Elektromobily jako součást recyklace? Čtěte, co se dá využít při jejich výrobě
Elektromobilita je považována za budoucnost cestování, přesto stále není dořešená především nabíjecí infrastruktura. Ta je přitom klíčová při předpokladu, že by v příštích dekádách měla většina evropské společnosti vzhledem ke smělým enviromentálním plánům Evropské unie přesedlat právě na auta poháněná elektřinou. Revoluční řešení problému testují ve Švédsku, kde plánují vozidla nabíjet přímo během jízdy.
Skandinávské země včetně Švédska patří mezi lídry v elektromobilitě. Také tam však lidé musejí s ohledem na doposud nedostatečnou infrastrukturu značně plánovat své cestování. Řidiči si stěžují například na dlouhé fronty u nabíjecích stanic.
Proto Švédsko hledá nové způsoby, jak tento problém vyřešit. Nyní testuje elektrickou silnici, která dokáže nabíjet vozidla přímo během jízdy pomocí zabudované kolejnice, do níž se vozidlo zapojí pomocí speciálního pohyblivého ramene. Projekt je součástí švédského plánu bezemisního cestování do roku 2030.
Sweden is testing an electric road that can charge vehicles while driving. The project, called 'eRoadArlanda', is stated to be part of the Swedish government's plans to build a fossil fuel-free transport system by 2030👏
— Tansu Yegen (@TansuYegen) August 2, 2022
https://t.co/U1XxJsx3Jc
„Vybudováním elektrifikovaných silnic, jako je eRoadArlanda, můžeme snížit emise oxidu uhličitého až o 80 až 90 procent. A to pouze přidáním nové technologie do stávající infrastruktury. Elektřina je také čistší, tišší a levnější zdroj energie než tradiční paliva, jako jsou benzín nebo nafta,“ píšou představitelé švédské dopravní správy na svých stránkách.
Že se nejedná o sci-fi, ukazuje také fakt, že již v roce 2018 byla nedaleko od Stockholmu otevřená dva kilometry elektrifikovaná cesta, na které se tato technologie aktivně testuje. Podle šéfa konsorcia eRoadArlanda Hanse Sälla spočívá její výhoda v tom, že auta nebudou potřebovat těžkou a drahou baterii s velkou kapacitou. Schválení normy je plánované na podzim letošního roku.
Švédsko kromě toho rovněž testuje nabíjení nákladních vozů pomocí trolejí, což připomíná tradiční trolejbusy, na které jsou lidé zvyklí také z českých měst. Země by jednou nebo druhou cestou chtělo elektrifikovat dva tisíce kilometrů dálnic do roku 2030 a tisíc kilometrů v dalších pěti letech.
Bezdrátové nabíjení v Norsku
Že severské státy neberou vývoj v elektromobilitě na lehkou váhu, svědčí také obdobný projekt, který testují v další Mekce elektrických aut, tedy v Norsku, kde instalují bezdrátové nabíjecí stanice. Země tak reaguje na fakt, že si zde od roku 2035 bude možné pořídit pouze elektromobil. Už dnes tvoří tři čtvrtiny prodaných aut právě ty elektrické.
Technologie, která se testuje na vozech taxi, spočívá v tom, že je vůz nabíjený bezdrátovou nabíječkou umístěnou pod vozem a nabíjení funguje na základě elektromagnetické indukce. Také v tomto případě by chtěli vědci dosáhnout toho, aby šlo auta nabíjet přímo během jízdy. Zda jde o hudbu budoucnosti, ukážou nejbližší roky.