Jak to bude s letáky?
Budoucnost papírových reklamních letáků je stále nejistá. I přes bouřlivé debaty mezi seniory, kteří je mají v oblibě, ministerstvo životního prostředí názor nezměnilo a chce je významně omezit, třeba speciálním poplatkem za jejich výrobu, který budou platit obchodníci nebo distributoři letáků.
Nahradit co nejvíce papírových letáků jejich digitální verzí nebo s nimi zacházet stejně jako s papírovými obaly a tím snížit jejich produkci. To je cíl ministerstva životního prostředí.
ČTĚTE TAKÉ: Proti zvýšení televizních a rozhlasových poplatků je 71 procent Čechů. Rozhodne Sněmovna
„Obce, které mají příjem od nás všech daňových poplatníků, platí za komoditu, kterou by měl platit ten, kdo ji poptává. Za veškerý další odpad, který skončí v modré popelnici, někdo platí. Ten, kdo uvádí ten obal na trh,“ sdělil pro CNN Prima NEWS ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Proto od roku 2026 přibude recyklační poplatek. Za jeden výtisk papírového letáku až deset haléřů. I přesto, že se jedná o malou částku, senioři mají strach, že o letáky přijdou.
Podle průzkumu ministerstva životního prostředí jsou papírové letáky obtěžující pro jednu čtvrtinu dotázaných, zatímco průzkum Rady seniorů ukázal, že pro 77 procent seniorů ve věku 75 let a více jsou nepostradatelným pomocníkem. „Čtyřicet osm procent seniorské populace nemá žádnou výpočetní techniku, ani přístup k internetu,“ řekla předsedkyně Rady seniorů ČR Lenka Desatová.
Ministerstvo věří, že šetřit životní prostředí pomůže výrazněji cílená distribuce letáků, nicméně pokud pravidla neupraví předpis nebo zákon, bude její dodržování závislé pouze na dobrovolné spolupráci distributorů.
Adresné doručení je ale několikanásobně dražší, a tak připomínky k novele má i Svaz obchodu a cestovního ruchu. „Negativní dopady novely zcela zastíní sporné ekologické přínosy, na které se ministr Hladík tolik upíná. Očekávané zdražení zboží a služeb nejvíce odnesou ekonomicky nejzranitelnější skupiny obyvatelstva, včetně seniorů. Ministr Hladík tímto návrhem zvedá byrokracii a náklady firem,“ uvedl předseda Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.
Zda recyklační poplatek promítnou obchodníci do cen svých výrobků a tím pádem ho zaplatí koncový zákazník, zatím není jasné.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Čtvrtina domácností v Česku bojuje s penězi. Každý nečekaný výdaj znamená ohrožení