Ostatní: peljeski-most-je-spojen-hrvatska-je-spojena
Most Pelješac spojil druhý největší poloostrov na Jadranu se zbytkem Chorvatska. Díky novému spojení o délce 2 440 metrů už nebude nutné stát v kolonách na hranicích mezi Bosnou a Chorvatskem, při cestách na jih Dalmácie nebo do Černé Hory.
Chcete-li se dnes vydat autem do jedné z nejzajímavějších částí Chorvatska, tedy jižní Dalmácie a okolí Dubrovniku, musíte cestou po pobřeží projet přes přibližně desetikilometrový úsek Bosnou a Hercegovinou u bosenského města Neum. S tím samozřejmě souvisí nutnost vystát si kolony na hranicích, protože nejméně sourodá část bývalé Jugoslávie není součástí Schengenského prostoru. Všechny cestovní komplikace budou ale už zanedlouho minulostí.
Před pár dny byl totiž slavnostně propojen 2 440 metrů dlouhý most Pelješac, který spojil obec Komarna na pobřeží s vesnicí Brijesta na severu poloostrova Pelješac, který je obvyklým východiskem pro plavby na oblíbené ostrovy Korčula, Mljet a Vis.
Bypass Bosny a Hercegoviny vyšel na 420 milionů eur, z toho 385 přišlo z evropských fondů. To už je důvod k oslavě. Zdroj: AP
Číňani za evropské peníze
O „obejití“ bosenského území uvažovali Chorvaté 30 let, tedy prakticky od doby, kdy získali nezávislost na bývalé Jugoslávii. Realitou se to však stalo až nyní, když se podařilo najít finanční model umožňující most postavit. Po vstupu do EU si země zajistila 357 milionů eur z fondů unie, což je 85 procent nákladů, zbytek jde z chorvatského státního rozpočtu. Celková suma na jeho výstavbu činí 420 milionů eur a když započítáme potřebnou infrastrukturu a dálniční přivaděče, překročí hranici půl miliardy. I tuto výstavbu částečně financuje EU.
Tendr na výstavbu mostu, dlouhého 2 404 metrů a tyčícího se 55 metrů nad vodní hladinou, vyhrála před třemi lety čínská státní stavební společnost China Road and Bridge Corporation (CRBC), která ho začala stavět 31. července 2018 s tím, že na výstavbu potřebuje 36 měsíců. I přes koronavirovou pandemii harmonogram téměř přesně na den dodržela.
Nové spojení sice umožní obejít bosenské území, kilometrově ale cestu na jih prodlouží. Zdroj: Wikipedia commons
Velkolepé dílo
Most navrhl Marjan Pipenbaher. Má 12 pilířů, 165 segmentů a při jeho konstrukci bylo použito 66 tisíc tun oceli a 70 tisíc kubických metrů betonu. Bosna proti jeho výstavbě opakovaně protestovala s tím, že most porušuje její právo na přístup k otevřenému moři. To Chorvaté odmítli s poukazem na fakt, že největší koridor pod mostem má šířku 285 metrů a výšku 33 metrů, což umožňuje, aby jej bez problému podplouvali i velké námořní lodě. Přístup do jediného námořního přístavu Bosny Neum tedy není nijak blokován.
Kdo se však těší na rychlou a bezproblémovou cestu na poloostrov Pelješac, který je po Istrii druhý největší na Jadranu, musí si počkat až do začátku příští turistické sezóny. Po slavnostním propojení mostu se ještě musí dobudovat příslušná infrastruktura, tunely a přístupové cesty, takže první auta po něm zřejmě přejedou někdy na přelomu června a července příštího roku.
Nový most přemostil hluboký pelješacký záliv, běžná auta se po něm ale projedou až napřesrok. Zdroj: AP