Evropská komise ve středu vyzvala Facebook, Google, Twitter a další velké internetové společnosti k účinnějšímu boji s šířením dezinformací na sociálních sítích. Podle místopředsedkyně Evropské komise Věry Jourové by měly být internetové platformy transparentnější a přijmout větší díl zodpovědnosti.
Velké internetové společnosti v říjnu 2018 dobrovolně přistoupily ke kodexu, který obsahuje pravidla boje s dezinformacemi. Zavázaly se například, že zaručí transparentnost politické reklamy a že zakročí proti falešným a automatizovaným účtům.
Evropská komise nicméně v nové zprávě, o které dnes informovala agentura Reuters, uvádí, že kodex má slabá místa, kterými jsou mimo jiné nekonzistentní a neúplná aplikace kodexu napříč platformami a členskými státy či nedostatek jednotných definic.
„Vzhledem k tomu, že čelíme novým hrozbám a hráčům, je načase jít dál a navrhnout nová opatření. Platformy musí být zodpovědnější a transparentnější. Mimo jiné se musí otevřít a poskytnout lepší přístup k datům,“ uvedla dnes Věra Jourová (ANO), která má v Evropské komisi na starosti hodnoty a transparentnost.
Podle agentury Reuters nyní česká eurokomisařka pracuje na Evropském demokratickém akčním plánu, který by měl demokracii posílit ve vztahu k hrozbám v digitálním světě. Komise se chystá do konce roku rovněž navrhnout nová pravidla, která by zvýšila zodpovědnost sociálních sítí za obsah, který se na nich zveřejňuje.
Státy EU se v posledních letech před různými volbami opakovaně stávaly cílem dezinformačních kampaní, které mají podle odborníků mnohdy původ v Rusku, které ovšem takové vměšování popírá.