Dejte si to mimino do kočárku, nebo vás nesvezu. Cestování MHD s dětmi může být horor

Každý, kdo cestoval s malým dítětem MHD, to zná. Člověk může být ze začátku nervózní, aby malé miminko neplakalo a nerušilo ostatní. Místo podpory v takových chvílích však někteří rodiče zažijí aroganci, stres a spoustu nepříjemných chvil. Nejen ze strany cestujících, ale také řidičů.

Redakci se se svými zážitky svěřila dvojice maminek, které dojíždějí do Prahy z okolních obcí. Například Sáře P. se stalo, že když jela se svým dvouměsíčním miminkem k lékařce, řidič si vymyslel neexistující pravidlo.

„Když byla dcera úplně malinká, měla jsem ji v nosítku a jela z Roztok do Prahy. Měla jsem s sebou i kočárek, ale ona ho jako malá nesnášela a já jsem potřebovala, aby usnula, a usínala právě jen v nosítku. A řidič mi dost drsně řekl, že z důvodu bezpečnosti mě nesveze, pokud ji nedám z nosítka do kočárku. Když jsem řekla, že si sednu, tak to vůbec nepomohlo. Tak jsem ji dala do kočáru. Naštěstí neplakala celou dobu,“ vypráví Sára.

ČTĚTE TAKÉ: Máte jízdenku a přesto dostanete pokutu? Praha nás okrádá, zlobí se lidé, Hřib chystá změnu

Podobnou zkušenost má i Lucie Š., která do Prahy jezdí z Přední Kopaniny. Nastoupila do autobusu se svou dvouletou dcerou, odpoutala ji a šla si s ní sednout na sedadlo. „V tu chvíli na mě řidič začal křičet, že dítě musí být celou dobu jízdy v kočárku,“ popisuje Lucie.

Dítě v kočárku být nemusí

O zastávku později přitom nastoupila maminka bez kočárku se stejně starým dítětem a autobus jel dál. Přitom Lucie musela krátce před tím vrátit svoji dceru do kočárku, aby se autobus vůbec rozjel. „Je ještě hrozně nepříjemné, jak na vás všichni cestující koukají, že můžete za to, že autobus stojí,“ vzpomíná Lucie.

Žádné pravidlo, že by dítě muselo být při jízdě v kočárku, však v přepravních podmínkách není. CNN Prima NEWS to potvrdil mluvčí ROPID Filip Drápal. „Nikde není napsáno, že by dítě muselo být upoutáno v kočárku a že nesmí být přepravované mimo kočárek. To jsou věci, které si řidiči přibarvují. Je samozřejmě možné, že mají nějakou negativní zkušenost, že se jim třeba v minulosti něco stalo a chtěli by tomu předejít. Mohli mít dobré úmysly, jen to nebyla šťastná komunikace,“ uvedl Drápal.

Spory o to, jestli přepravovat dítě v kočárku, nebo ne, ale nejsou jediným stresem, který rodiče v MHD zažívají. „Stalo se mi, že autobus zastavil a neotevřel zadní dveře, tak jsem nemohla nastoupit. Nakonec tedy pan řidič dveře otevřel. Ale když jsem mu šla dopředu ukázat lístek, tak na mě vyjel, že jsem ho nepožádala, jestli mě s dítětem do autobusu vezme,“ vypráví dále Sára P. Když se potom prodírala s miminkem v nosítku zpátky ke kočárku, řidič ani nepočkal, až se usadí, a rozjel se tak, že málem upadla.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Tramvaje se vrátí na Václavské náměstí. Podívejte se, jaké linky by tam mohly jezdit

Navrch jí ještě zvýšeným hlasem vyčetl, že „neměla dost slušnosti“, aby mávla, že chce autobusem jet. Přitom v tu dobu jiný autobus vůbec nejel.

Při cestě autobusem, který zajíždí mimo Prahu, platí, že s kočárkem se nastupuje prostředními dveřmi. Dospělý, který veze kočárek, zároveň musí řidiči prokázat věk dítěte nebo ukázat kupón.

Sára byla tehdy čerstvou maminkou a bála se, jak cestu s malým miminkem zvládne. Místo podpory ji řidič rozbrečel. „Už od té doby nejezdím autobusy, ale jen vlaky. Je to ponižující, že když jste matka s dítětem, tak se kolikrát musíte doprošovat pomoci. Když se vám nedostane slušného chování, tak je to o to horší,“ posteskne si.

Řidiči jsou často arogantní, byť jsme jen matky s kočárky.

„Je mi strašně nepříjemné jezdit autobusy. Ale musím, protože bych se jinak nedostala domů, nemám jinou alternativu,“ říká Lucie. Dodává, že podobných historek má hned několik. „Stává se třeba, že jsme na zastávce dvě maminky s kočárkem a přijede poloprázdný autobus, ve kterém bychom nikomu nezavazely. A řidič na nás řve, že vezme jen jednu. Ti řidiči jsou často arogantní a nepříjemní, byť jsme jen matky s kočárky,“ dodává.

Lidé si podle Drápala nemusejí nechat arogantní chování líbit. „Pokud má někdo špatnou zkušenost, ať pošle podnět na dopravce nebo na nás, aby se to řešilo s konkrétním řidičem,“ radí mluvčí ROPID. Sářin manžel po první špatné zkušenosti opravdu stížnost napsal, ale odpovědi se mu ani po několika měsících nedostalo.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Praha potřebuje peníze, chystá zdražení MHD i parkování. Kolik si lidé připlatí?

Tagy: