Jak už to tak bývá, snaha o nalezení zlaté střední ceny končí kompromisem. Ten ale v případě celoročních pneumatik vůbec nemusí být nevýhodný. V době rostoucích cen všeho možného se pro spoustu motoristů stávají první volbou. Jejich kvalitu hodnotil německý magazín Gute Fahrt.
Je vůbec možné, aby jedna pneumatika zvládla obstojně všechny možné jízdní situace a rozmary počasí během celého roku? Odpověď se již dlouhá léta snaží najít výrobci celoročních plášťů, které by měly poskytnout potřebné vlastnosti bez ohledu na to, zda je -30 °C, nebo naopak vedro přes 40 °C. Test německého magazínu Gute Fahrt však ukazuje, že jsou vlastnosti celoročních pneumatik stále kompromisem a v žádném období nedosahují kvalit plášťů specializovaných.
Gute Fahrt testoval celoroční pneumatiky v oblíbeném SUV rozměru 235/55 R18. Zdroj: se svolením Gute Fahrt
Gute Fahrt testoval celoroční pneumatiky v oblíbeném SUV rozměru 235/55 R18. Zdroj: se svolením Gute Fahrt
Nedosažitelný ideál
V principu je celoroční pneumatika snem každého řidiče – šetří mu peníze, nemusí ji sezonně přezouvat, uspoří i místo na skladování. Přitom dle platné legislativy může s takovou pneumatikou jezdit v létě i v zimě – tedy pokud je označena M+S a alpským symbolem (Sněhová vločka a hora se třemi vrcholy). Dosáhnout však stejných vlastností jako specializované druhy plášťů v zimě i v létě je nad jejich síly,
Důvod je jasný každému, kdo jen trochu rozumí principům gumařských směsí. Aby zimní pneumatika podávala za mrazivých podmínek na sněhu a ledu optimální výkon, musí být vyrobena z měkké směsi a její dezén je vybaven spoustou lamel pro dobrý záběr, naopak letní pneumatika, která musí snášet vysoké teploty i sportovnější styl jízdy, je z tvrdší směsi a soustředí se hlavně na jistotu ve vysokých rychlostech. Přesto se výrobci pneumatik snaží zákazníky na celoročních plášťě nalákat.
Podle Josefa Kondelíka z pneuservisu v pražských Strašnicích je po nich velká poptávka. „V současné době prodáváme až zhruba 40 % pneumatik s univerzálním vzorkem. Lidé slyší hlavně na úsporu nákladů spojených s přezouváním na zimní, resp. letní gumy a obecně jejich rostoucí cenu. Pro nás je to samozřejmě dvousečná zbraň,“ říká servisman.
Připravte se na zdražování, varují výrobci pneumatik. Cena za kus poroste i o stokoruny
Nedostatek pneumatik výrazně ovlivní jejich ceny. Jejich výrobci a prodejci varují, že by se lidé měli připravit na zdražování. Chybí a zdražují totiž suroviny pro jejich výrobu a několik velkých firem navíc zavřelo své továrny v Rusku, odkud na evropský trh část pneumatik putovala. V průměru mohou pneumatiky na podzim stát až o stovky korun více než dnes.
Kdo chce kam...
Gute Fahrt otestoval celkem sedm celoročních pneumatik. Samozřejmě, nejprve v létě v Toskánsku a poté v zimě v Laponsku, protože celoroční pneumatika musí splňovat nároky na letní i zimní provoz. Navíc si magazín vzal na mušku profil 235/55 R18, který je téměř referenčním profilem pro masově rozšířené SUV. Například pro VW Tiguan, Škodu Kodiaq nebo Toyotu RAV4.
O tom, že jsou celoroční pneumatiky kompromisem opět hovoří řada výstupních údajů testu. Například při letním testu celoročních gum se ukázalo, že jejich brzdná dráha na suché vozovce je při brzdění z rychlosti 100 km/h přibližně o tři až čtyři metry delší než brzdná dráha plnohodnotných letních pneumatik.
Pro srovnání rozdílu se zimními pneumatikami zde zase máme jiný příklad. Na zasněžené dráze se sklonem 10 %, tedy na dráze, která se zvedne na úseku dlouhém 100 metrů o 10 výškových metrů, se žádná celoroční pneumatika nedokázala pohnout z místa. I ta nejlevnější zimní pneumatika to přitom zvládne bez reptání.
Z výsledků testu, které najdete níže, jasně vyplývá, že konstruktér celoroční pneumatiky si z principu musí vybrat, jestli má pryž inklinovat více k charakteru letního nebo zimního pláště. Jinak to nejde. Celkové hodnocení v zimních a letních disciplínách vyneslo nakonec na vrchol Continental a Goodyear s hodnocením „velmi dobré“. Protože oba dokážou nejlépe sladit vlastnosti letního a zimního obutí. Ale s poznámkou, že zatímco Continentalu více svědčí mírná zima a léto, Goodyear je spíše mistrem v zimních disciplínách.
Pro lidi z měst ideální volba
Několikrát omílané slovo kompromis je ale v zásadě pozitivní věcí, které může v případě celoročních pneumatik mnoha řidičům vyhovovat a být pro ně výhodné. „Každý, kdo žije v regionech s mírným podnebím, jezdí jen na krátké vzdálenosti a když nasněží, nechá auto raději doma, může volit celoroční pláště jako vhodnou alternativu k letním nebo zimním pneumatikám. Celoroční pneumatiky však vyžadují ochotu udělat kompromisy a zříci se toho, co dokážou v létě ty nejlepší letní a v zimě zase ty nejlepší zimní pneumatiky,“ uzavírá svůj test Gute Fahrt.
„Pro zimu ve městech ležících v nížinách, což je případ všech českých velkoměst, mohu kvalitní celoroční pláště s klidem doporučit drtivé většině uživatelů, při cestě na zimní dovolenou vás ale mohou nepříjemně překvapit. Pokud jde o užívání v létě, nespatřuji v tom u 95 % řidičů žádný problém,“ přidává českou zkušenost Josef Kondelík.
Výsledek testu celoročních pneumatik 235/55 R18
Značka pneumatik | Celkový výsledek | Výsledek léto | Výsledek zima |
---|---|---|---|
Bridgestone Weather Control A005 Evo | dobré | dobré+ | dobré- |
Continental AllSeason Contact | velmi dobré | velmi dobré | dobré |
Falken Euro All Season AS210 | uspokojivé | uspokojivé+ | uspokojivé |
Goodyear Vector 4Seasons 3 SUV | velmi dobré | dobré | velmi dobré+ |
Nokian Seasonproof SUV | uspokojivé | uspokojivé- | dobré- |
Pirelli Cinturato All Season SF 2 | dobré- | dobré- | dobré |
Vredestein Quatrac Pro | uspokojivé | uspokojivé+ | uspokojivé+ |
zdroj: Gute Fahrt |