Česká republika ve čtvrtek 3. prosince přejde v rámci systému PES do třetího stupně. Podle evolučního biologa Jaroslava Flegra se mělo s rozvolněním počkat. Za stanovených okolností se totiž Flegr obává, že nebude možné rozlišit, kolik nových případů onemocnění COVID-19 bude pocházet ze škol, a kolik z jiných míst, která budou od čtvrtka znovu v provozu.
„Nemělo se s tím přijít ve čtvrtek, ale alespoň v pátek, aby bylo jasné, jak se na počtu nakažených projeví změna školní docházky. Výrazný nárůst totiž podle mě přijde právě až ve čtvrtek. Takto asi nepůjde rozlišit narůst způsobený rozvolněním jiných opatření, které přijde 3. prosince. Obojí může splynout,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Flegr.
Už 18. listopadu se do lavic vrátili žáci prvních a druhých tříd základních škol. Přesně o týden později čekala prezenční výuka také závěrečné ročníky středních škol. Další žáci základních škol se vrátí do školních tříd od pondělí 30. listopadu. Bez omezení půjdou děti z prvního stupně a 9. třídy, další třídy druhého stupně se musí ve škole střídat po týdnu.
Ve čtvrtek 3. prosince otevírají také obchody a služby.
Flegr dále uvádí, že v následujícím týdnu počet nakažených poletí směrem vzhůru. „Jsem si dokonce jistý, že se v týdnu bude muset něco znovu utáhnout. Ale špatné je, že se nebude vědět, co přesně,“ dodává.
Školy by měly povolat studenty pedagogických fakult
Během neděle Flegr také přidal na svůj facebookový profil text, ve kterém se zamyslel nad fungováním školství v době koronavirové. „Vůbec bych se nedivil, kdyby se nakonec z pandemie zhroutilo více učitelů než zdravotníků,“ uvedl s tím, že učitelé neustále pendlují mezi prezenční a distanční výukou.
Milý Micíku, v jednom nedávném rozhovoru jsem zmínil, že je hloupé nechat naše učitele kolabovat pod náporem kombinace...
Posted by Jaroslav Flegr on Sunday, November 29, 2020
Flegr navrhl řešení. Bylo by prý nasnadě po vzoru zdravotnictví vypomoci učitelům tak, že školy povolají studenty pedagogických fakult. „Distanční výuku by mohli vést z velké části právě oni a učitelé by se mohli soustředit na odborný dozor, nebo na jiné formy výuky,“ napsal biolog.
Ten si také myslí, že prezenční výuka by měla být po dobu pandemie nepovinná. „Řada rodičů by byla určitě schopná zajistit svým dětem kvalitní domácí výuku. Každé dítě, které by zůstalo doma, by zpomalovalo šíření viru i snižovalo nebezpečí, že náš přestárlý pedagogický sbor zdecimuje covid,“ dodal dále Flegr.
Domnívá se také, že polovina studentů je introvertní povahy, a proto kontakt se spolužáky v případě distanční výuky nepostrádají. „Kdyby je rodiče posadili na pár měsíců k počítači a nechali je sledovat televizní seriály v původním anglickém znění (jistě, nemusela by to být zrovna Hra o trůny), udělali by pro jejich vzdělání nejspíš mnohem víc, než by pro ně za stejnou dobu mohla udělat standardní školní docházka,“ myslí si evoluční biolog.