Které pomocníky řidiči vypínají nejčastěji? Otravných systémů je celá řada


Dnešní auta stále více přebírají rozhodování v krizových situacích na sebe. Lidé se tomu ovšem často brání. K nejvypínanějším asistenčním systémům patří adaptivní tempomat a asistent pro udržování vozidla ve zvoleném jízdním pruhu. Oba přitom byly navrženy pro zvýšení komfortu řidičů.

Americká pojišťovna Erie Insurance si v loňském roce objednala velký průzkum, aby zjistila, které bezpečnostní systémy a asistenty řidiči nejvíce deaktivují a proč. Průzkum se omezil na řidiče s auty od modelového roku 2016 a novějšími, u nichž je běžně dostupných níže uvedených 11 bezpečnostních systémů.

Nastartovat a povypínat

Prakticky všichni respondenti z řad řidičů uvedli, že nejčastějšími důvody pro jejich vypnutí nebo deaktivaci je, že je obtěžují nebo rozptylují. Přitom mnohé z nich zvyšují bezpečnost na silnicích, respektive pomáhají snižovat počet vážných havárií se zraněními.

Například analýzy Amerického institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) a Institutu HLDI (Highway Loss Data Institute ) zjistily, že varování před kolizí s vpředu jedoucím vozidlem v kombinaci s automatickým nouzovým brzděním snižuje počet předních a zadních nárazů se zraněními o více než polovinu. Přesto průzkum Erie Insurance ukázal, že z řidičů, jejichž vozidla mají tyto funkce, 11 procent vypne varování před kolizí s vpředu jedoucím vozidlem a 17 procent automatické nouzové brzdění.

Je zajímavé, že dvě funkce, které řidičům nejvíce „lezou na nervy“, byly navrženy pro zvýšení jejich komfortu během jízdy. Největší procento řidičů (30 %) uvedlo, že nepoužívají adaptivní tempomat. Nejčastěji uváděným důvodem nepoužívání této funkce bylo vedle její „otravnosti“ ještě konstatování: „Nechci přenechat kontrolu vozidlu, chci ho ovládat já.“

Systémy nejsou dokonalé

Pravdou je, že pozdní reakce adaptivního tempomatu zejména při vyšších rychlostech na dálnici jsou i podle našich zkušeností objektivním faktem. V některých autech si proto lze vybrat mezi aktivací adaptivního a „obyčejného“ tempomatu.

Druhou nejvíce deaktivovanou funkcí byl asistent udržování v jízdním pruhu. Téměř čtvrtina řidičů (23 %) uvedla, že jej vypnuli, protože jim překážely jeho aktivní zásahy do řízení.

Seznam asistentů, které řidičům při jízdě nejvíce překážejí

Asistent Procento lidí, kteří jej vypínají Důvod
Adaptivní tempomat 30 % Nechci přenechat kontrolu vozidlu, chci ho ovládat já.
Asistent udržování v jízdním pruhu 23 % Nechci přenechat kontrolu vozidlu, chci ho ovládat já. Není to užitečné.
Monitor pozornosti řidiče 22 % Vysílá příliš mnoho falešných poplachů.
Upozornění na vybočení z jízdního pruhu 21 % To není užitečné. Vysílá příliš mnoho falešných poplachů.
Automatické nouzové brzdění 18 % Nevěřím mu. Nechci přenechat kontrolu vozidlu, chci ho ovládat já.
Rozpoznávání dopravních značek 14 % Neužitečné. Měl jsem s tím špatné zkušenosti.
Varování před kolizí s vpředu jedoucím vozidlem 11 % Příliš mnoho falešných poplachů.
Detekce chodců 11 % Zbytečné, chci řídit sám.
Monitorování mrtvého úhlu 9 % Nevěřím mu.
Zpětná kamera 6 % Nevěřím jí, mám špatné zkušenosti.

Zdroj: Erie Insurance