reklama

Bič na veteránisty: Reálně hrozí, že s historickým autem budou muset na STK

V zemi s velkou automobilovou tradicí, jako je ta naše, se vyskytuje nadprůměrně množství historických vozidel, kterým ze zákona náleží stejnojmenný statut. Jeho přiznávání je Mezinárodní federací historických vozidel FIVA svěřeno lokálním autoritám v podobě krajských a klubových testačních komisí. Majitel takového vozu musí co dva roky znovu na testaci, kde komisaři posoudí technický stav vozu. Poslanecký návrh chce nyní dozor nad technickým stavem veteránů přenést na stanice technické kontroly. Má to ale řadu otazníků.

reklama

Jestli něčemu dnešní doba nepřeje, pak to jsou rozhodně stará auta. Vlastně se není čemu divit – průměrné patnáctileté stáří českého vozového parku skutečně není ničím k chlubení. Vedle vraků, které nemají na silnici objektivně co dělat, však existuje i nemalé množství vozidel určité historické hodnoty, která jsou po technické stránce v bezvadném stavu a vyjíždí jen občas.

Stručně vzato lze za historické vozidlo uznat vozidlo starší třiceti let (počítá se od data výroby). Tak jednoduché to ale není. K tomu, abyste mohli získat kýžený průkaz historického vozidla a s ním spojená „véčka“, tedy zelené veteránské registrační značky, musíte v prvé řadě absolvovat dvoukolový systém tzv. testací. Jejich pravidla se odvíjí od mezinárodního technického kodexu FIVA 2010, který shrnuje kompletní požadavky pro přidělování veteránského statusu. U testací hledí komisaři jak na originální původ vozidla (např. kontrola VIN kódů motoru či karoserie, protokoly z STK apod.), tak na perfektní technický stav vozu.

Kouzla veteránského statutu

Tolik teorie. Praxe je taková, že se čas od času na silnicích vyskytnou vozidla, která se veteránskými RZ honosit zjevně nemají. Odpovědnost za takové excesy pak logicky vede k jednotlivým testačním komisím. Viceprezident Federace klubů historických vozidel (FKHV) Martin Kot tento fakt zcela nevyvrací: „Ano, během dlouhé historie testování historických vozidel, se našlo několik vozů, které zcela neodpovídaly tomu, aby byly otestovány jako historické vozidlo. FKHV je však svými vlastními kontrolními mechanismy dokázala odhalit a následně zamezit jejich provozu na pozemních komunikacích.“

Co si totiž budeme nalhávat, pokud je člověk majitelem 30 let starého auta a testační komisař má dobrou vůli, převedení vozidla do veteránského statusu má dnes několik výhod: pokud požádáte i o veteránské značky, netýká se vás klasická STK a emisní kontrola, stačí pouze co dva roky razítko do knížečky za pár stovek. I pokud si ponecháte původní „bílé" RZ, významně se vám poníží cena za povinné ručení, a sice na 1/16 běžné taxy podle objemu motoru a v neposlední řadě nemusíte platit tzv. ekologický poplatek při převodu vozidla, který u aut neplnící emisní normy Euro 2 a mladší činí 10 000 Kč. Veteránský status je teoreticky také cestou, jak zlegalizovat staré vozidlo s nejasnou minulostí, tedy např. bez původních českých dokladů.

Nově na STK, ale až po pěti letech

Předkladatelé změny zákonné úpravy v čele s Petrem Sadovským (ANO) tvrdí, že k technickým prohlídkám mají klubové testační komise pouze omezené vybavení. Jejím přenesením na standardní stanice technické kontroly získá stát lepší přehled o technickém stavu historických vozidel, což povede i ke zvýšení bezpečnosti provozu, uvedli v důvodové zprávě. Lhůta mezi prověrkami se na druhou stranu má prodloužit z nynějších dvou na pět let.

Veteránisté mají vcelku oprávněnou obavu, že pracovníci běžných STK nebudou k posouzení technického stavu třeba i sto let starých vozidel dostatečně kvalifikováni: „Bežná STK o historické vozy nestojí, pouze jí tam blokují provoz a tamní technici historickým vozidlům nerozumí a ani na ně nemají čas. Např. ve Velké Británii, která je vůdčím státem v oblasti historických vozidel, přitom vozy starší 40 let na STK už vůbec nejezdí, neboť jsou považovány za kulturní dědictví,“ říká Kot.

Jsou ale veteráni a veteráni – pokud je vlastníku historického vozidla uznán historický status, neznamená to to samé, jako mít na voze veteránské RZ – lze si ponechat původní „bílé“ a s nimi související klasický technický průkaz, průkaz historického vozidla se váže jen k veteránským RZ.

Prohlídky historických automobilů, které jezdí na běžných registračních značkách, provádějí stanice technické kontroly už nyní, a to podle pravidel, která platila při uvedení těchto vozů do provozu. Například zkouška brzd třeba předválečných vozidel se prý neprovádí na válcích, ale „pocitově“ při krátké jízdní zkoušce.

Snazší změny

Podpořený pozměňovací návrh také předpokládá, že žadatelé budou moci provést registraci historického vozidla na kterémkoli ze 14 obecních úřadů, které tuto agendu vykonávají. Ruší se tedy jejich místní příslušnost.

Vládní novela zavádí možnost elektronické žádosti o zápis do registru vozidel nebo o zápis změn. Zjednodušit by se mohl i zápis změny vlastníka nebo provozovatele vozidla, protože obě strany by mohly podávat společnou žádost, ale pomocí dvou oddělených podání. Dopravci by si také mohli rezervovat registrační značku. Díky tomu by si mohli vyřizovat potřebná povolení ještě předtím, než úřad vozidlo zapíše do registru.

