Babiš je prototyp lídra, ale také psychopat, říká expert na předvolební kampaně

Andrej Babiš

K věci 17.9.2021

Českému voliči imponuje vůdcovství. Prototypem lídra je premiér a šéf hnutí ANO Andrej Babiš. Na druhou stranu se ale jedná o psychopata. V pořadu K věci na CNN Prima NEWS to řekl režisér, producent a ideamaker předvolebních kampaní Jakub Hussar. Ten ve volbách pomáhal třeba Vladimíru Franzovi, Pavlu Fischerovi nebo se snažil do Sněmovny dostat hnutí Lidé PRO Mikuláše Mináře.

Podle Hussara je v politice velká absence leadershipu. „Myslím, že česká politika je hrubě podceněná. Top manažeři a tahouni teď sedí v korporátech a berou 300 tisíc korun měsíčně. Myslíte, že takoví lidé budou chtít jít na polovinu nebo třetinu peněz jen kvůli tomu, aby se zabahnili v toxickém rybníku? Když jdete do české politiky, jste automatiky ponižováni. Na obou stranách barikád dochází k odporným praktikám,“ míní Hussar.

„Andrej Babiš je prototyp lídra. Mohu druhým dechem říct, že to je psychopat. Je to ale lídr a lidem to imponuje. Myslím, že žádná kauza už ho nemůže zlomit, protože lidé mu bezmezně věří,“ má jasno ideamaker.

Hnutí ANO zároveň na Babiše jednoznačně vsází, nikoho dalšího na výsluní příliš nepouští. „Kdo chtěl něco dělat dobře, už tam (ve hnutí) není, protože psychopatický a toxický vliv až fanatického leadershipu Andreje Babiše je vyštípal. Ví se, že značka Andrej Babiš prodává,“ zmínil s tím, že u dalších politických stran vidí velkou absenci leadershipu. „Petr Fiala není lídr. Není tam živočišný tah na bránu. Neříkám, že má být grobián, hlučný a explicitní,“ dodal Hussar.

Z marketingového hlediska je podle Hussara letošní předvolební kampaň trošku nudná a nebaví ho. „Všichni se točí na stejných tématech, vidíme stejné personální osazení, dětinské okopávání kotníků mezi znesvářenými frakcemi. Myslím si, že problém je hlubší než v marketingu. Převládá lifestyle, pocit nějaké reality show, přehlídky, ale myslím, že by to mělo být jinde. Politici rozhodují o našich životech,“ vysvětlil expert.

Kdo vede dobrou kampaň?

Kampaně jsou také velmi o emocích. „Dnešní svět je velmi složitý a lidé neví, čemu věřit, na co se upnout. Nejvíce vás zaujmou negativní emoce. Silná emoce vždycky prodává. Kampaně jsou velmi negativní a štvavé, vzájemně se vylučují. Chybí pozitivní témata. Je to těžší, ale myslím, že to je správnější přístup,“ míní Hussar.

„Hnutí ANO má velmi profesionální marketing a je vidět, že do kampaní věnuje velké peníze a má experty. Marketing SPD je velmi účinný a funguje. Přísaha vsadila na jednu kartu a postavila vše kolem lídra Šlachty. Opět účinná a především kontaktní kampaň. Když půjdu dál, začíná to pokulhávat. Koalice mají velmi slabý marketing,“ myslí si.

Řeč také přišla na SPD a trhy s levnými potravinami, které organizuje. „Koho chleba jíte, toho píseň zpíváte. Zkušenost s tím, že jsem tam byl, usmáli se na mě a bylo to levné, může na běžného Čecha zapůsobit. Celé to je podvod a ubohá blamáž. Na lidi to funguje, to ale neznamená, že to není kravina a manipulace s cenovou politikou. Je to přirozeně na hranici s klamavou reklamou, které je v politickém marketingu strašně moc, a mělo by se s ní něco dělat. I předvolební sliby považuji za klamavou reklamu,“ sdělil expert.

Agresivní marketing

Hussar vidí u koalic velkou snahu, ale i mnoho pochybení. „Například koalice Spolu má velmi agresivní marketing směrem k Andreji Babišovi. Neuvědomují si ale základní marketingovou poučku, že špatná reklama je také reklama. Když dám na své plakáty fotku Andreje Babiše, dělám reklamu Andreji Babišovi, i kdybych tam napsal, že žere děti. To je jedno,“ tvrdí.

Koalice Pirátů a STAN má zase velmi nevýrazný vizuál. „Velká chyba při výběru barev a symbolů. Žlutá a zelená je mimo mísu. Obecně si myslím, že na obou barikádách chybí i výrazné personálie, politické elity a nové tváře,“ dodal Hussar.

Tagy: