Zažila to snad většina z nás: Na internetu si objednáme zboží, zaplatíme za něj platební kartou, natěšeně čekáme na zásilku, jenže místo ní dorazí tak akorát zklamání. Buď dostaneme cosi, co absolutně neodpovídá slibované kvalitě, nebo nedorazí vůbec nic. Máme v takové chvíli šanci na vrácení peněz? Máme. Díky službě chargeback. Je ovšem důležité poznamenat, že na ni nelze spoléhat ve všech případech, kdy naletíme pochybným podnikavcům.
Situace, kdy vydáme peníze za nic, může vypadat různě:
- obchodník, u něhož si objednáme zboží všeho druhu, je spíš podvodník,
- koncert, na který jsme si koupili vstupenky, se neuskuteční,
- letecká společnost, jež nám prodala letenky, zkrachuje.
Chargeback jako poslední záchrana
V první řadě je třeba kontaktovat samotného prodejce, který by měl situaci řešit. Pokud nekomunikuje nebo se k vrácení peněz nemá, lze se obrátit na banku, u níž máte účet, ze kterého jste za zboží či službu platili. V takovém případě vám může posloužit chargeback. Podmínkou je předchozí úhrada produktů kartou. „Je to jeden ze způsobů, jak komunikovat s bankou a požádat ji o pomoc. Vy jako držitel se v případě, že obchodník s vámi nekomunikuje, protože je nesolventní nebo to mohl být podvod, obrátíte na banku. A my komunikujeme s bankou toho obchodníka a v rámci pravidel transakci řešíme,“ vysvětluje Pavel Šašek, vedoucí oddělení prevence karetních podvodů v Komerční bance. „Konkrétní částku si bereme od té cizí banky, protože ona obchodníkovi schválila akceptaci karet, takže to je její kreditní riziko.“
A jak dodává, obvykle se podaří obhájit klienty v 99 % případů. A když ne? Mají klienti, kteří se dočkají zamítnutí stížnosti, ještě nějakou šanci? Jak zkušený expert říká, mají. „Mohou se obrátit na ombudsmana, s nímž případy řešíme, nebo na finančního arbitra, který je jednou z posledních instancí. Vyžádá si od banky veškerou dokumentaci, jak případ proběhl, a pak ho posuzuje.“
Nárok na pomoc není samozřejmostí
Vůbec nejlepší způsob, jak nepřijít o peníze, je pochopitelně důkladné prověření obchodníka ještě před zaplacením nákupu. Důležité je také zmínit, že služba chargeback se netýká plateb, které probíhají z účtu na účet. „Když potvrdíte platbu v silně ověřené aplikaci, řeknete, že to byl podvod a přišli jste o peníze, tak s tím nic neuděláme, protože jste to potvrdili,“ říká Pavel Šašek.
Totéž se týká třeba pochybných převodů peněz na kryptoměny. „Ani s tím neudělá banka vůbec nic. Vy jste odsouhlasili převod těch peněz. A na to se teď tzv. chargebacková pravidla nevztahují,“ vysvětluje vedoucí oddělení prevence karetních podvodů.
Věděli jste, že
v Komerční bance v obavách před podovdy prověří až půl milionu transakcí denně?
zdroj: KB.cz
Na podvody, při nichž se platí tzv. account to account, tedy z účtu na účet, se zaměřuje jeho kolega z Komerční banky Marek Macháček. On a jeho spolupracovníci se ovšem potenciálním obětem snaží pomoci záhy po provedení platby. „Když náš systém vyhodnotí, že se může jednat o pochybného obchodníka, voláme klientům, vysvětlujeme jim, že podle námi zjištěných indicií se jedná o podvod, a nabízíme jim, že platbu zablokujeme. Ptáme se, jestli platbu prováděl skutečně on a jestli ji chce potvrdit.“
„Jsou dva různé typy podvodů, je vždycky velmi složité to popsat. Proto je dobré mít vždy kontakt na obchodníka. Když si nevím rady, kontaktuji banku a my se vyjádříme v rámci pravidel, co jsme schopni dělat a co ne,“ uzavírá Pavel Šašek.