Lokální přívalové deště a bouřky mohou rozvodnit malé toky, varuje Český hydrometeorologický ústav. Zasáhnout mají zhruba mezi patnáctou hodinou a půlnocí prakticky celý střed a a jih republiky.
Podle meteorologů může dojít například k zatopení podchodů, podjezdů, sklepů a dalších nízko položených míst.
Varování platí konkrétně pro tyto oblasti a kraje: Hlavní město Praha, Středočeský kraj (Benešov, Beroun, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, Čáslav, Černošice, Český Brod, Dobříš, Hořovice, Kolín, Kralupy nad Vltavou, Kutná Hora, Lysá nad Labem, Mělník, Mladá Boleslav, Mnichovo Hradiště, Neratovice, Nymburk, Poděbrady, Příbram, Říčany, Sedlčany, Vlašim, Votice), Jihočeský kraj, Královéhradecký kraj (Hořice, Hradec Králové, Jičín, Nový Bydžov), Pardubický kraj (Hlinsko, Chrudim, Pardubice, Přelouč), Kraj Vysočina (Havlíčkův Brod, Humpolec, Chotěboř, Jihlava, Moravské Budějovice, Pacov, Pelhřimov, Světlá nad Sázavou, Telč, Třebíč, Žďár nad Sázavou)
Řidiči pozor, přizpůsobte jízdu
Při řízení vozidla v bouřce je potřeba snížit rychlost jízdy a jet velmi opatrně, připomínají meteorologové. Vývoj a postup bouřek lze sledovat na výstupech z meteorologických radarů na internetu ČHMÚ nebo v aplikaci mobilního telefonu.
Dopravní odborníci také při jízdě v podobných podmínkách radí myslet na jev, ke kterému dochází při zvýšené rychlosti vozidla na mokré vozovce. Znám je pod označením aquaplaning a dá se definovat jako ztráta přilnavosti pneumatiky k vozovce vlivem vody, která se dostala mezi pneumatiku a vozovku. Pneumatika se tedy nedotýká vozovky, ale vodního klínu, který se vlivem špatného odvádění vody vytvořil. Tím dochází ke snížení ovladatelnosti vozidla, která může vyústit ve vážnou nehodu. Auto se může stát prakticky neovladatelným.
Vznik aquaplaningu způsobuje rychlá jízda, je ovlivněn samozřejmě množstvím vody na vozovce a typem a hloubkou dezénu pneumatiky. Dochází k němu ve chvíli, kdy drážky dezénu pneumatiky nestačí odvádět dostatečné množství vody mimo oblast styku pneumatiky s vozovkou. Při nedostatečné hloubce dezénu pneumatiky, zvyšování rychlosti vozidla nebo zvyšování hladiny vodního sloupce se voda nestačí odvádět pryč a mezi pneumatikou a vozovkou vznikne souvislá vrstva vody.
Jak reagovat? Nebrzděte, necukejte volantem
Prevencí je samozřejmě snížit rychlost, aby pneumatiky měly možnost udržet kontakt s vozovkou a správně odvádět vodu. Důležité je také, pokud možno, nedržet vozidlo ve vyjetých kolejích nebo jiných místech vozovky, kde se například kvůli špatnému sklonu shromažďuje voda. Pokud už se ale do aquaplaningu dostanete, pak odborníci radí rozhodně nebrzdit, jen sešlápnout spojku, zvednout nohu z brzdového pedálu a rozhodně nepřidávat plyn. Tak pozvolna snížíte rychlost vozidla. Zároveň je potřeba vyvarovat se prudkých pohybů volantem, například z leknutí, ale naopak držet řízení ve směru jízdy. Pokud byste totiž kola, ve chvíli kdy se vám podaří takto obnovit přilnavost s vozovkou, prudce stočili, mohlo by dojít k nečekané změně směru jízdy, na kterou by se vám už nemuselo podařit včas zareagovat.