Dnešní auta stále více přebírají rozhodování v krizových situacích na sebe. Lidé se tomu ovšem často brání. K nejvypínanějším asistenčním systémům patří adaptivní tempomat a asistent pro udržování vozidla ve zvoleném jízdním pruhu. Oba přitom byly navrženy pro zvýšení komfortu řidičů.
Americká pojišťovna Erie Insurance si v loňském roce objednala velký průzkum, aby zjistila, které bezpečnostní systémy a asistenty řidiči nejvíce deaktivují a proč. Průzkum se omezil na řidiče s auty od modelového roku 2016 a novějšími, u nichž je běžně dostupných níže uvedených 11 bezpečnostních systémů.
Nastartovat a povypínat
Prakticky všichni respondenti z řad řidičů uvedli, že nejčastějšími důvody pro jejich vypnutí nebo deaktivaci je, že je obtěžují nebo rozptylují. Přitom mnohé z nich zvyšují bezpečnost na silnicích, respektive pomáhají snižovat počet vážných havárií se zraněními.
Mercedes-Benz předběhl Teslu s legalizací autopilota. Odpovědnost bude mít auto
Schválení autonomní jízdy třetího stupně německými úřady je průlomovým rozhodnutím v dosavadní opatrné praxi evropských zemí. Za zmínku určitě stojí, že oprávnění takto vybavená auta prodávat bylo jako první uděleno automobilce Mercedes-Benz a nikoliv Tesle, která se vývojem autonomních systémů řízení dlouhodobě chlubí.
Například analýzy Amerického institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) a Institutu HLDI (Highway Loss Data Institute ) zjistily, že varování před kolizí s vpředu jedoucím vozidlem v kombinaci s automatickým nouzovým brzděním snižuje počet předních a zadních nárazů se zraněními o více než polovinu. Přesto průzkum Erie Insurance ukázal, že z řidičů, jejichž vozidla mají tyto funkce, 11 procent vypne varování před kolizí s vpředu jedoucím vozidlem a 17 procent automatické nouzové brzdění.
Je zajímavé, že dvě funkce, které řidičům nejvíce „lezou na nervy“, byly navrženy pro zvýšení jejich komfortu během jízdy. Největší procento řidičů (30 %) uvedlo, že nepoužívají adaptivní tempomat. Nejčastěji uváděným důvodem nepoužívání této funkce bylo vedle její „otravnosti“ ještě konstatování: „Nechci přenechat kontrolu vozidlu, chci ho ovládat já.“
Systémy nejsou dokonalé
Pravdou je, že pozdní reakce adaptivního tempomatu zejména při vyšších rychlostech na dálnici jsou i podle našich zkušeností objektivním faktem. V některých autech si proto lze vybrat mezi aktivací adaptivního a „obyčejného“ tempomatu.
Druhou nejvíce deaktivovanou funkcí byl asistent udržování v jízdním pruhu. Téměř čtvrtina řidičů (23 %) uvedla, že jej vypnuli, protože jim překážely jeho aktivní zásahy do řízení.
Seznam asistentů, které řidičům při jízdě nejvíce překážejí
Asistent | Procento lidí, kteří jej vypínají | Důvod |
---|---|---|
Adaptivní tempomat | 30 % | Nechci přenechat kontrolu vozidlu, chci ho ovládat já. |
Asistent udržování v jízdním pruhu | 23 % | Nechci přenechat kontrolu vozidlu, chci ho ovládat já. Není to užitečné. |
Monitor pozornosti řidiče | 22 % | Vysílá příliš mnoho falešných poplachů. |
Upozornění na vybočení z jízdního pruhu | 21 % | To není užitečné. Vysílá příliš mnoho falešných poplachů. |
Automatické nouzové brzdění | 18 % | Nevěřím mu. Nechci přenechat kontrolu vozidlu, chci ho ovládat já. |
Rozpoznávání dopravních značek | 14 % | Neužitečné. Měl jsem s tím špatné zkušenosti. |
Varování před kolizí s vpředu jedoucím vozidlem | 11 % | Příliš mnoho falešných poplachů. |
Detekce chodců | 11 % | Zbytečné, chci řídit sám. |
Monitorování mrtvého úhlu | 9 % | Nevěřím mu. |
Zpětná kamera | 6 % | Nevěřím jí, mám špatné zkušenosti. |
Zdroj: Erie Insurance