Blížící se Vánoce a nákup dárků představují v současné krizi pro řadu lidí problematické období. Růst cen zboží dopadá téměř na každého a většina nakupujících se bude muset v obdarovávání blízkých podstatně omezit. I tak ale české domácnosti utratí na dárcích průměrně zhruba o tisícovku více než loni. Oproti minulému roku však za tuto cenu dostanou méně zboží. Jak k situaci došlo a jak svátky finančně přestát poradil divákům CNN Prima NEWS hlavní ekonom skupiny Roklen Pavel Peterka.
Češi letos v průměru za dárky utratí 13 635 korun, což je zhruba o tisícovku více než loni. „Letos lidé utratí v průměru víc, ale na druhou stranu si za to koupí méně. Aby lidé koupili to samé co loni, museli by utratit 14 300 korun,“ uvedl v pořadu Nový den ekonom Pavel Peterka. Růst cen byl totiž rychlejší, než růst průměrných výdajů na dárky.
Velká část lidí však bude utrácet podstatně méně. Téměř polovina domácností podle ekonoma za dárky zaplatí méně než 5 000 korun. Růst cen by se naopak vůbec neměl dotknout asi 18 procent domácností s vysokými příjmy. Ty budou nakupovat obdobným způsobem jako v jiných letech.
Pozor na podvodné praktiky
Kromě všeobecného růstu cen jsou navíc nakupující vystaveni nejrůznějším nástrahám. Ekonom varoval před nepřehlednými změnami cen zboží, podvodnými obchody či nátlakovými praktikami prodejců. Podle Peterky je tak dobré se při nákupu řídit několika zásadami. Při výběru dárků by měli lidé zachovat chladnou hlavu a neřídit se emocemi. Mohou se díky tomu ubránit například časově omezeným slevám. Prodejci se jimi snaží zákazníky natlačit k rychlým rozhodnutím.
Kvůli zdražování se ceny zboží v posledních letech často měnily, a je tak těžké si v nich udržet přehled. „U dárků jsou to navíc věci, které běžně nekupujeme. Je proto dobré využít srovnávače cen. Ty mohou říct, kolik zboží stálo v předchozích měsících,“ radí ekonom. Zároveň mohou lidem pomoci se zorientovat ve skutečné výši slev. Někteří prodejci se totiž uchylují k zavádějící praktice, při níž nejprve cenu zvýší, aby mohli zboží o to více zlevnit.
V neposlední řadě je důležité ověřit důvěryhodnost internetových obchodníků. Dá se tak předejít situaci, při níž zboží přijde pozdě či nedorazí vůbec. Ve stejném duchu je třeba se ujistit o bezpečném způsobu platby.