Elektrické BMW i4 eDrive40: Ubyla tlačítka, přibyly ikonky. Na benzin snadno zapomenete

Benzín, nebo elektrika? Zatím stále máme na výběr, ale budoucnost nemusí být tak přívětivá. Možná ale není nutné se bát, už se totiž objevují auta, která dokáží držet krok s tím, na co jste roky zvyklí. Například BMW i4. Kvalita, dojezd i vzhled ukazují, že před vámi stojí zástupce aktuální auto/elektromobilové elity.

Když bylo na konci února oznámeno evropské Auto roku 2022, asi málokoho, kdo v posledních letech anketu sleduje, překvapilo, že na prvním místě skončil elektromobil. Šlo o typ Kia EV6, který následoval Renault Mégane E-Tech Electric, jenž za sebou nechal Hyundai Ioniq 5. Mezi sedm vyvolených se dostal jediný vůz se spalovacím motorem.

Zhruba o měsíc a půl později poznala svého vítěze i česká obdoba této ankety. Ta tak trochu ukázala, že v našich končinách stále máme raději tradiční pohon. Mezi šesti statečnými byl jediný elektromobil, ten ale nakonec vyhrál. Šlo právě o BMW i4. Až si člověk říká, že už se asi nevyrábí kvalitní benzinová a naftová auta. Ale není to pravda, spíš naopak. Jenže i4 je opravdu povedený.

Uvnitř stará známá kvalita

Co vás navenek vlastně upozorní, že se díváte na elektromobil? Na první dobrou to budou speciálně designované elektrony a samozřejmě registrační značka EL. Jinak BMW dodá běžnou řadu číslo 4, téměř shodnou s těmi, které mají tradiční pohon. Až zblízka uvidíte rozdíly, například ledvinky s netradičně vzorovanou strukturou. Prostory, kudy se dřív chladil motor, ukrývají senzory, jež dodávají řidiči velké množství informací o samotném voze.

Jinak těžko hledat něco, co bychom neznali. Stojí před vámi elegantní, 4783 milimetrů dlouhý fastback, s ladnou boční linií. Pro snižování spotřeby je aerodynamika klíčová a i4 splňuje ta nejpřísnější kritéria.

Uvnitř hraje prim tradiční bavorácký styl. Kvalitní materiály, kožené prošívání, pohodlí a příjemná kombinace sportu a komfortu. Zmizelo pár tradičních tlačítek na ovládání rádia, které nahradila dotyková ploška. Tou se ovládá výstražný blinkr, vyhřívání předního a zadního okna a také hlasitost hudby čí přehazování stanic. Snad to všechno není předzvěst toho, že z BMW budou tlačítka mizet více a více.

Každopádně tohle všechno poutá na podstatnější věc, i4 už má systém iDrive osmé generace, který jsme si nedávno chválili během testu futuristického modelu iX. Do elektřinou poháněného modelu i4 se prohnutý displej hodí. Působí moderně, a ačkoliv jsme spíše příznivci budíků, nevadil nám. Přístrojový panel má velikost 12,3“ a kontrolní panel dokonce 14,9“.

BMW tady kombinuje roky ověřený, ale stále perfektně fungující ovladač na středovém panelu s dotykovým displejem. Používat budete obojí, problém nebudete mít ani s jedním. Obrazovka funguje spolehlivě, grafika je přehledná, jen je třeba se zorientovat v hlavní nabídce, která vypadá jako pracovní plocha na počítači nadšeného účetního. Ikonka kam se podíváš…

Spletete si ho s normálním autem

V únoru jsme měli možnost projet si BMW 440i xDrive a byla to radost. Tahle 375koňová bestie byla něčím, na co se člověk každý den těšil, a je třeba říci, že tohle mají obě auta podobné. Spalovací motor a dunění šestiválce tady nahrazuje ticho a kroutící moment, který z nenápadného tmavě zeleného vozu dělá raketu na kolech, která více než dvoutunové auto vystřelí na stovku za 5,7 vteřiny.

