Vuch: Česká trendy módní značka, která boduje na všech frontách
Onošené či neopravitelné módní kousky nemusí skončit na neustále se rozšiřujících skládkách odpadního materiálu. Existují ekologické procesy opětovného využití, které jim vdechnou nový život. Jedna z tuzemských značek, která se nám vepsala do paměti svými ikonickými puntíky, přišla s originálním nápadem zpracování odpadu. Značka Vuch stojí za projektem sedacích vaků, které plní drtí právě z neopravitelných produktů. Získali za něj i cenu Národního programu Česká kvalita v podobě značky kvality CZECH MADE.
Národní program Česká kvalita
Národní program Česká kvalita existuje pod vedením Ministerstva průmyslu a obchodu již více než dvacet let. Jeho garantem je vláda ČR, program je zároveň součástí Národní politiky kvality ČR. Hlavním úkolem je podpora osvědčených výrobků a služeb. Pomáhá zviditelnit vybrané, a především ověřené výrobce a dodavatele na trhu, kteří v současnosti nabízejí zákazníkům nepřeberné množství služeb a zboží. Tím přispívá ke spokojenosti zákazníků, kteří tak nekoupí „zajíce v pytli“.
Pokud chceme udržitelnost, je třeba podporovat značky, které jí skrze své produkty dávají do popředí. Podnikatelé, kteří vedou svou firmu k zelené budoucnosti vědí, že se to vyplatí i jim. Vzorem je Martin Kůs, který díky projektu sedacích vaků, ušetří na výrobním materiálu a navíc nezanechá další odpad. Tímto podpořil také zaměstnanost lidí a ne strojů, ruční plnění jednoho vaku pracovnici zabere přibližně 25 minut. Švadlena jejíž náplní práce je kontrola přijatých reklamací a následná oprava nebo odkovení pro rozdrcení, je nedílnou součástí ekologického procesu výroby. Samotné vaky Vuch vyrábí v prostorách u Brna. Měli proto dobrý důvod přihlásit se o značku CZECH MADE.
Značka z programu Česká kvalita by měla být motivací pro všechny české firmy, které chtějí mít zásluhu na udržitelnosti, a na tom, jakým směrem se vyvíjí ekonomika našeho státu, kterou jsou nedílnou součástí. Správce značky a výkonný ředitel České společnosti pro jakost Petr Koten nám řekl, jaká kritéria jsou pro daný obor povinná.
„Značka Vuch musela splnit několik kritérií. Jednak provést sebehodnocení, aby si sama ověřila, jak si stojí vůči kritériím hodnocení. Dále se zkoumala zákaznická spokojenost, a poté také musela podstoupit naše nezávislé hodnocení. Hodnotitele také zajímá, jaké má firma dopady na životní prostředí a to včetně jejich výrobků. Jak se chová vůči svému okolí, k lidem a třeba k ostatním organizacím. Odpovědné a udržitelné podnikání je velké téma,“ říká Petr Koten.
Historie společnosti Vuch a její příběh
Česká módní značka Vuch byla založená v roce 2015 dvěma přáteli. Společně se rozhodli vstoupit do světa módy s cílem přinést něco nového a neotřelého. Martin Kus, spolumajitel firmy vzpomíná na jejich začátky: „Vycítili jsme díru na trhu a tak jsme se do toho pustili. Neměli jsme žádný ambice, neměli jsme žádné plány, bylo to všechno hrozně punkový.“
Jejich první kolekce peněženek, charakteristická barvami a puntíky, měla okamžitý úspěch a rychle se vyprodala. Následně v průběhu let rozšířili svůj sortiment o ekologické peněženky vyrobené z recyklovaných materiálů, kabelky, batohy, limitované edice ve spolupráci s umělci a influencery, a zařadili dokonce i první kolekci bot.
„Trend udržitelnosti samozřejmě sledujeme. Snažíme se tomu jít naproti každý rok. Vlastně nám produkty, které jsou vyrobené z různých recyklovaných anebo recyklovatelných materiálů, rostou přes 100 procent. Lidé o to mají zájem a v našem portfoliu jsou čím dál tím běžnějším produktem,“ uvádí spolumajitel značky Vuch.
Vybrané podmínky k v přijetí značky do programu Česká kvalita:
- Výrobek musí mít v porovnání s obdobnými výrobky na trhu nadstandardní kvalitu.
- Kvalitu musí ověřit nezávislá třetí strana, např. akreditovaná zkušebna.
- Dodržování kvality musí být průběžně kontrolováno.
- Musí být kontrolována spokojenost zákazníků.
Ocenění CZECH MADE - značka Národního programu Česká kvalita
Udržitelnost a společenskou odpovědnost berou za své. Ocenění Národního programu Česká kvalita získali za jejich nejnovější ekologický projekt, kterým jsou zmíněné sedací vaky. Všechny produkty, které přijdou z výroby poškozené, nebo se z reklamací vrátí jako neopravitelné, tak se nechají mechanicky rozdrtit a drtí se následně plní sedací vaky. Právě za tento získali ve Vuch ocenění v podobě značky CZECH MADE. Vuch tedy nezanechává prakticky žádný odpad a jejich kabelky a peněženky dostávají druhý život.
„Za každé tři vyrobené bobíky, my další tři věnujeme do dětských školek,“ vysvětluje Kůs, který stojí právě za ekologickým myšlením značky Vuch.
"Společnost Vuch je dnes velmi známá značka, která získala ocenění za projekt sedacích vaků. A jako všechny ostatní značky musela splnit základní parametry, jako je sebehodnotící zpráva, ověření třetí nezávislou stranou a doložit zpětnou vazbu od svých zákazníků. Ale především naše základní poselství je v tom, že chceme poradit a pomoci zvednout kvalitativní prvky v podnikání českých firem, a to i s ohledem na trendy, sociální a enviromentální přístupy. Toto vše je v programu zaintegrováno a pokud značka vše splní, my jí následně rádi předáme příslušné ocenění," doplnil hlavní záměr Ministerstvo průmyslu a obchodu ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání a 1. místopředseda Rady kvality ČR, Pavel Vinkler.
A co chystá firma do budoucna? Ráda by motivovala své zákaznice, aby jejich kousky v žádném případě nevyhazovaly! Ve spolupráci s jednou z českých univerzit se právě rozbíhá projekt, kdy z dalších nevyužitých materiálů chtějí vyrábět ikonické hřebeny. Tak se nechme překvapit, jaký bude mít tento projekt úspěch.