Na tuzemských silnicích je nespočet kamer, s jejichž pomocí je možné pokutovat řidiče za nedodržování maximální povolené rychlosti nebo jízdu na červenou. Na většinu ostatních přestupků jsou však krátké – tedy až na výjimky. Řeč je o dvou unikátních kamerách, z nichž jedna zaznamenává průjezd přes železniční přejezd při rozsvícených výstražných světlech, zatímco ta druhá neoprávněnou jízdu ve vyhrazeném pruhu.
První z kamer se nachází na železničním přejezdu v obci Vendryně, nedaleko Třince. Jako jediná v Česku dokáže monitorovat průjezd vozidel při výstražném červeném světle ještě před tím, než spadnou závory. Vychází to z informací, které uvedlo Ministerstvo dopravy ve své tiskové zprávě. Právě přejezd v obci Vendryně byl jedním z těch, kde k tomuto přestupku docházelo nejčastěji. I proto se Policie ČR ve spolupráci s ministerstvem rozhodla kameru nainstalovat právě sem.
Kauzu provozu radarů ve Varnsdorfu začal řešit soud, více v reportáži:
Kamera registruje spuštění světelné výstrahy a poté i závor. V mezičase má řidič možnost na bezpečnou reakci. Pokud se však rozhodne, že to vezme přes přejezd, ačkoli už jsou spuštěna červená výstražná světla, má zaděláno na problém. Kamera totiž okamžitě projíždějící vozidlo zaznamená a dokumentaci o přestupku zašle na centrální místo, odkud se později nahraje na servery policie.
K TÉMATU: Za alkohol méně bodů, systém postihů se řidičům mění. Na co si musí dát pozor?
„Pro řidiče takový přestupek na železničním přejezdu znamená záznam sedmi bodů do jeho hodnocení, vedle toho mu hrozí také pokuta až 5 000 korun a zákaz řízení motorových vozidel až na šest měsíců,“ upozornil ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
Software, s nímž kamera pracuje, se navíc nedá podle ministerstva obejít, a to ani při nepříznivém počasí. Poznávací značku dokáže rozeznat i při hustém sněžení nebo v mlze. Stejně tak kamera umí číst i značky zahraničních hříšníků. V ostrém režimu se od 1. února loňského roku nachází pouze jeden tento systém, ovšem s pozitivními výsledky budou na vytipovaných místech po celé České republice přibývat další.
Zatím bez pokut
Druhá unikátní kamera pak číhá na řidiče v pražské ulici Evropská ve směru z letiště do centra v poměrně krátkém úseku Dědina – Vítězné náměstí. Jejím úkolem je dohlížet, zda některý z šoférů neoprávněně nevjede do vyhrazeného jízdního pruhu. Ve skutečnosti jde o dvojici kamer, z nichž jedna se nachází na začátku pruhu pro autobusy a druhá na jeho konci. Uprostřed je pak ještě informační tabule, která varuje nepozorné řidiče před možným spácháním přestupku.
Kamera v pruhu pro autobusy v pražské Evropské ulici zatím pokuty rozdávat neumí. Slouží ke sběru dat. Zdroj: Bart Běhal
„Zařízení musí detekovat neoprávněná vozidla alespoň ve dvou sledovaných detekčních místech vyhrazeného jízdního pruhu,“ upřesnila jeho fungování mluvčí TSK Barbora Lišková. V současné době ale není systém schopný na rozdíl od kamery na železničním přejezdu přestupek pokutovat, a proto tak funguje výhradně ke sběru dat.
„Přestupková funkcionalita bude možná až po doladění zejména právních souvislostí do smlouvy mezi Magistrátem hl. m. Prahy a Policií ČR,“ uvedla Lišková s tím, že to může trvat dny, měsíce, ale i roky. Samotné zařízení však funguje pozitivně s minimální chybovostí.
Vyhrazené jízdní pruhy mají autobusům, záchrankám, policistům nebo třeba vozům taxislužby usnadňovat a urychlovat průjezd dopravní špičkou. Ostatní řidiči ho smí ze zákona využít jen ve chvíli, kdy se chystají odbočit, nebo když potřebují předjet. Pokud je v pruhu dodatková tabule s časy, je třeba se jimi řídit. Tomu, kdo do vyhrazeného jízdního pruhu vjede bez oprávnění v době jeho platnosti, hrozí pokuta od 1 500 do 2 500 Kč.