Zatímco v drtivé většině Evropské unie se maximální rychlost na dálnici postupně snižuje, Česko jde proti proudu a od léta na některých úsecích naopak vzroste ze 130 km/h na 150 km/h. Poprvé k tomu dojde přibližně v polovině roku na dálnici D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi.
Rychlost budou ve zmíněném úseku upravovat proměnné dopravní značky, které v případě zhoršené viditelnosti zasáhnou a rychlostní limit sníží. Dodavatele značení stát v současné době hledá.
ČTĚTE TAKÉ: Při požáru bytu v pražském Proseku zemřel člověk. Hasiči evakuovali 26 osob včetně dětí
„Aktuálně probíhá výběrové řízení,“ řekl na nedávné tiskové konferenci šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
ŘSD předpokládá, že smlouvu s vítězem tendru podepíše v březnu nebo dubnu. Instalace značení bude trvat dva měsíce, hotovo by podle Mátla mělo být na přelomu června a července.
ŘSD má pro zvýšení rychlosti vybrané i další dálnice, mohlo by k němu dojít například na D1 na trase z Přerova do Ostravy nebo na D11 u Hradce Králové. ŘSD však se zavedením vyšší rychlosti na těchto místech počká až po zanalyzování situace na D3. Zvýšení rychlostního limitu se každopádně bude týkat jen nových nebo modernizovaných, rovných a přehledných úseků.
„Vytipováváme takové dálnice, které jsou bezpečné jak z hlediska trasování, směrových a výškových oblouků, tak i z hlediska intenzity provozu,“ uvedl Mátl.
Třeba německý list Bild se však chystané úpravě podivuje. V Německu se poslední dobou, především Zelení a ekologická organizace Umwelthilfe, zasazují o omezení rychlosti na dálnicích na 130 km/h, podobné tendence se dají vypozorovat i v jiných západních zemích.
Jak je vidět, v Česku jde vývoj opačným směrem.
Z celé EU se proti trendu snižování rychlostních limitů z důvodu ochrany klimatu staví už jen Italové.
MOŽNÁ JSTE PŘEHLÉDLI: Počasí rozpůlilo Česko. Rozdíly teplot byly až 15 stupňů, na Šumavě se přihlásilo o slovo jaro