V Drážďanech se zřítila část mostu. Hrozí, že spadne celý, ve městě panuje dopravní chaos

V Drážďanech se zřítila část mostu Carolabrücke přes Labe (11. 9. 2024).

V Drážďanech spadnul most přes Labe

V saské metropoli Drážďanech se ve středu nad ránem zřítila část betonového mostu Carolabrücke přes Labe, na němž se nacházela stezka pro pěší, cyklostezka i tramvajová kolej. Událost si nevyžádala žádná zranění, ale způsobila komplikace v dopravní špičce a přerušení dodávek teplé vody. Policie předpokládá, že šlo o neštěstí, cizímu zavinění dosud nic nenasvědčuje, uvedl podle DPA policejní mluvčí. Místní úřady uvádějí jako možnou příčinu zřícení mostu korozi. Hasiči upozorňují, že by mohly spadnout i další části silně poškozené stavby.

Německé úřady se obávají, že trosky mostu budou v řece během očekávaných prudkých lijáků působit jako hráz, což by mohlo vést k zatopení centra saské metropole. Sasko se proto ve středu prostřednictvím Mezinárodní komise pro ochranu Labe obrátilo na Česko se žádostí, aby dočasně snížilo průtok. Ministr zemědělství Marek Výborný ale na tiskové konferenci v Praze uvedl, že Česko nemůže Sasku vyhovět, vodohospodáři naopak průtok v Labi zvýší, aby uvolnili kapacitu pro zachycení vody po případných extrémních srážkách.

ČTĚTE TAKÉ: Tragédie v Nízkých Tatrách. Hasič Jaroslav zemřel při zásahu. Zůstaly po něm dvě malé děti

Podle DPA je Carolabrücke jednou z důležitých dopravních tepen ve východoněmeckém městě. Drážďanští hasiči uvedli, že most se zřítil v délce 100 metrů. Poškozena byla i dvě potrubí pro rozvod teplé vody. „Na celém území města momentálně nefunguje dálkové vytápění,“ potvrdili hasiči. Kvůli vytékající vodě byly zcela zaplaveny části nábřežní ulice Terrassenufer. Výpadek dodávek tepla by mohl trvat celý den, provozovatel ale intenzivně pracuje na vyřešení problému.

Podle dosavadních zjištění si neštěstí nevyžádalo žádná zranění. Drážďanský dopravní podnik uvedl, že po mostě zrovna nejela žádná tramvaj, poslední přes něj projela 18 minut před zřícením. Po mostě přitom jezdí ve všední dny i v noci každou hodinu tramvajové linky 3 a 7.

Zřícení, které se odehrálo kolem 03:00, postihlo jižní polovinu mostu. Podle hasičů se i na předmostí na straně drážďanského starého města vytvořila metrová trhlina. Rozsah poškození experti zjišťovali s pomocí dronů.

Policisté byli na místě záhy po kolapsu. „K nám přišlo první hlášení dnes krátce po 03:00. Byli to naši kolegové, kteří 50 metrů odtud zajišťovali ochranu synagogy,“ uvedl mluvčí policie Thomas Geithner. „Popsali to jako velký, silný hluk. Zem se otřásla,“ řekl mluvčí.

Podle Geithnera jde nyní o to najít příčinu zřícení. Pokud by se ukázalo, že se někdo dopustil chyby, bylo by zahájeno trestní řízení. „Ale takové indicie v tuto chvíli nemáme,“ dodal.

Hasiči se obávají, že by se mohly zřítit i další části silně poškozeného mostu. Jejich mluvčí vyzval lidi, aby se ke stavbě nepřibližovali. U mostu a na mostě by podle něj mohli přijít o život.

Zřícenou část mostu čekala rekonstrukce

Most pochází z dob komunistické Německé demokratické republiky, uvedla DPA. Podle expertů mohla k jeho zřícení přispět koroze. Právě zřícená část mostu měla být příští rok rekonstruována, zatímco ostatní části byly po rekonstrukci otevřeny v březnu.

Drážďany se potýkaly se špatným stavem mostu několik let. Proto byly mostní tahy A a B už sanovány. „Že je stav mostního tahu C tak špatný, že by mohlo dojít ke zhroucení, nebylo možné předvídat,“ řekl šéf drážďanského silničního úřadu Holger Kalbe, který také hovořil o možné korozi v důsledku masivního používání posypového chloridu v dobách NDR.

Odkláněny jsou tramvaje i automobilová doprava a v zasažené části nesmí po Labi plout lodě.

Uzavřeny byly podle drážďanských úřadů až do odvolání i nezřícené části mostu a nepočítá se ani s krátkodobým uvolněním uzavírky. Celou konstrukci nyní prozkoumají odborníci.

Svaz německých inženýrů považuje německé mosty za bezpečné, ačkoli mnohé potřebují opravy. Mosty v zemi musí každých šest let projít rozsáhlou kontrolou. Podle svazu tyto kontroly fungují, neboť počet incidentů na zhruba 130 tisících mostů v Německu je velmi nízký. Ve spolkové správě je zhruba 40 tisíc mostů, z nichž podle DPA získalo neuspokojivé hodnocení asi 200.

Německé ministerstvo dopravy už dříve sdělilo, že ze zhruba 28 tisíc dálničních mostů jich osm tisíc potřebuje modernizaci. S opravou poloviny z nich se počítá do roku 2032, na zbytek čeká sanace v dalších deseti letech.

Mosty padaly v Itálii i Česku

V Evropě zůstává v povědomí pád mostu v Janově ze 14. srpna 2018, který se stal nejhorším neštěstím svého druhu v moderních evropských dějinách. Za bouřky a deště se tehdy do 45metrové hloubky zřítila dvousetmetrová část Morandiho mostu, zavěšená na nejzápadnějším ze tří vysokých pilířů. Spolu s vozovkou spadly na skladiště, železniční trať a do rozvodněné řeky Polcevery více než tři desítky osobních a nákladních aut. Při kolapsu zahynulo 43 lidí, dalších 16 přežilo s různě vážnými zraněními.

V Německu se v prosinci 2015 zřítil most Friesenbrucke přes řeku Emži, když do něj narazila nákladní loď a zničila střední, otevírací část mostu, při neštěstí nebyl nikdo zraněn. Po srážce s lodí se v roce 1966 zřítil i padací most Heiligenstedten ve Šlesvicku-Holštýnsku.

Podobný případ se stal letos v únoru i v Číně, když do mostu v čínské provincii Kuang-tung narazila velká loď a část mostní konstrukce se i s autobusem a několika auty zřítila do vody, zahynulo pět lidí. V březnu se v Baltimoru na východě USA zřítila část čtyřproudového mostu poté, co do jednoho z pilířů narazila nákladní loď.

V České republice se na začátku prosince 2017 nečekaně zřítila Trojská lávka, zraněni tehdy byli čtyři lidé, z toho dva těžce. Co se týká příčiny pádu, nejčastěji se hovořilo o korozi nosných lan, skrytých uvnitř konstrukce.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Po dálnici u Mníšku pobíhal kůň. Po střetu s dodávkou zvíře zemřelo, tah na Prahu byl uzavřen

Tagy:
Drážďany Německo most tramvaj doprava Labe Bild katastrofy, nehody a mimořádné události nehody a mimořádné události