Digitální technická mapa ČR: Služebník měst a obcí i lidi žijící v nich

Digitální technická mapa ČR má výrazně usnadnit život všem - úředníkům i běžným občanům.

Interview PLUS, Marian Ležák - 11.12. v 14:40

V jakém stavu jsou silnice, chodníky, veřejné osvětlení? A jak vybrat pozemek, abychom si na něm mohli postavit dům podle vlastních představ? K rychlému a snadnému zodpovězení podobných dotazů má sloužit Digitální technická mapa ČR. Ta by měla být dokončena do letošního července a sloužit bude jednotlivcům i veřejné správě. Mezi průkopníky digitalizace nemovitostí a infrastruktury patří bez pochyby Zlínský kraj, jehož vlastní verze digitální technické mapy tam fungovala od roku 2003. Na přechod na centrální systém jsou zdejší města připravena. Ovšem jak v pořadu Interview PLUS řekl starosta Luhačovic, Marian Ležák, celoplošná digitální technická mapa nemá tak široké spektrum jako její krajská předchůdkyně.

Podrobná data mají kraje, kterých je v České republice 14, do celoplošné Digitální technické mapy ČR dodat do poloviny letošního roku. Pro Zlínský kraj to bude znamenat vytvoření lokálního sběrače dat, jak prozradil starosta města Luhačovice, Marian Ležák. „Ten bychom posléze chtěli zúžit a implementovat do jednotného výstupu, abychom se mohli dostat ke stejným datům. Neznamená to, že Digitální technická mapa ČR je horší, naopak. Ale budeme se muset více snažit vytvořit novou metodiku, abychom na to mohli napasovat další výstupy města Luhačovice.“

Zásadní nejen pro Luhačovice bylo seznámení s projektem. Na zveřejnění dat, která celoplošná digitální mapa uživatelům přinese, spolupracují nejen obce a města, ale i kraje a soukromé subjekty, například dodavatelé staveb a poskytovatelé služeb. „My musíme sledovat, aby zpracovaná data, ať už je to veřejné osvětlení, zeleň nebo komunikace, byla v aktuální správné podobě.“

Obezřetnost při výběru partnera pro digitalizaci se vyplatí

Na dokonalém přechodu mezi krajskou a celoplošnou digitální mapou tak bude potřeba spolupracovat s odborníky. „U nás je to třeba firma MDP Geo. Máme pravidelné konzultace a s nimi bychom chtěli dělat implementace do nové digitální technické mapy,“ říká starosta Luhačovic v pořadu Interview PLUS. Ten současně upozorňuje na nutnost správného výběru společnosti, která s digitalizací pomáhá.

„Jsou firmy, se kterými jsou dobré zkušenosti. Ale je pravda, že vznikly i nové firmy, které nemají takovou zkušenost a nemají zázemí, kterým se mohou prezentovat, nicméně se nabízejí. A tady je potřeba být obezřetný, protože chceme spolupracovat se subjekty, které tu odbornost mají, aby to nemělo zásadní negativní dopady na samotná města.“

K TÉMATU: Digitalizace infrastruktury a majetku v ČR: Stále máme co dohánět, říká expert

Digitalizace, služebník měst i lidí v nich

Zásadní službu ale Digitální technická mapa poskytne i samotným obyvatelům měst. „Přijdete na úřad s tím, že byste si v Luhačovicích chtěli postavit rodinný dům... Digitální technická mapa vám z pozice úřadu umožňuje zjistit, jak jsou tam vedeny sítě, jaká je tam infrastruktura. Na to je napasovaný ještě tzv. geografický informační systém, což je aplikace města, kterou můžeme říct, že v rámci digitální technické mapy tady má město určitý mobiliář nebo zeleň. Do budoucna bude dokonce možnost budoucích investičních akcí. Když si postavíte dům, dostanete od nás informaci, jestli tam město neplánuje postavit školu nebo multifunkční hřiště,“ uvádí Marian Ležák.

Za správnost uvedených dat přitom ručí jednotlivé samosprávy. „Každý správce sítě ručí za správnost toho, co implementuje do digitální technické mapy. Je to povinnost daná zákonem. Úplně stejně jako město, které spravuje svůj majetek, zodpovídá za to, že tam budou ve správném formátu udány veřejná zeleň, veřejné osvětlení nebo komunikace, aby aktualizace s tím spojené byly opravdu pravdivé,“ vysvětluje starosta lázeňského města, který dále vykládá o spravování městského majetku za pomoci Digitální technické mapy ČR.

„Je to pro nás velké ulehčení, protože digitalizace je zásadní... My víme, v jakém stavu jsou pozemky, v jakém stavu jsou komunikace, kdy může přijít potřeba údržby nebo opravy nebo kdy budeme muset zasáhnout, abychom mohli udržet služby, které poskytujeme občanům. Pro nás je to zásadní, protože v rámci digitalizace si dokážeme rychle vyhledat data. Pamatuju si ještě doby, kdy jsme potřebovali opravit určité území a hledali jsme v archivu papírové formy. Toto by mělo jít úplně pryč, protože digitalizace nás posune a zrychlí celý proces.“

Minimum stresu, maximum informací

V praxi to znamená velmi snadnou možnost absolutního přehledu o stavu města a všech jeho částí. „Digitální mapa vám řekne, kde jsou chodníky, komunikace, sítě... a GIS, aplikace pro města, vám řekne, v jakém jsou stavu. Jednoduše řečeno - víte, že je chodník a vidíte, kdy tam byla daná dlažba nebo kdy by ten chodník měl být chystaný na opravu,“ udává Marian Ležák s tím, že chytrých technologií je v současnosti k dispozici dostatek. Jako příklad uvádí Portál občana. „Je teď velice aktuální a je to, myslím si, zásadní posun kupředu. Představte si, že se přihlásíte přes portál, zjistíte, jestli nejste vybodovaní nebo kdy vám končí občanka. To jsou všechno věci, které zrychlí proces komunikace mezi úřadem a občanem.“

Výsledkem je minimum stresu a úspora času i energie každého občana.

„A co je zásadní, měli byste ušetřit i finance, protože každý proces přímo na místě stojí nějaký poplatek. Přes digitální platformu byste měli ušetřit, poplatky nebudou,“ říká starosta Luhačovic.

Ten současně zmínil i novinku, kterou město chystá - chytré parkování, jež budou opět zajišťovat už zmíněné aplikace. „Přijedete do Luhačovic autem. A nejenom, že máte informační systém podél komunikací, ale zároveň máte chytrou aplikaci, která vám řekne: Nejezdi tam, tady je obsazeno, tam jsou tři volná parkovací místa,“ uvádí Marian Ležák příklad, jak má chytré parkování fungovat.

Digitalizace se podle starosty Luhačovic jednoznačně vyplatí. Ačkoli jsou počáteční náklady vysoké, návratnost se podle něj pohybuje kolem pouhých dvou až tří let.

Tagy: