Robot na pizzu
První robotické vozítko v celém Německu začalo rozvážet pizzu v hlavním městě Berlíně. Vejde se do něj deset krabic a pohybuje se rychlostí šest kilometrů za hodinu. Vývoj jeho softwaru trval osm let a podílel se na něm fyzik Daniel Richart se svým týmem ze společnosti Teraki.
Doručovací robot, vypadající jako velký box na kolečkách, jezdí autonomně po chodnících městské části Charlottenburg v bývalém Západním Berlíně, do jednoho kilometru od pobočky pizzerie Domino's, která se specializuje na rozvoz jídel. Když vozítko dorazí k zákazníkovi, ten na něm musí zadat číselný kód, který obdrží prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu, aby se mu otevřel nákladový prostor.
Robot veze pizzu zákazníkovi přes park berlínské městské části Charlottenburg. Zdroj: Jannik Hasselmann
Daniel Richart, Andre ten Wolde a Geert-Jan van Nunen (zprava) ze společnosti Teraki pózují s robotem na doručování pizzy před pobočkou pizzerie Dominos Pizza Deutschland. Zdroj: Jannik Hasselmann
Detailní pohled na displej a zavazadlový prostor robota rozvážejícího pizzu po Berlíně. Zdroj: Jannik Hasselmann
Robot na rozvoz pizzy odjíždí od pizzerie v centru Berlína k zákazníkovi. Zdroj: Jannik Hasselmann
Aby si zákazník vyzvedl z robota svou pizzu, musí na displeji zadat kód, který dostane prostřednictvím mobilní aplikace. Zdroj: Jannik Hasselmann
Robot rozvážející pizzu jede ulicí západní části Berlína. Zdroj: Jannik Hasselmann
Robot veze pizzu zákazníkovi přes park berlínské městské části Charlottenburg. Zdroj: Jannik Hasselmann
Daniel Richart, Andre ten Wolde a Geert-Jan van Nunen (zprava) ze společnosti Teraki pózují s robotem na doručování pizzy před pobočkou pizzerie Dominos Pizza Deutschland. Zdroj: Jannik Hasselmann
Detailní pohled na displej a zavazadlový prostor robota rozvážejícího pizzu po Berlíně. Zdroj: Jannik Hasselmann
„Robot nenahrazuje zaměstnance. Je to doplňková služba. Mnoho doručovacích služeb má problém vůbec najít lidi,“ popisuje Daniel Richart stav na pracovním trhu pro německý deník Bild a vysvětluje tak i důvod vzniku pizza-robota.
Vozidlo má dva světlomety připomínající oči a je plné moderních technologií. Jeho cena se pohybuje kolem 50 000 eur (v přepočtu 1,23 milionu korun) a navržené je tak, aby detekovalo překážky a červená světla na semaforech. O bezpečnou jízdu se starají čtyři kamery, čtyři radary, lidar a čtyři ultrazvukové senzory. Robot nyní absolvuje pětitýdenní testovací období, během kterého experti z firmy Teraki sbírají všechna data. Ta následně vyhodnotí a rozhodnou o dalším postupu.
Jedná se o prvního doručovacího robota, který má potřebná povolení k provozu na veřejných prostranstvích, a je tak jediným „zařízením“ v Německu, které smí pracovat na chodnících, a nikoli jen v uzavřeném prostoru.
Robota však stále musí doprovázet zaměstnanec s dálkovým ovládáním. V případě nouze může zasáhnout. Daniel Richart očekává, že povolení k plně autonomnímu provozu získá společnost nejpozději v červnu tohoto roku poté, co předá úřadům všechny údaje.