Digitalizaci stavebního řízení provázejí zmatky
Do spuštění digitalizovaného systému stavebního řízení už zbývá jen měsíc a na ministerstvo pro místní rozvoj se snáší kritika. Někteří starostové měst a obcí si stěžují, že je nikdo neproškolil a že netuší, co mají po 1. červenci čekat. Podle šéfa resortu Ivana Bartoše (Piráti) se už ale na on-line školení přihlásily tisíce lidí.
Digitalizace stavebního řízení by měla začít v praxi fungovat od 1. července letošního roku. Úřady tak už mají jen měsíc na to, aby se na spuštění nového systému připravily. Někteří starostové a úředníci si však stěžují, že je nikdo neproškolil.
ČTĚTE TAKÉ: Lidé budou mít právo na opravu vybraných výrobků i po záruční době. Změnu schválila EU
„Problém je v tom, že zatím neexistují prováděcí předpisy ani vyhlášky. Měly být už na začátku roku a nechápu, jak je možné, že dodnes nejsou,“ říká například starosta Brna-Židenic Petr Kunc.
Podle ministra Bartoše už ale on-line školení běží od poloviny května. „Do školení on-line kurzů máme přihlášeny tisíce lidí. Systém jsme dnes předali v takzvaném pískovišti s testovacími daty, protože přístup k ostrým datům vznikne až nabytím účinnosti zákona,“ uvedl Bartoš.
Starostové řešili už dříve své obavy přímo s prezidentem Petrem Pavlem. Ani to ale nevedlo k odložení spuštění nového systému. Podle lidí z branže jsou ale ve stavebním řízení daleko palčivější problémy a digitalizace samotná prý ničemu nepomůže.
„Dokud na úřadech nebudou pracovat lidé, kteří na sebe budou ochotní vzít zodpovědnost a stavbu z dostupných podkladů – ať už digitalizovaných nebo ne – schválí, tak se bavíme o ničem,“ vysvětlil jednatel stavební firmy Zbyněk Kamenický.
Stavební úřady se mezitím plní desítkami nových žádostí denně. Řada zájemců totiž chce stihnout vyřídit povolení, dokud ještě platí starý „papírový“ systém.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Problémy pro majitele nemovitostí. Pokuta za chybějící dokumenty je až 400 tisíc