Chytré technologie nemá smysl dětem zakazovat, říká odborník. Seznamte je s nimi

Děti a digitální svět

S blížícími se vánočními svátky v případě mnohých rodičů zas a znovu vyvstává otázka – koupit, či nekoupit dítěti mobilní telefon, případně počítač apod.? Život v digitálním světě je dnes pro děti přirozený, vyrůstají v něm prakticky od narození. My dospělí je ovšem máme tendenci před ním spíš chránit a vzhledem k nástrahám, které na nezkušené uživatele v online světě číhají, držet je od něj co nejdál. Je to ale řešení, když sami vymoženosti moderní techniky používáme dnes a denně a děti to vidí?

Rozdíl mezi digitálním světem a tím reálným děti narozené v posledních letech příliš nevnímají. Mobilní telefony, počítače, herní konzole a především virtuální realitu považují za naprosto přirozenou součást životů. Pokud se rodič rozhoduje, že ho s ní začne seznamovat, roli by měla hrát především jeho zralost, která se u každého potomka liší.

První mobil nebo tablet ještě před nástupem do školy

Zatímco určitá část rodičů děti striktně od všech inteligentních technologií drží dál, ti na opačné straně barikády se nebojí s nimi děti seznamovat v útlém věku.

„Podle průzkumů zhruba 12 % dětí do pěti let už má nějaký přístroj, kterým může vstupovat do online světa. Většinou to bývá chytrý telefon. Nejčastější věk je mezi sedmi a devíti roky a pro rodiče je vlastně nejdůležitější, aby pro pohybování se v online světě stanovili pevná a srozumitelná pravidla, na kterých se s dítětem dohodnou,“ upozorňuje Pavel Košek, šéf korporátní komunikace ve společnosti Huawei a odborník na digitální bezpečnost na nutnost vzájemné komunikace a stanovování hranic.

Právě vzájemná souhra rodičů s potomky hraje klíčovou roli. Objevování online prostředí by vždy mělo začínat pod dohledem. „Doporučil bych, aby k tomu každý rodič přistupoval stejně jako k běžnému rodičovství. I pro online svět platí, že nejdůležitější je zdravý a vyvážený přístup a že velkou roli v tom, jak si dítě osvojuje online svět, hraje, jak rodič nastaví vztah s dítětem, a tam je extrémně důležitá důvěra,“ říká Pavel Košek a dodává:

„Z průzkumu víme, že pokud má dítě online problém nebo průšvih, tak pouze v polovině případů první osoba, za kterou jde, je ten rodič. Každodenní vyprávění si s dítětem, poznávání toho, jak žije svůj online život, nám řekne, co dítě online dělá, čeho se bojí, s kým se baví, co ho baví a tak dál.“

Tři zlatá pravidla: Nezakazovat, nezaostávat a nezanedbávat

Být dobrým digitálním rodičem je náročný úkol. Ovšem pokud rodič k dítěti do určité míry přistoupí jako k rovnocennému partnerovi, mohlo by pro něj být podstatně snazší dodržování pravidel, která odborník na online bezpečnost doporučuje. V první řadě je to nezakazovat: „Co se týče těch zákazů, děti si s nimi většinou dobře poradí a umí je obcházet. Rodič tahá většinou za kratší konec, protože děti umí ovládat technologie naprosto bravurně,“ upozorňuje Pavel Košek a pokračuje: „Nezaostávat – technologický vývoj jde strašně rychle dopředu. Rodič by se měl snažit držet krok s dítětem. A třetí pravidlo – nezanedbávat – je o té každodenní komunikaci. Ideálně pokud online svět budou objevovat spolu,“ připomíná specialista a radí se online světa nebát, ale zároveň ho nepodceňovat.

Další pravidla, která pomáhají digitálnímu rodičovství, naleznete pod hashtagem V bezpečí.

Tagy: