Dacia Bigster je nejlépe jezdící model značky v historii. V čem všem předčí Duster?

V malebné šumavské krajině jsem se poprvé svezl s novou Dacií Bigster a musím říct, že tohle auto mě nepřestává překvapovat. Ani v tomto ohledu to není jen větší a dražší Duster, je to zcela nové SUV, které s předchozími Daciemi nemá příliš společného. Nepřeháním, když napíšu, že Škoda Kodiaq má dalšího pořádně silného soupeře. V čem mě Bigster tak nadchl?

„Dacia Bigster je pouze dražší Duster s o něco větším kufrem, proč vůbec existuje, když ve finále nemá ani těch slíbených sedm míst k sezení?“ Tohle byla první otázka, kterou jsem si položil, když jsem se o novém Bigsteru dozvěděl. Netrvalo však dlouho a už po prvním seznámení v Berlíně jsem dostal jasnou odpověď.

K TÉMATU: Český sen se naplnil. Dacia představila cenově dostupného konkurenta Škody Kodiaq

Bigster totiž pouze jako Duster vypadá, ale ve výsledku je mnohem vyspělejším a hodnotnějším autem. Na pohled působí elegantněji a s celkovou délkou 4,57 metru (Duster 4,34 m) je také prostornější. Cestující mají v kabině více místa na nohy a k dispozici kufr o základním objemu 667 litrů, oproti tomu Duster má jen 517 litrů. Výhodou jsou pak i dělená sedadla v poměru 40/20/40.

Interiér sice na první pohled vypadá stejně jako u menšího sourozence, jenže dostal nějakou tu prémiovější výbavu navíc. Řeč je například o anténě ve tvaru žraločí ploutve, panoramatickém střešním okně, elektricky ovládaném víku kufru, až devatenáctipalcových kolech, dvouzónové klimatizaci, elektricky nastavitelném sedadle řidiče či multimediální výbavě se šesti reproduktory patřící zvukovému systému Arkamys 3D.

To se ale samozřejmě nebavíme o základní výbavě Essential, v ní samozřejmě nic z toho nenajdete, každopádně i tak je za cenu od 549 000 Kč velmi bohatá. Co všechno obsahuje, najdete pod tímto odkazem. Dacia Duster je však v základu ještě o poznání levnější, vychází totiž na 434 900 Kč. Nicméně pokud se podíváme na druhý stupeň výbavy Expression a jedinou shodnou motorizaci, což je mild hybrid 130 4×4, cenový rozdíl se zúží na pouhých 38 tisíc korun.

Lepší řízení než u Audi

To je opravdu hodně málo na to, že dostanete nejen elegantnější, prostornější, vybavenější, ale zároveň i výrazně lépe jezdící auto. O tom jsem se mohl na vlastní kůži sám přesvědčit během prvních jízd při cestě z Prahy na Šumavu a zpět. Nějaké další kilometry jsem pak najezdil také po malebných silničkách přímo na Šumavě.

Po usednutí za volant mě asi nejvíce zaujalo samotné řízení, které je na Dacii až nečekaně přesné, ostré a v porovnání s nedávno testovanou novou Audi Q5 bez jakékoliv vůle kolem středové polohy. V roli řidiče tedy nemáte absolutně pocit, že řídíte rumunské SUV, na danou cenovou kategorii totiž působí až prémiově.

Tento dojem pak nekazí ani podvozek, který na rozdíl od Dusteru tolik neplave a zároveň skvěle žehlí většinu nerovností. Nemlatí od náprav ani nevibruje na dlažebních kostkách, což mě například u menšího sourozence často trápilo. O něco tužší naladění tlumičů je pak znát zejména v zatáčkách, kde mohutná karoserie statečně bojuje s náklony a přední náprava s nedotáčivostí. Samozřejmě už ale na letních pneumatikách.

Ve srovnání s Dusterem musím v neposlední řadě vyzdvihnout i lepší odhlučnění, a to jak od podvozku, tak i v oblasti oken nebo motoru. Ty jsem zkoušel hned dva, hybridní s označením hybrid 140 a benzinový se čtyřkolkou s označením mild hybrid 130 4×4. O chlup více se mi pak líbil ten první zmiňovaný, což pro mě bylo dalším velkým překvapením.

Spotřeba jako u naftových motorů

Bigster s ním má poměrně svižný zátah, ovšem ne úplně plynulý. Stejně jako u Renaultu tu úplně ideálně nespolupracuje benzinový motor, elektromotor a automatická převodovka, kdy čtyři převody jsou pro spalovací motor a dva pro elektromotor. Lehce nad hranicí 120 km/h tak vždy dojde ke značné prodlevě při přeřazování, což zejména při předjíždění není úplně příjemné. Na druhou stranu mi přišlo, že Bigster tolik necuká při rozjíždění nebo pomalém dojíždění k semaforu.

Přitom automatické přepínání mezi pohony je prakticky nezpozorovatelné s tím, že auto elektřinu ždímá na maximum, což je znát zejména na spotřebě paliva. Jel jsem ucpanou Prahou, rychlostí kolem 130 km/h po dálnici a ještě k tomu řezal zatáčky na okreskách, a přesto jsem do cíle dojel se spotřebou 4,8 litru. Výtky jsem pak měl ještě k hůře dávkovatelné brzdě a hrubšímu projevu benzinového motoru ve vysokých otáčkách.

S benzinovým motorem mild hybrid 130 4×4 jsem měl o něco kratší zkušenost, takže nemohu zatím příliš hodnotit. Každopádně tady mě nadchla hlavně dynamika a šestistupňové manuální řazení, které je opět přesnější a vyladěnější než u Dusteru. Překvapila mě však také spotřeba, pamatuji si, že s Dusterem jsem se s tímto motorem měl problém dostat pod sedm litrů, přičemž v Bigsteru jsem s ním jezdil v průměru za 6,6 litru, což je na benzinovou čtyřkolku fantastická hodnota.

Když to shrnu, nemám vlastně novému Bigsteru po prvních jízdách co zásadního vytknout, pochopitelně vzhledem k jeho nízké ceně a zaměření. Na druhou stranu si ale nemyslím, že by nějak výrazně zaostával ani za dražší konkurencí, kterou je například i Volkswagen Tiguan nebo Škoda Kodiaq. Na závěr tedy jen zopakuji to, co jsem psal v úvodu. Nový Bigster je tou vůbec nejlépe jezdící Dacií v historii značky, byť řekněme si na rovinu, laťka nebyla nastavena úplně vysoko.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Dramatické záběry pronásledování v Budějovicích. Zdrogovaný řidič se řítil ulicemi 170 km/h

Tagy:
historie Škoda Kodiaq Dacia Duster automobilový průmysl Dacia zážehový motor Renault kufr volný čas Praha Dacia Bigster produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství