlakem výrobců jako Tesla či Rivian. Jedná se však o společnosti, které jsou mnohem menší s ohledem na prodej vozidel a zaměstnanost.