Mnoho českých vlakových nádraží zoufale potřebuje rekonstrukci. Státní organizace Správa železnic plánovala na teto účel vydat v letech 2017 až 2022 přes 8,8 miliardy korun. Ve skutečnosti ale v uplynulých dvou letech utratila v průměru o 36 procent méně peněz, než kolik se předpokládalo. Podle Nejvyššího kontrolní úřad (NKÚ) je to kvůli nepřipravenosti projektů. Podle Správy železnic se ale už investuje rychleji.
Podle zprávy NKÚ je jedním z důvodů pomalé rekonstrukce nádraží fakt, že bylo připravených jen minimum oprav. Osobní nádraží spolu s dalšími nádražními budovami a pozemky totiž převedly České dráhy na Správu železnic (tehdy ještě Správu železniční a dopravní cesty, SŽDC) v roce 2016 a kvůli tomu se předtím žádné stavební úpravy nepřipravovaly. Správa železnic poté řešila nejprve drobné opravy a neodkladné stavební zásahy. Zdržení způsobily i průtahy v zadávacích a stavebních řízeních.
Letní vlakové výluky: Železničáři naplánovali přes 160 traťových oprav
Vnitrostátní vlakové spoje se po koronavirové krizi vracejí k běžnému provozu. Během července a srpna se ale cestující jako obyčejně musí připravit na řadu výluk. Správa železnic naplánovala na červenec a srpen celkem 163 oprav.
Správa železnic k tomu uvedla, že díky organizační změně z listopadu 2018 investuje rychleji. „Na obnovu nádražních a provozních budov se v roce 2019 vynaložila rekordní částka, a to 1,6 miliardy korun,“ uvedl generální ředitel organizace Jiří Svoboda. Letos by podle něj mělo jít na obnovu více než 70 nádražních budov 2,1 miliardy korun. Naplno běží práce například na nádražní budově v Havířově a začíná přestavba nádraží v Českých Budějovicích.
Správa železnic: Do uvolněných budov se stěhují úředníci
Prostředky na rekonstrukce a revitalizace nádraží sice zlepšily stav budov, Správa železnic ale nebude mít podle čeho hodnotit ukončené stavby. Parametry, které si pro hodnocení stanovila, jsou podle NKÚ jen obecné – například zvýšení kultury cestování, pocitové hledisko cestujících nebo vybavenost budov, jako je třeba bezbariérovost.
Nejvyšší železniční most přes Vltavu bude po více než 130 letech odstraněn
Železniční most přes Vltavu zvaný Červená, který byl postaven v roce 1889, dostane nového nástupce. Správa železnic ho nabízí zdarma, i s finanční podporou na jeho opravu. Náklady jsou ale tak vysoké, že ani za těchto podmínek nikdo most převzít nechce.
„Naším cílem je nabízet na nádražích minimálně základní služby cestujícím,“ uvedl ředitel Správy železnic Svoboda. Organizace se podle něj snaží v často předimenzovaných budovách nabízet také pronájmy orgánům státní správy a samospráv. Zatím šlo spíše o menší prostory jako například policejní služebny, letos už to ale byl větší počet kanceláří Státní správy sociálního zabezpečení v Břeclavi. „Jednáme také o přesunu úředníků Finanční správy do zrekonstruované nádražní budovy v Ostravě-Vítkovicích,“ dodal Svoboda.
NKÚ prověřil 24 oprav a rekonstrukcí, na které SDŽC v letech 2017 až 2019 vynaložila téměř 2,7 miliardy korun z prostředků státu i EU. U některých zjistil dílčí nedostatky, které se týkaly například nedodržení smluvních podmínek, úhrady za činnosti, které dodavatel neprovedl, nebo uhrazení faktur vystavených na jiné období, než v jakém stavební práce skutečně proběhly. SŽDC také uzavírala dodatky ke smlouvám, kterými se navyšovala cena stavby nebo prodlužoval termín dokončení, i několik desítek dnů po tom, co měla být stavba podle smlouvy dokončena.
NKÚ upozornil i na to, že stát při přemisťování státních institucí dosud nezohlednil, že jsou zde k dispozici nevyužité nově zrekonstruované prostory v budovách osobních nádraží.