"Objednám to na e-shopu a je to!" Záležitost na pár vteřin? Pro konečného zákazníka rozhodně. Ne tak ale pro logistické a balíkové společnosti, které zakoupené zboží musí dostat od výrobců a z obchodních skladů až do rukou koncového spotřebitele, a to co nejrychleji. Logistické společnosti přitom čelí řadě překážek, které často už tak dost komplikovanou cestu ztěžují ještě víc. Ať už přepravní loď vezoucí tuny zásilek uvízne na moři či svět uvrhne do karantény covidová pandemie nebo obvyklé doručovací trasy uzavře válka na Ukrajině. A přitom všem osvícené logistické společnosti berou ohled i na životní prostředí.
Logistické společnosti se v posledních měsících musejí ohánět víc než kdy dřív. Přepravují zásilky z jednoho konce světa na druhý a všechno musí šlapat jako na drátkách. Je přitom jedno, co si kdo objedná. Zboží musí být na místě určení včas a nepoškozené. A to bez ohledu na zásadní světové události, jakou jsou pandemie Covidu-19 nebo válka na Ukrajině, říká ředitel logistické společnosti Dachser Czech Republic, Jan Pihar: „Konkrétně tyto fenomény představujílogisticky velký problém pro celou Evropu. Například zákaz tranzitu přes Rusko vyřadil alternativní vlakovou cestu kontejnerů z Číny přes celé Rusko, která se dneska vlastně nedá použít.“
Výroba se vrací částečně zpět do Evropy
Doba doručování zásilek se tak citelně prodloužila. Pokud zásilka cestuje z opačného konce planety, může být podle Jana Pihara i dvojnásobná. Nicméně dnešní uspěchaná doba si žádá spěšné řešení. A to se našlo. „Výsledkem je navyšování zásob. A vzniká takzvaná deglobalizace... Výroba se přesouvá částečně zpátky do Evropy, abychom byli soběstační a nezávislí.“
Ještě předtím se ale společnost Dachser musela postarat, aby vůbec mohla fungovat. Důvodem byla přísná opatření zavedená během covidové pandemie. „Začali jsme dělat oddělené směny, ochranu pro naše zaměstnance, tak aby opravdu lidé mohli chodit do práce a vykonávat svoji činnost. Ale hlavně jsme začali navyšovat kapacity, například jsme začali najímat vlastní letadla, protože osobní letadla přestala létat. Do té doby jsme značně využívalijejich nákladový prostor, ale tato možnost z trhu téměř vymizela. Takže jsme museli vytvořit vlastní charterové lety, které jsme úspěšně uvedli na trh a pokračujeme s nimi i nadále. Létajímezi Čínou, Evropou a Severní Amerikou.“
A nejen pandemie nebo válka. Doručování zásilek významně ovlivňují i obyčejné havárie. I společnost Dachser pocítila následky nehody přepravní lodi Even Given, která loni uvízla v Suezském průplavu. „Měli jsme na té konkrétní lodi dva kontejnery a jejich zpoždění jsme museli řešit se zákazníky. Byly tam uvíznulé déle než půl roku,“ říká Jan Pihar s tím, že vymyslet způsob řešení takových komplikací předem není možné. Vše se řeší podle dané situace.
Nepříznivé události ale přinesly i pozitiva. Během posledních dvou let se například výrazně uspíšil proces digitalizace. Dotklo se to i oboru logistiky. „Téměř každý náš administrativní zaměstnanec musel pracovat z domova a bez šanonů, prakticky bez jakéhokoli papírového prostředku musel všechno odbavit na obrazovce počítače. Vše se muselo převést dodigitálního světa, a to se nám podařilo... žádná faktura už se dneska nepodepisuje na papíře,“ vyjmenovává změny Jan Pihar.
Česká republika je proexportní země. Opačným směrem - do Česka - podle generálního ředitele Jana Pihara společnost Dachser Czech Republic doručuje hlavně elektroniku a průmyslové zboží. „Je to opravdu široká škála toho, co si u nás zákazník objedná. Často elektronické součástky. Nepředstavujme si televize, ale například elektromotory a další výrobky pro elektrotechnický průmysl. Jsme průmyslová země s hodně rozvinutým průmyslem a ta škála je opravdu široká.“
Logistické společnosti pak musí nutně reagovat i na taková témata, jako jsou ochrana klimatu nebo greendeal. Tlak na splnění všech takových závazků bude podle generálního ředitele českého Dachseru do budoucna sílit a je tedy potřeba začít co nejdřív. Proto společnost během pandemie zavedla v jedenácti evropských metropolích bezemisní doručováni.
„Jednou z těch metropolí je také Praha, kde už dnes doručujeme pomocí elektrických dodávek a nákladních elektrokol. Cyklokurýři, které můžete v Praze vídat, mají za elektrokolem připojenou celou paletu zboží a jsou schopni dovézt zásilku bezemisně prakticky kamkoli v centru Prahy.“