Dominanta pražských Nuslí stojí už 50 let: Kromě desítek tisíc aut unese i těžké vlaky metra

Je to nejrušnější most v Česku. Projede po něm na osmdesát tisíc aut denně a vnitřkem vede linka metra C. Nuselský most v Praze je zkrátka naprosto zásadní dopravní stavba, která navíc nedávno oslavila kulaté výročí. Uplynulo totiž 50 let od chvíle, kdy byl takzvaný Nuselák otevřen.

Nuselský most, Nuselák, dlouho i most Klementa Gottwalda a ve své době i most sebevrahů. Názvů a přezdívek má tato nezpochybnitelná dominanta pražských Nuslí docela dost. Letos navíc slaví. Je jí padesát let.

Řada lidí zná tuto stavbu hlavně z přehledu dopravního zpravodajství a kolon, protože ty jsou tady zejména v ranní a odpolední špičce prakticky pořád. „Je součástí Severojižní magistrály, průjezd v jednom směru je zhruba okolo 80 až 85 tisíc automobilů denně, což je docela zásadní dopravní tepna,“ vykládá Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací Praha

Nejen auta ale i metro

Rušných mostů je ale v Česku celá řada. Ovšem většinou v nich nejezdí metro.

Náš štáb se při natáčení pořadu Prima Česko podíval i přímo do útrob mostu na koleje linky C, dovnitř ovšem musel ve večerních hodinách. Přes den tudy jezdí vlaky i ve dvouminutových intervalech. A právě metro bylo pro takzvaný Nuselák první velkou komplikací. Ono se totiž při navrhování tak docela nepočítalo s tím, že tudy bude jezdit. „Nuselský most byl projektovaný původně pro podpovrchovou tramvaj, takže tady tímto tubusem měly projíždět běžné tramvajové soupravy typu T3, tak jak je známe,“ říká Pavel Fojtík, archivář Dopravního podniku hl. m. Prahy. A pokračuje ve vyprávění: „Jenomže v srpnu 1967 československá vláda rozhodla o tom, že by se v Praze neměla stavět podpovrchová tramvaj, ale rovnou metro.“

ČTĚTE TAKÉ: Staré nádraží v Krušných horách čekala demolice. Teď tam lze spát ve vagónu, zájem je obrovský

Takže místo šestnáctitunových tramvají měl Nuselák najednou unést o třicet tun těžší soupravy metra. Nakonec vše zachránil ocelový roznášecí rošt, jakýsi most v mostu, který váhu sovětských souprav rozprostřel. „Je to shodou okolností 120 let od chvíle, kdy se objevil první návrh inženýra Marjanka z roku 1903 na to, aby se Nuselské údolí přemostilo. No a od té doby vznikla návrhů celá řada. Včetně těch naprosto neskutečných. Například most s věžáky místo pilířů nebo most připomínající spíše přehradu,“ vypráví Pavel Fojtík.

Tragická část historie

Přes 40 metrů vysoká stavba má také smutnou část svých dějin. A to že skokem z ní ukončilo život přes 350 lidí. „Původně tam bylo pouze zábradlí, poté se instalovala mříž, která byla rovná, ta se také snadno překonávala, proto bylo rozhodnuto, že se vymyslí systém, který bude prakticky nepřekonatelný,“ vzpomíná na řešení Barbora Lišková.

A řešení skutečně zabralo. Temná stránka jeho dějin je tedy minulostí a postupně mu odpouštějí i ti, kteří ho zatracovali.

Tagy: