V loňském roce Policie České republiky vyšetřovala bezmála sto tisíc dopravních nehod. Zemřelo při nich více než 450 lidí, více než 24 tisíc jich bylo zraněno. Hmotná škoda podle odhadů vyšetřovatelů dosáhla více než sedmi a půl miliardy korun. Vůbec nejlepší je samozřejmě nehodám předcházet. Pokud ovšem k nešťastné události na silnici přece jen dojde, je zapotřebí vědět jak se zachovat, abychom neohrozili další účastníky provozu a co nejdříve se místo nehody opět zprůjezdnilo.
Ať už jste přímým účastníkem nebo jen svědkem nehody, v první řadě je potřeba vyhodnotit, zda kdokoli z přítomných potřebuje odbornou pomoc. O tom, jak jednat, pokud se při nehodě někdo zraní, jsme psali zde.
Nehody v ČR 2022 v číslech:
- Policie ČR vyšetřovala 98 460 dopravních nehod
- 454 lidí při nich zemřelo
- 1 734 se těžce zranilo
- 22 452 se lehce zranilo
- Celkovou škodu policisté odhadli na 7 542 milionů Kč
zdroj: Policie ČR
V následujících řádcích ovšem probereme spíše pragmatickou stránku dopravních nehod. Ne každý totiž ví, co po karambolu na silnici zařídit ze všeho nejdřív. A stejně jako v jiných oblastech života i tady platí rčení „kdo je připraven, není překvapen“. Začít si zjišťovat potřebné informace bezprostředně po události, která i v lehčí podobě dokáže lidskou psychikou pořádně otřást, není právě nejlepší způsob řešení. Přečtěte si tedy, co je po nehodě potřeba zařídit a na koho se obrátit.
Co zařídit po dopravní nehodě?
Dnes už není nutné ke každé dopravní nehodě volat policii. Ta nehodu vyšetřuje pouze v případech, kdy při ní byl kdokoli zraněn, škoda je vyšší než 100 tisíc korun nebo vznikla třetí osobě. A to i v případě, že se jedná pouze o sedřený lak na voze či například sraženou dopravní značku.
Pokud k přivolání policie není důvod, je potřeba na místě nahlásit událost pojišťovně a zařídit odtah vozů.
Způsobil vám někdo škodu svým vozem? Rady ČKP jak jednat aneb co si zjistit o viníkovi:
- jméno a bydliště
- jméno, bydliště nebo název obchodní firmy a sídlo vlastníka vozidla
- registrační značku a mezinárodní rozeznávací značku země registrace vozidla
- název a sídlo pojistitele, číslo pojistné smlouvy
- pokud je vozidlo škůdce registrováno v zahraničí - číslo zelené karty a její časovou platnost nebo hraničního pojištění tohoto vozidla a pokud možno opatřete fotokopie těchto dokumentů
zdroj: ČKP
S čím pomůže pojišťovna?
Pojišťovnu by měl, pokud je to v jeho silách, kontaktovat sám poškozený. A to kvůli institutu přímého nároku. Ať už je klient pojišťovny poškozený nebo viník nehody, je třeba dodat jí podrobnou dokumentaci. A to i v případě, že u nehody nezasahovala policie. Ideální je obstarat fotodokumentaci nebo videozáznam, třeba ten z palubní kamery vozu. Dalším důležitým podkladem je společný záznam o dopravní nehodě, který sepíšou obě zúčastněné strany. Vzorový Evropský záznam o dopravní nehodě, zkráceně Euroformulář, obvykle provozovatelé aut získají při uzavření smlouvy o (nejen) povinném pojištění vozu. Najít se ale dá také na internetu, konkrétně na stránkách České kanceláře pojistitelů.
Jak postupovat při odtahu?
Odtah vozu lze pochopitelně řešit s pomocí pojišťovny. Existuje ale také Linka pomoci řidičům, která zajistí asistenci i odtah pro všechny motoristy bez rozdílu v rozsahu sjednaném v pojištění. Stačí vytočit telefonní číslo 1224 (pomůckou pro jeho zapamatování je fakt, že je dostupné 12 měsíců v roce, 24 hodin denně). Linka pomoci řidičům urychlí odstranění následků nehody a tedy i opětovné zprovoznění silnice, která se tak stane opět bezpečnou. „Více podrobností naleznete na www.1224.cz, kde najdete také ke stažení Bezpečnostní kartu pro řidiče, kterou si můžete vytisknout a všechny důležité informace mít k dispozici ve svém voze,“ radí Veronika Pilková, tisková mluvčí České kanceláře pojistitelů.
Když řidič odtah nezvládne zajistit
Pokud odtah nedokážou zajistit řidiči, nařizuje ho policie. Právě pro takové okamžiky funguje Nehodové centrum pojišťoven (NCP). Dispečink vyhoví její žádosti o urychlený zásah a vyklizení silnice. NCP dokáže dohledat všechny potřebné informace o majiteli vozu a plátci povinného ručení, z něhož budou náklady na asistenční služby hrazeny podle podmínek, které si dohodl s pojišťovnou ve smlouvě.
Formuláře pro poškozené řidiče
Potřebujete rychle získat formulář k vyplnění? Najdete je na stránkách České kanceláře pojistitelů.
O pomoc můžete požádat také Informační středisko pro poškozené.
Když řidič není pojištěný
Každý měsíc Česká kancelář pojistitelů řeší více než 200 autonehod, které se stanou vinou nepojištěného řidiče. Ať už se jedná o jakkoli vysokou škodu, Česká kancelář pojistitelů pomáhá poškozeným, aby náhradu škody nemuseli vymáhat vlastními silami.
„Často se setkávám s tím, že škoda při autonehodě, kde je viníkem řidič nepojištěného automobilu, se vyšplhá i k miliónovým sumám. Tyto škody jsou pak tak vysoké především kvůli zdravotním výlohám, vyplácení ztrát výdělku v pracovní neschopnosti, bolestnému nebo ztížení společenského uplatnění,“ varuje Vladimír Krejzar, ředitel úseku likvidace pojistných událostí z České kanceláře pojistitelů.
I v takových případech Česká kancelář pojistitelů poškozeným pomáhá a peníze jim vyplácí. Česká kancelář pojistitelů vyplatila z garančního fondu od roku 2000 do 31.12.2022 odškodnění ve výši 5 196 808 838 Kč.