Nová zákonná úprava nicméně prozatím neprošla celým schvalovacím kolečkem ve Sněmovně.

Tagy:
auto automobilový veterán parlament STK veteránská testace nový zákon

Hlavní zprávy

Kňažko: Když získáte moc, slovo má sílu kulometu. Mečiara to dohnalo až k paranoie
Volby 2021

Kňažko: Když získáte moc, slovo má sílu kulometu. Mečiara to dohnalo až k paranoie

Slovenský herec a bývalý ministr Milan Kňažko v rozhovoru pro CNN Prima NEWS říká, že politici by měli být v boji o moc opatrní. Během voleb a při dalších vypjatých okamžicích má slovo podle něj sílu kulometu. Kňažko v této souvislosti vzpomíná, jaký byl zblízka Vladimír Mečiar nebo Alexander Dubček, co vedlo k dělení federace. A taky co s Čechy a Slováky udělalo, že je i dlouho po revoluci komandují komunisté a estébáci.

To, co si dlouhodobě dovoluje prezidentův mluvčí, nemá v Evropě obdoby, říká Štěch

Bývalý šéf Senátu Milan Štěch (ČSSD) se ostře pustil do chování Kanceláře prezidenta republiky. Podle něj je to, co si dovoluje tiskový mluvčí hlavy státu Jiří Ovčáček, nemá v Evropě obdoby, řekl v pořadu Partie Terezie Tománkové. Do ustavující schůze Poslanecké sněmovny není ze strany Miloše Zemana nic potřeba, problém by ale nastal ve chvíli, pokud by nebyl schopný přijmout demisi současné vlády, dodal na CNN Prima NEWS.

Vystrčil: Mám pochybnosti, zda Zeman ví, co vše říká jeho kancelář. Důkazy nemám

Způsob, jakým aktuálně vystupuje Kancelář prezidenta republiky, příliš nesedí k Miloši Zemanovi. Otázka je, zda vůbec prezident ví, jak komunikují jeho spolupracovníci, uvedl šéf Senátu Miloš Vystrčil (ODS). Dodal, že nemá tuto myšlenku podloženou ani potvrzenou, jde o jeho osobní pocit. Podle něj by se ale Zeman tímto způsobem nechoval, uvedl v pořadu Partie Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS.

Ze streamovací služby Twitch unikla data. Kolik si vydělaly české internetové celebrity?

Nejpopulárnější streamovací platforma Twitch se již dlouhodobě potýká s řadou problémů, od autorských práv po nevhodný obsah. V nedávné době čelila i útoku hackerů, po kterém se na veřejnost dostalo obrovské množství citlivých dat, od záloh diskuzí po zašifrovaná hesla. Na povrch unikly i výdělky všech streamerů od roku 2019. Kolik peněz vygenerovaly české internetové celebrity?

Podivnosti kolem Zemanovy hospitalizace: Neobvyklý podpis i Babiš stepující v nemocnici

V posledních dnech se ohledně hospitalizace prezidenta Miloše Zemana odehrávají podivné věci. Lidé spekulují o tom, jestli je podpis prezidenta pod rozhodnutím o svolání schůze Sněmovny pravý nebo proč hlava státu ležící na JIP dostává k obědu klobásu. Neobvyklé bylo i setrvání premiéra Andreje Babiše (ANO) v Ústřední vojenské nemocnici poté, co byl naočkován třetí dávkou vakcíny proti covidu.

reklama

Domácí zpravodajství

Nacisty zabavené zvony se vrací do Česka. Göring jich chtěl uchovat jen deset

Odčinění historických křivd má mnoho podob. Zbrojní průmysl nacistické říše spolykal na 100 tisíc kostelních zvonů zrekvírovaných v Německu a v okupovaných zemích. Válku přežilo jen několik z nich, do Československa nebo Polska se ale nevrátily a byly zavěšeny na německé chrámy. „V naší diecézi máme šest desítek takových zvonů, všechny jsme se je teď rozhodli vrátit,“ oznámil v Píšti na Opavsku německý biskup Gebhard Fürst. Do obce o víkendu přivezl zrekvírovaný zvon z roku 1649.

Senioři by bez pomoci vnučky platili Bohemia Energy dál. Za energie teď dají 30 tisíc ročně

Ukončení činnosti společnosti Bohemia Energy (BE) způsobilo doslova paniku v téměř milionu českých domácností. Zasáhlo i mladou maminku Lucii a její prarodiče. Ze dne na den se jim zvýšily výdaje na energie z 12 tisíc na 30 tisíc ročně a nikdo z nich stále neví, jestli ještě někdy peníze od krachující společnosti uvidí. Devadesátiletí senioři z Prahy by navíc bez pomoci vnučky platili firmě dál.

Události kolem Zemana? Strašné, jde o obrovskou krizi důvěry ve stát, říká Fiala

Je strašné, co se děje kolem prezidenta Miloše Zemana, nelíbí se lídrovi vítězné koalice Spolu Petru Fialovi. V Otázkách Václava Moravce na České televizi prohlásil, že se mu nelíbí, že kolem zdravotního stavu prezidenta nejsou žádné informace a jde o obrovskou krizi důvěry ve stát. Podle Fialy je potřeba respektovat, že je Zeman nemocný, ale do 8. listopadu musí být jasné, zda je schopen vykonávat svou funkci.

reklama