V lednu vejdou v platnost nová pravidla pro provoz na silnici. Výrazně se promění například bodový systém, zavede se řidičák na zkoušku pro sedmnáctileté, a pokud řidiči zapomenou papíry doma, nebude jim za to hrozit postih. Na silnicích se objeví také nové značky a zruší se velký technický průkaz. Příští rok přinese i změny za prohřešky spojené s užitím návykových látek za volantem, a to včetně alkoholu. Podívejte se, co všechno se od roku 2024 pro české šoféry mění.
Změny bodového systému:
- 6 bodů: Rychlost – o šest bodů řidič přijde, pojede-li v obci rychlostí vyšší než 90 km/h a vyšší než 140 km/h na devadesátce. Stůj – pokud řidič projede červenou nebo vyignoruje značku STOP či se přežene přes železniční přejezd navzdory signalizaci. Alkohol – o šest bodů se připraví také řidič, kterému hlídka naměří více než 1,5 promile v krvi. Dříve přitom za takový prohřešek ztratil hříšník dokonce sedm bodů. Na druhou stranu však vzroste finanční pokuta a navýší se doba, na kterou se může šofér připravit o řidičský průkaz.
- O stejný počet bodů mohou lidé přijít také při porušení zákazu předjíždění. V určitých případech se může šofér na řadu měsíců též rozloučit se řidičským průkazem.
ČTĚTE TAKÉ: Na dálniční známce je teď možné ušetřit 800 korun. Stačí znát jednoduchý trik
- 4 body: O čtyři body řidič přijde při používání mobilu za volantem, ujetí od nehody, nedání přednosti chodci, překročení povolené rychlosti či nepřipoutání bezpečnostními pásy.
- 2 body: O dva body se může člověk nově připravit při neoprávněném parkování na místech pro invalidy nebo při překročení rychlosti o 10 až 20 km/h.
- Mírnější postihy u bagatelních přestupků: U méně závažných přestupků, jako jsou například neoprávněné stání a mírné překročení rychlosti či nerozsvícená světla, může policista vyřešit přestupek na místě domluvou nebo pokutou do 1 500 korun.
Řidičský průkaz na zkoušku
- Do nové podoby bodového systému bude vložena možnost řídit vozidlo skupiny B od 17 let pod dohledem zkušeného a bezúhonného řidiče, takzvaného mentora, jako například v Německu.
- Velmi významně to podle BESIP přispívá k ohleduplnějšímu chování v silničním provozu, protože v přítomnosti zkušeného řidiče, často rodiče, začínající řidiči získávají první návyky.
- Absolventi v Německu, kteří prošli tímto programem, mají při samostatném řízení o 20 % méně nehod než řidiči, kteří neřídili s rodičem či jiným mentorem.
- Závěrečné zkoušky v programu Autoškola L17 mohou mladí lidé absolvovat ještě před dovršením osmnácti let.
Konec velkého technického průkazu
- Od 1. ledna 2024 také ministerstvo dopravy ruší velké technické průkazy. Řidiči poté místo dvou průkazů budou nově potřebovat jen jeden.
- Osvědčení o registraci vozidla se obohatí o některé údaje – nový doklad bude stejné velikosti a formátu jako současný malý technický průkaz. Na dokladu bude navíc údaj o vlastníkovi, datum první registrace v ČR, číslo typového schválení vozidla, kategorie vozidla, emisní limit, spotřeba paliva.
- Změna dvou průkazů za jeden nový bude postupná, řidiči se tedy nemusejí bát žádných povinných návštěv úřadu. U starších vozidel se počítá s tím, že při nejbližším úkonu provedeném na registračním místě se technický průkaz odebere (odeberou se oba doklady) a vydá se nový.
- Pro majitele nových vozidel se nic nezmění, registrovat se bude stejným způsobem, pouze úřad bude vydávat jen jeden doklad.
Nová značka pro sdílenou zónu
- Řidiči se začnou setkávat s novou dopravní značkou, která bude ohraničovat sdílenou zónu. Je to místo dopravního setkávání ve městě; místo, kde není vyloučen žádný způsob pozemní dopravy a kde se tyto dopravní možnosti navzájem tolerují s důrazem na vzájemnou ohleduplnost.
- Je to, jako kdybyste běžnou ulici nebo náměstí funkčně zkombinovali s pěší a obytnou zónou.
- Chodci budou moct využívat celý prostor, řidiči jim stavebně-urbanisticky vymezenou část – například s využitím květináčů a jiného městského mobiliáře.