Interview PLUS, Petr Doležal - 16.4. v 14:45
Vysoká vytíženost lékařů a dlouhé čekací lhůty na vyšetření, nedostupnost léků — to jsou nejpalčivější problémy, které v současnosti řeší mnozí čeští pacienti. Cestu k jejich vyřešení hledá síť lékáren BENU, která se dlouhodobě hlásí o roli v primární péči. Podle generálního ředitele, Petra Doležala, by to pro pacienty znamenalo nejen větší pohodlí, ale především přínos pro jejich zdraví.
Přehled o vlastním zdraví, případně včasné zachycení nemocí a snazší i levnější léčba. To jsou výhody, které přináší služby sítě lékáren BENU. V současné době nabízí například měření cholesterolu a cukru nebo specializované testování paměti. „Alzheimerovy poruchy paměti jsou poměrně velkým problémem zejména pro starší generaci, proto jsme s Národním ústavem pro duševní zdraví vyvinuli způsob testování paměti,“ vysvětluje generální ředitel lékárenské sítě a lékárenského velkoobchodu Phoenix, Petr Doležal s tím, že testováním paměti pacienti stráví v Centru prevence zhruba 40 minut času, a dodává: „Chodí k nám pacienti s podezřením a záchyt je poměrně vysoký, zhruba 20 %.“
Ročně stráví lékárníci takovýmito screeningy zhruba sedm tisíc hodin. „Financujeme je z vlastního rozpočtu, protože naší pomoci v prevenci a včasném záchytu onemocnění věříme,“ říká CEO lékárenské sítě BENU, ale současně upřesňuje, že lékárníci nejsou lékaři.
„Nejsme pověřeni diagnostikou. Ujišťujeme pacienta, že jeho problém buď ještě není tak závažný, anebo ho doporučujeme včas řešit. Regionálně spolupracujeme s lékaři, kteří znají naše testovací metody a použité přístroje, a tak pacientův výsledek mají jako indikaci pro svoji diagnózu,“ vysvětluje Petr Doležal.
A jak zdůrazňuje, pomocníkem přitom může být i zákaznická karta, kde sice nejsou uloženy konkrétní záznamy o zdravotním stavu pacienta, nicméně zaznamenává jeho spotřebu léků a tedy může leccos napovědět.
„Naši lékárníci samozřejmě upozorňují na škodlivé vedlejší účinky i rizikové kombinace léků. V případě pochybností naši lékárníci telefonují s lékařem, aby mu vysvětlili, kde vidí problém, protože samozřejmě máme zodpovědnost vůči zdraví našich pacientů,“ říká generální ředitel lékárenské sítě BENU s tím, že prevence je zásadním faktorem.
„Věříme, že posun naší profese blíž k pacientovi je zcela logický. Populace stárne, množství civilizačních chorob je alarmující. Například obezita nás v Evropě trápí obecně a v České republice obzvlášť, více než 60 % dospělých trpí mírnou nadváhou nebo obezitou, která působí další komplikace.“
Lékárny mohou dělat více než jen vydávat léky
A jakou konkrétní vizi o službách lékáren Petr Doležal má?
„Věřím v pomoc a mezioborovou spolupráci mezi všemi hráči na trhu. My jsme na okraji zdravotního systému, můžeme ale pomoct s včasným záchytem, s prevencí, ale i s drobnými výkony. Lékárny po Evropě už získaly v rámci covidu kompetenci k očkování a například v sousedním Polsku naočkovali za rok 2 miliony pacientů. My usilujeme o očkování pacientů na běžné chřipky a covid, případně i o prázdninovou vakcinaci. K tomu je třeba nastavení efektivní spolupráce také ze strany ministerstva i zdravotnické obce.“
V současné době se tak pracuje na testování nových služeb. „S výrobci, kteří nabízejí léčbu, testujeme například hustotu kostí, obsah močoviny v krvi a další. Preventivních služeb bude přibývat. Řada pacientů používá digitální domácí diagnostiku. Budeme rádi, když najdeme další cesty, kterými můžeme pomoci v našich lékárnách zdravotnímu systému už ve fázi záchytu. Čím dříve se onemocnění zachytí, tím je léčba pro pacienta jednodušší a pro systém méně nákladná,“ vysvětluje generální ředitel lékárenského velkoobchodu Phoenix.
A současně připomíná, že lékárny sice nemohou suplovat lékaře, nicméně mohou výrazně usnadnit cestu pacientů k úlevě. „Blízkost lékáren, množství otevřených hodin o víkendech, ranní a místy i noční směny, to je jedna cesta. Druhá cesta vede přes digitální služby, čili online dodávku léků. V téhle chvíli je naším zákonodárstvím umožněna jen dodávka volně prodejných léků. Do budoucna si dovedu představit donáškovou službu, kdy by méně pohyblivým, starším či handicapovaným spoluobčanům bylo možné dodat léky, když si pošlou elektronický recept. Samozřejmě jsou tady i snahy o celkovou dodávku léků, ale tam máme pochybnosti o bezpečnosti a o minimálních informacích, které by měl pacient dostat,“ vykládá Petr Doležal v pořadu Interview PLUS. „Zákonodárci by měli myslet na to, že cesta léku musí být bezpečná, v potřebném teplotním režimu a musí být poskytnuto minimální dispenzační minimum, jak tomu říkají lékárníci.“
K vzájemnému propojení služeb tedy podle něj bude potřeba ještě odborná diskuze. „Především o tom, jak bude systém otevřený, pokud jde o informace, které si subjekty vzájemně vyměňují. Už nyní má lékárník dostupný zdravotní záznam za poslední rok, aby se mohl podívat na kontraindikace a na škodlivé vedlejší účinky. Myslím si, že do budoucna bude nutná spolupráce mezi lékaři, domácí péčí a lékárnou.“
Moderní technologie pomáhají rychleji vyhovět pacientům
Velkou pomocí pak dokáže být i možnost ověřit si, zda je v dané lékárně dostupný lék, který pacient potřebuje. Klientům BENU lékáren s tím dokáže pomoci mobilní aplikace. „Když jsou léky jen v některých lékárnách a zákazník by je musel obíhat, může se do naší aplikace podívat. Poměrně jednoduchým způsobem si do ní načte elektronický recept, během několika málo vteřin vidí, ve které lékárně jsou léky k dispozici a může si je zarezervovat,“ uvádí Petr Doležal.
Aplikací ale technologické inovace v lékárnách BENU nekončí. Silným hnacím motorem pro jejich spuštění byla covidová pandemie. „Na jedné straně byl ten impuls lidský. Viděli jsme, že všichni ve zdravotním systému měli velkou snahu obsloužit pacienty, nenechat je dezorientované, mít otevřeno pro ně každý den, každou hodinu. To bylo pro mě velké a milé překvapení. Na druhé straně je o tom co nejvíce zrychlit cestu léku do lékáren a mít systémy co nejvíc automatizované. To byl velký příspěvek do dalších let, kdy budeme potřebovat obsloužit více pacientů, protože budeme stárnout,“ říká Petr Doležal.
A dodává: „V době covidu jsme dostavěli náš nejmodernější sklad léčiv, který zásobuje zhruba polovinu České republiky a zhruba polovinu trhu u nás, včetně nemocničního. Z našeho Distribučního centra v Praze vydáme zhruba 150 000 000 krabiček ročně. Mohu prozradit, že pracujeme na projektu skladu v Brně s ještě modernějšími technologiemi, abychom byli schopni dodat zákazníkům požadované zboží kamkoliv během jediného dne, v případě nemocnic jsou to často dodávky do dvou hodin.“