Cesta na letní dovolenou se může prodražit při nedodržování dopravních předpisů. V oblíbených prázdninových destinací platí podobné předpisy, přehlédnutí některých nuancí ale řidiče může mrzet. Dopravní expert Roman Budský upozorňuje na nejkřiklavější z nich.
Maximální povolená rychlost, pravidla pro předjíždění nebo dávání přednosti v jízdě. To všechno a mnohem víc se v Chorvatsku, Itálii či Španělsku prakticky neliší od českých zvyklostí. Pravidla parkování, vjezdů do různých zón či prvky povinné výbavy už ale stojí za zbystření pozornosti. „Náklady na cesty po Evropě jsou letos obecně dražší o desítky procent, je tedy víc než dřív zbytečné si je ještě prodražovat. Češi jsou přitom nedisciplinovaní a v cizině patří k nejtrestanějším řidičům,“ konstatuje dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Diváky pořadu Nový den upozornil na největší zákeřnosti v často navštěvovaných zemích.
K TÉMATU: Do Chorvatska autem: Kolik zaplatíte, jaké vás čekají nástrahy a popis tří nejlepších tras
Zákeřná únava
Nejoblíbenější cíl českých dovolenkářů je od letoška snáz dostupný díky vstupu Chorvatska do Schengeského prostoru. Teoreticky by měly zmizet fronty na slovinsko-chorvatských hranicích, to však neznamená, že se v důsledku velkého množství aut turistů vpuštěných hromadně do země nemohou tvořit jinde.
Chorvatská policie je každopádně ve vymáhání pravidel silničního provozu stále stejně důsledná. Kromě tradiční kontroly maximální povolené rychlosti, zákazů vjezdu a parkování se nově zaměřuje také na únavu řidičů. „Chorvati jsou si vědomi, že je jejich země cílovou destinací motoristů z hloubi EU, kteří mají při vstupu na jejich území zpravidla za sebou už dlouhou cestu. To s sebou samozřejmě nese zvýšené riziko způsobení dopravní nehody. Pokud nyní chorvatský policista při kontrole vyhodnotí, že je řidič příliš unavený, může mu odebrat řidičský průkaz až na osm dnů,“ varuje Roman Budský.
Policisté budou při rozhodování o dočasném odebrání řidičského oprávnění vycházet z delšího pozorování stylu jízdy kontrolovaného řidiče, která se často podobá chování řidiče pod vlivem alkoholu nebo omamných látek. „Řidič s českou registrační značkou, který na dálnici nepravidelně kličkuje ze strany na stranu a není schopen držet tempo okolního provozu, je typickým podezřelým. Když je vyloučena přítomnost alkoholu, ale řidič hlídce přizná, že už řídí třeba 10 hodin v kuse, je žhavým kandidátem na zabavení řidičáku,“ přibližuje praxi Budský.
Věnujte pozornost značkám při vjezdech do center měst. Neoprávněné parkování v Itálii často hlídají automatizované kamerové systémy. Zdroj: Getty Images
Pozor na zákazy
V italských městech podle Romana Budského přibylo hodně nových zón s omezením nebo úplným zákazem vjezdu. Tyto zóny jsou monitorovány kamerami. Je důležité, aby si řidič včas uvědomil, jestli do té dané zóny smí, nebo ne. V opačném případě je doma může čekat mastná pokuta.
Zvykem českých řidičů je třeba také dojíždění zimních pneumatik v letní sezóně. Zatímco u nás jim za to nic nehrozí, jinde mohou narazit. „Italská policie kontroluje rychlostní index na pneumatikách, který musí odpovídat přinejmenším maximální konstrukční rychlosti vozidla. Zimní pneumatiky však mívají tento index zpravidla nižší,“ upozorňuje Budský.
Pozor je na Apeninském poloostrově podle něj nutné dát také na jedno automatické pravidlo: „Na italských dálnicích je běžně povolena maximální rychlost 130 km/h, jakmile však začne pršet, automaticky se snižuje na 110 km/h,“ říká. Obdobný předpis platí třeba také ve Francii.
V mnoha zemích je určité množství alkoholu v krvi řidiče tolerováno. V případě nehody však může jít o přitěžující okolnost. Zdroj: Getty Images
Předpisy, které u nás nemáme
Polsko, Slovensko, Rakousko, Německo, Francie a další. Ti všichni požadují dodržování určité bezpečné vzdálenosti od vozidla jedoucího před námi. „Například v Německu musí při osmdesátikilometrové rychlosti odstup činit alespoň jednu sekundu. Čím je kratší, tím přísněji jej policie trestá,“ upozorňuje expert.
Pozor je potřeba dát také na alkohol. „Většina států sice toleruje určité menší množství, při spáchání vážného přestupku nebo dokonce nehody ale může být přítomnost alkoholu brána jako přitěžující okolnost, která měla vliv na vznik nehody,“ dodává.
Dodržování rychlosti jízdy je jasná věc, stojí ale za připomenutí, že v zahraničí mohou jít případné sankce až do výše tisíců eur. V Německu je sice neomezená rychlost, ale i ta má podle Budského svá pravidla, resp. řidiči jsou za využívání této možnosti povinni nést odpovědnost. „Rychlost nad 180 km/h je policisty považována v případě způsobení nehody za nebezpečnou a bude mu přičtena k tíži jako velký rizikový faktor.“
Autolékárnička je povinná úplně všude, další části povinné výbavy řidiče se ale často liší stát od státu. Zdroj: Bart Běhal
Povinná výbava
Povinná výbava vozidla by měla být posuzována podle práva státu, kde bylo poprvé registrováno. Jinou věcí je ale povinná výbava řidiče. Ta je dána legislativou země, kterou momentálně projíždíte. „Doporučují mít preventivně ve vozidle reflexní vestu, pro každého pasažéra by měla být také dobře po ruce. Francouzi požadují povinně alkoholtestery, pokud je ale nemáte, žádná sankce vám paradoxně nehrozí. Ve Španělsku nebo Portugalsku se zase zaměřují na řidiče s horším zrakem. Pakliže máte v řidičském průkazu vyznačenu povinnost nosit na řízení brýle, musíte s sebou povinně vozit ještě jedny náhradní,“ vyjmenovává Budský příklady pravidlových zákeřností jednotlivých zemí. Hever, lékárničku a výstražný trojúhelník vozte vždy, často bývá požadován také hasící přístroj. Před cestou je tedy vždy záhodno seznámit se se specifiky pravidel cílové destinace i tranzitních zemí.