Každý rok se v Česku prodají desítky tisíc přípojných vozíků, a tak tuzemští řidiči patří v Evropě mezi jejich největší vyznavače. Zájem je hlavně o české značky Agados a Vezeko. Podobně nadšení jsou lidé ve Skandinávii. I tam v hojné míře obhospodařují své chaty a chalupy.
Češi jsou praktický národ, rádi stěhují, kutí, a i proto milují vozíky. Dokládá to i množství aut s tažným zařízením, které jejich majitelé montují na silná SUV i postarší škodovky. Největší zájem je o nejlevnější, nebrzděné vozíky, nejlépe rovnou z hobby marketu. Jen loni se v hobby kategorii prodalo takových vozíků 29 tisíc, tedy téměř 70 procent všech přívěsů a návěsů na trhu.
„O oblíbenosti přívěsů u českých zákazníků není pochyb. Možná to vychází trochu z naší nátury – nejlepší je to, co si můžu udělat sám. Dává to majitelům přívěsů jistou svobodu, nezávislost odvézt si cokoliv kamkoliv. Těžko říct, zda jsme na špici. Přívěsy jsou oblíbené v celé Evropě, ale určitě nám patří přední místa,“ řekl CNN Prima NEWS Michal Vížďa z obchodního oddělení společnosti Vezeko, která vozíky a přívěsy vyrábí.
„Ano, je to rozhodně tak,“ potvrdil také Ivo Uchytil, vedoucí obchodu společnosti Agados. „Podobně jako například lidé ve Skandinávii. Patříme minimálně do širší špičky,“ dodal. Právě Agados z Velkého Meziříčí je největším výrobcem a prodejcem vozíků. Loni mu patřilo s více než 15 tisíci kusy 37 procent trhu. S trochou nadsázky se dá říci, že jeho vozíky najdete v každém českém hobby marketu.
Chalupářská nutnost
A právě na tento typ prodeje také sází. „Nejvíce přívěsů prodáme prostřednictvím hobby marketů, kde se jedná o základní typy v hobby kategorii. Přívěsy lze také zakoupit prostřednictvím sítě našich specializovaných partnerů – prodejců, zde zakoupíte přívěsy v celé škále námi vyráběných typů od hobby přívěsů až po speciály pro profesionální použití,“ doplnil Uchytil s tím, že Agados neprodává jen na domácí půdě v Česku, ale dodává i do dalších evropských zemí.
Protože je zájem v hobby marketech největší, tvoří nejlevnější vozíky významnou část prodejů. Pro srovnání: Agados prodal 14 046 nebrzděných do 750 kg a jen 1 239 brzděných přívěsů do 3,5 tuny. Přitažlivost pro chalupáře je jasná.
Na využití takového vozíku není potřeba mít žádné další řidičské oprávnění, jednoduše stačí koupit, připojit a vyrazit. Na prodejně se vyřídí i povinné ručení, které je někdy na rok zdarma a poté v rámci stokorun. Kromě toho řada aut se slabšími motory ani neumožňuje plné využití vozíku na 750 kg. Některá utáhnou třeba jen půl tuny a ještě se u toho zapotí.
Agados je s přehledem největším hráčem na trhu, na druhém místě stojí další český výrobce. Firma Vezeko si loni s 2 865 prodanými kusy přisvojila sedm procent trhu s přívěsy a návěsy. Nejmenších vozíků do 750 kg prodala 1 914. Je to dáno i tím, že se na hobby markety necílí.
„Prodej v nadnárodních řetězcích jsme zcela opustili již před lety. Důvodem byla změna strategie společnosti, kdy se zaměřujeme převážně na speciální zakázkové přívěsy a výrobu profesionálních účelových přívěsů,“ dodal Michal Vížďa z obchodního oddělení Vezeko.
I proto se víc soustředí na vývoz a dodává přívěsy na všechny evropské trhy. „Tři čtvrtiny z naší produkce jdou na zahraniční trh. Nejvýznamnějšími odběrateli jsou zákazníci z Německa, Švýcarska, Norska, Švédska či Rakouska. Rozdíly v daných regionech určitě jsou. Někde se více prodávají přepravníky vozidel, jinde skříňové přívěsy,“ vypočítává Vížďa.
Stále větší zájem
Sdružení dovozů automobilů, které sleduje i prodeje vozíků, přívěsů a návěsů na českém trhu, ukazuje, že o tuto kategorii je mezi lidmi stále větší zájem. V roce 2020 se v Česku prodalo celkem 41 506 kusů, přitom pět let předtím, tedy v roce 2015, to bylo 33 tisíc a v roce 2010 jen 26 tisíc. Zájmu o tuto kategorii zřejmě pomohl i boom chalupaření, který přišel spolu s koronavirovou pandemií a restrikcemi pro cesty do zahraničí.
„Pandemie loňský i letošní rok ovlivnila, prodej přívěsů probíhal v určitých vlnách, dle rozvolnění, ale dá se říci, že chalupaření částečně vylepšily prodej hobby přívěsů,“ míní Ivo Uchytil z Agadosu. To Michal Vížďa z Vezeka je trochu střídmější. „Prodeje navzdory pandemii rostou, ale nemyslím si, že by s tím přímo souvisel zvýšený zájem o chalupaření. Ten se v našem oboru, myslím, projeví až v příštích letech,“ uzavírá.
A jak vypadá nabídka v Česku? Přívěsný vozík si lze pořídit od 10 tisíc korun za základní model. Cena stoupá s velikostí i výbavou, jakou mohou být například plachta, vyšší bočnice, manipulační kolečko nebo sklopný systém.
Vozíky si ale lze i půjčit. K mání jsou základní modely za 250 korun na den, je ale potřeba počítat také s kaucí (obvykle dva tisíce korun).