Jak nahlásit škodu pojišťovně (zdroj: CNN Prima NEWS)
Sotva si zachránili holý život, čeká je další těžký úkol. Lidé zasažení čtvrtečním tornádem na jihu Moravy budou muset hlásit škody na svém majetku pojišťovnám. Ty slibují rychlou pomoc a vstřícnost. Aby ale alespoň část náhrady škody dorazila co nejdříve, je potřeba při jednání s pojišťovnou dodržet správný postup.
Pokud je to jen trochu možné, lidé poškození čtvrtečním tornádem by měli pořídit fotodokumentaci. „Úplně postačí udělat fotky na mobilní telefon nebo natočit video. Není potřeba čekat až na příjezd mobilního technika, pojišťovny předpokládají, že poškozený musí začít s odstraňováním škod. To může po správném zdokumentování začít,“ řekla CNN Prima NEWS Veronika Nová, mluvčí České asociace pojišťoven. Podle ní je možné škodu nahlásit telefonicky nebo přes internet. „Spousta pojišťoven už má aplikaci, kde to lze velmi snadno provést,“ dodala.
Řádění tornáda v Moravské Nové Vsi Zdroj: ČTK
Rozhodně však není nutné panikařit, pokud se nepodaří škodu nahlásit bezprostředně po jejím vzniku nebo zdokumentování. Nejde o souboj s časem, rozsah plnění závisí na tom, jak si lidé svou pojistnou smlouvu sjednali. „V tuto chvíli škody ještě hlášené nemáme. Je to jednak tím, že v nejpostiženějších oblastech stále jsou výpadky elektřiny a internetu, takže do nich posíláme pracovníky osobně. Týmy operátorů, likvidátorů a mobilních techniků jsme posílili. Vždycky v takovýchto případech pracujeme v kalamitním režimu,“ uvedla pro CNN Prima NEWS Ivana Buriánková, mluvčí Generali České pojišťovny.
Podobně se pro CNN Prima NEWS vyjádřil také mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa. „Prozatím je v oblasti problém s mobilními telefony, takže klienti ještě nemají možnost se na nás obracet. Nicméně aktivně zjišťujeme, že tam máme asi 550 klientů, které budeme postupně kontaktovat,“ řekl. Podle něho jsou zatím oblasti nepřístupné pro techniky pojišťoven, Kooperativa je však podle Káni připravena mobilní techniky vyslat hned, jak to bude možné.
Vyfotit, natočit a zavolat
Podle Nové ani není problém, pokud poškození doklady po pojištění majetku ztratili nebo se jim v důsledku pojistné události poničily. „Stačí, když budou vědět, u jaké instituce si dům nebo byt pojistili, a pak zavolat asistenční službu nebo infolinku pojišťovny, která si klienta už dohledá a celý proces likvidace škody s ním dořeší,“ řekla CNN Prima NEWS.
Ne nadarmo se říká, že kdo rychle dává, dvakrát dává. A toto rčení se zjevně budou snažit naplnit i samy pojišťovny. „Likvidace škod bude probíhat velmi rychle. Co půjde, vyřešíme po telefonu, abychom peníze poslali co nejdříve. Klienti samozřejmě mohou žádat i zálohy, protože v případě rozsáhlejších škod na budovách a podobně nebudeme čekat, až se škoda vyřídí celá,“ ujistila Buriánková.
„Zálohy budeme vyplácet prakticky obratem. Bude-li mít klient zájem, může to být až do padesáti procent pojistného plnění. Mluvíme řádově o dnech, kdy klient dostane peníze na účet,“ řekl Káňa. Podle něho půjdou škody jen v případě Kooperativy do stovek milionů korun. Celkové škody však mohou být ještě vyšší.
Pozor na podpojištění
Jediný zádrhel, který se může v souvislosti s pojistným plněním objevit, je takzvané podpojištění majetku. Jedná se o situaci, kdy pojistná smlouva vzniká v určité době, ale není pravidelně aktualizována. Hodnota pojištěného majetku se ale může v čase zvyšovat, což je typické právě pro nemovitosti, takže pojistné smlouva přestane krýt její plnou výši.
„Pokud má klient svůj majetek takzvaně podpojištěný, pojistné plnění se mu bude krátit. Pokud má dům například hodnotu 20 milionů korun, ale má jej pojištěný jen na hodnotu 10 milionů, pak získá plnění v případě totální škody jen do výše 10 milionů korun,“ řekla CNN Prima NEWS Nová.
Podle Káni však klienti nemusí mít obavu v tom smyslu, zda jim pojištění kryje škody i v případě tornáda. „Pojistky, které uzavíráme, v základním pojištění živlu obsahují i vichřice a tornáda, takže by měli být schopni svůj majetek obnovit,“ řekl s tím, že pojištění zpravidla zaručuje opravu nebo obnovu poškozeného majetku. Podle něho se budou pojišťovny snažit vyjít klientům maximálně vstříc.