Testovaný eDrive40 má elektromotor na zadní nápravě, a ten poskytuje celkem 340 koňských sil a točivý moment 430 Nm. Slušná čísla. Ale co teprve verze M50, jejíž systémový výkon dosahuje 544 koní a „krouťák“ rovnou 795 Nm. To jsou cifry z jiného světa, když si vezmeme, jak eDrive40 uměl na silnici řádit.

O M50 ale někdy jindy, teď se vraťme zpět. Akumulátor vozu má využitelnou kapacitu 80,7 kWh a podle stránek BMW ho můžete nabíjet až výkonem 205 kW. Za takové situace se baterie nabije z 10 % na 80 % za slabou půlhodinku.

Dojmy z jízdy byly pozitivní. A to je možná ještě slabé slovo. Jestli se něco z aktuálních elektroaut blíží tradičnímu autu, je to právě BMW eDrive40. Při 50% nabití nám při kombinované jízdě ukázalo dojezd 292 kilometrů. A člověk tak má v elektroautě konečně ten pocit, že dojede, kam potřebuje. Není třeba neustále okem sjíždět na to, jaký je dojezd a jak se mění v závislosti na stylu jízdy.

Co to znamená? To znamená, že mizí jeden z těch základních elektrických problémů, tohle auto prostě funguje. Na 80% nabití slibuje palubní počítač dojezd 400 km. A rozhodně ne jenom při stabilní a nenásilné jízdě.

S výše zmiňovaným 440i xDrive jsme si za sychravého zimního počasí zkusili jízdu smykem. Bavorák se ochotně poroučel do zatáček a jezdil jako po ledě. Jestli si myslíte, že si to s „elektrikou“ neužijete, tak jste úplně vedle. Jenže na podobné hrátky je opravdu třeba zkušeného řidiče a ideálně velký a uzavřený prostor. Rychle vás totiž mohou předběhnout zadní dveře. Když si ale necháte všechny pomocné systémy zapnuté, můžete vjíždět do zatáček po hlavě, auto vás podrží, ponechává si vlastnosti klasického BMW.

Primárně si ale budete v i4 užívat komfort, podvozek, který tlumí většinu nerovností a radost z předjíždění. Skvěle odhlučněná kabina i ve vysokých rychlostech způsobuje, že mnohdy ztratíte pojem o tom, jak rychle se vlastně pohybujete. Zřídkakdy je třeba zvyšovat hlas, abyste se v autě s ostatními pasažéry slyšeli.

V základu si vůz můžete pořídit od 1 479 400 korun, námi testovaný, který byl vylepšený například o Paket Business Class, ambientní osvětlení, devatenáctipalcová kola, protisluneční ochranu oken a mnoho dalšího pak vyšel na 1 902 684 korun. To je stále o více než 300 tisíc korun méně, než stála 440i xDrive.

Na závěr mi dovolte čistě soukromý pohled autora. Jako zarytý milovník benzinu a člověk, co se rád „opře“ do čehokoliv elektrického můžu poprvé říct, že to je auto, které si umím představit, že bych denně řídil.

Náklady na servis

Kdo četl naše nedávné testy modelů iX a iX3 najde v této kategorii velké množství podobností. Také BMW i4 by mělo navštívit servis po dvou letech či 30 tisících najetých kilometrech, záleží, co přijde dříve. Během kontroly je třeba se soustředit především na výkonovou elektroniku, kabelové svazky, brzdy a kabinový filtr. Záruka na lak je tříletá, dvanáctiletá je proti prorezavění a osm let na vysokonapěťové akumulátory. Pokud ovšem s autem dříve řidič nenajezdí 160 tisíc kilometrů. Námi vybavený vůz měl také příplatkový balíček BMW Service Inclusive v ceně 13 156 korun, jenž pokryje servisní náklady na 4 roky.

Prodeje

Nové BMW i4 může ke svému majiteli dorazit v rozmezí 9–⁠12 měsíců, tradičně záleží na zvolené konfiguraci a verzi. Protože se v České republice prodává teprve od konce února, těžko z dosavadních čísel vyvozovat fakta. Nicméně mezi březnem a dubnem se vozů prodalo osm. Už tímto je model i4 letos nejúspěšnějším mezi elektrickými vozy této značky.